Markkinoinnin automaatio kuulostaa edelleen monen korvissa joltakin pienen yrittäjän tavoittamattomissa olevalta käsittämättömältä tekniikkahöpinältä. Se kuulostaa ehkä myös pelottavalta tai vähintäänkin epäilyttävältä.
Myönnettäköön, että aloittelija voi hyvinkin kompastua omaan näppäryyteensä automaatioita suunnitellessaan tai rakennellessaan. Tarpeeksi pienillä askelilla edeten kuka tahansa voi kuitenkin alkaa hyödyntää automaation voimaa oman yrityksensä markkinoinnissa. Sinäkin.
Pienelle yrittäjälle isoin markkinoinnin automaation tuoma hyöty on se, että myyntiä edistäviä tekoja tulee tehtyä huomattavasti enemmän. Ei sinulla ole aikaa tai resursseja kytätä jatkuvasti nettisivukävijöitä Google Analyticsin kautta, yrittää kaivella kuka pitkään sivustolla viihtynyt tyyppi on, metsästää hänen yhteystietonsa ja lähettää hänelle sähköpostia.
Tähän kohtaan lienee paikallaan lisätä varmuuden vuoksi tarkennus: markkinoinnin automaatio EI TARKOITA sähköpostimarkkinointia.
Toki sähköpostien lähettäminen on yksi olennainen osa automaatiota, mutta yhtä hyvin kyse voi olla siitä, että järjestelmä ilmoittaa sinulle, että se on sinun asettamiesi kriteerien perusteella bongannut kuuman liidin, jolle sinun kannattaisi soittaa.
Markkinoinnin mahdollisuudet ovat valtaisat riippuen budjetistasi, mutta ainakin alkuun realistisia työkaluvaihtoehtoja on muutamia. Me käytämme järjestelmää nimeltä ActiveCampaign ja seuraavaksi käyn läpi sen ominaisuuksia. Samalla saat käsitystä siitä, mitä tehokkaalla automaatiojärjestelmällä voi tehdä.
Mihin kaikkeen ActiveCampaign sitten taipuu?
- massasähköpostien lähetys (lain noudattaminen tehty helpoksi)
- lomakkeiden luominen
- CRM eli asiakasrekisteri
- markkinoinnin automaatiot
- tietojen poimiminen muista järjestelmistä (esim. WooCommerce-verkkokauppa-alustasta tiedot automaattisesti ActiveCampaigniin)
- myynnin seuranta
- paljon muita toimintoja, jotka löydät kaikki listattuna valitsemalla Features osoitteesta activecampaign.com
Jos nämä menevät yli hilseen, huoli pois ja lue eteenpäin!
Näin suomalaiseen suuhun hankalasta nimestään huolimatta ActiveCampaign on johdonmukainen käyttää. Valikot ovat suurimmaksi osaksi käännetty suomeksi (uusien toimintojen käännösten kanssa menee aina hetki), joten toimintoja on helppo löytää. Täysi untuvikko tarvitsee ActiveCampaignin kanssa sinuiksi tulemiseen aikaa, mutta aikaisemmin sähköpostimarkkinointia tai markkinoinnin automaatiota tehnyt pääsee nopeasti jyvälle lomakkeiden rakentamisesta, automaatioiden luomisesta ja sähköpostikampanjoiden lähettämisestä.
Sähköpostimarkkinointi
Jotta voit lähettää sähköpostia massalle, tämä massa pitää ensin lisätä postituslistalle ActiveCampaigniin. Sähköpostiosoitteita voit lisätä joko yksitellen (sopii muutaman kontaktin lisäämiseen) tai ladata suoraan listan CSV-tiedostona. Jos siis sinulla on Excelissä tai Numbersissa (Mac) sähköpostiosoitteita, joille on lupa markkinoida, tallenna tiedosto CSV-muotoon ja lataa ActiveCampaigniin!
Parasta tietysti olisi, että kontakteja tulisi listallesi automaattisesti esimerkiksi verkkokauppa- tai uutiskirjetilausten myötä. Tässä pitää muistaa lain noudattaminen: ihmisille ei saa lähettää sähköpostia, elleivät he ole antaneet siihen lupaa! Asiakkaille viestiminen on toki sallittua, mutta esimerkiksi hinnaston tilaaminen ei anna automaattisesti lupaa sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen. Postituslistoja onkin helppo siivota lain mukaiseksi automaation avulla, tästä luvassa esimerkki myöhemmin.
Postituslistaa luodessa on pakko kirjoittaa tieto siitä, mistä kontaktit on kerätty, esimerkiksi “Sait tämän viestin, sillä tilasit uutiskirjeemme” tai “Sait tämän viestin, sillä kävit ostoksilla osoitteessa meidanvirma.fi”. Tämä teksti näkyy lähettämissäsi sähköposteissa, jotta vastaanottaja tietäisi miksi hän kyseisen viestin saa.
Massasähköpostiviestiä eli kampanjaa luodessasi voit muokata tekstiä kuin kirjoittaisit sitä tavallisessa tekstinkäsittelyohjelmassa. HTML-koodia hallitseva voi halutessaan rakennella viestin suoraan koodi-ikkunaan.
ActiveCampaignistä löytyy myös valmiita visuaalisia uutiskirjepohjia, joita on helppo muokata oman brändin mukaiseksi. Viestien loppuun tulee automaattisesti linkki postituslistalta poistumiseen, johon viestin saajalla pitää lain mukaan olla mahdollisuus.
Viestin lähetyksen jälkeen pystyt seuraamaan, ketkä vastaanottajista ovat avanneet viestin ja mitä viestisi linkkejä on klikkailtu. Käytössäsi on myös uudelleenlähetysvalinnat, joten voit esimerkiksi lähettää saman viestin uudestaan niille, jotka eivät alkuperäistä viestiä ole lukeneet tai eivät ole esimerkiksi klikanneet viestissä ollutta linkkiä.
CRM eli asiakasrekisteri
Mikäli käytät jotakin niistä kymmenistä palveluista, jotka saa linkitettyä suoraan ActiveCampaigniin, palvelu toimii myös asiakasrekisterinäsi. Tällöin voit seurata tehtyjä tilauksia suoraan henkilön profiilista ja voit hakea esimerkiksi niitä kontakteja, jotka ovat ostaneet tietyn tuotteen (tägien avulla, tästä lisää seuraavassa kappaleessa).
ActiveCampaign pelaa yhteen WordPressin kanssa, joten tieto kulkee sivuston ja ActiveCampaign-tilin linkityksen jälkeen automaattisesti. Näin pystyt esimerkiksi seuraamaan, että Tuomo Tuplaaja on käynyt perjantaina verkkokauppasivullasi selailemassa tuotteita. Lauantaina hän on klikannut uutiskirjeesi alekoodilinkkiä ja käynyt tekemässä tilauksen.
Kontakteja voi merkata joko yksitellen tai postituslistoittain sekä lomakkeiden tai automaatioiden avulla tag-merkinnöillä eli tägeillä. Esimerkiksi verkkokaupasta punaisen vessanpöntön ostaneelle voidaan luoda automaattisesti tägi “punainen vessanpönttö”, ja näin voidaan jälkikäteen rajata, ketkä asiakkaista ovat ostaneet punaisen vessanpöntön.
Uutiskirjelomakkeen täyttäneelle voidaan lisätä tägi “uutiskirje”, ja näin voidaan seurata, kuka on tilannut uutiskirjeen. Tuplaamossa käytetään paljon tägejä – niin paljon, että vanhimpien tägien merkityksiä voidaan vain arvailla.
Myynnin seuranta
ActiveCampaignissä on olemassa myös toiminto nimeltä “Diilit”, jonka avulla myyntiorganisaatio tai vaikka sinä itse seuraat myyntiprosessien etenemistä. Voit siis luoda yksittäisen diilin, joka koskee tietyn projektin tarjous- ja kaupan hieromisvaihetta.
Voit yhdistää oman sähköpostilaatikkosi ActiveCampaigniin, jolloin kaikki johonkin diiliin liitetyn henkilön kanssa käyty sähköpostinvaihto lisätään diilin muistiinpanoihin. Voit tehdä diiliin liittyviä muistiinpanoja ja lisätä tehtäviä joko manuaalisesti tai automaattisesti itsellesi tai muille.
Diilit-osiossa voit rakentaa oman myyntiprosessisi, jossa voit sitten siirtää diilejä vaiheesta toiseen, eli esim. liidi-vaiheesta keskustellaan-vaiheeseen ja sitten taas tarjouspyyntö-vaiheeseen.
Meillä on kokemusta diilit-osion käytöstä parin vuoden takaa, mutta luovuimme siitä pitkälti siksi, että meille oli järkevämpää käyttää projektijärjestelmäämme tässä kohdassa. Osaltaan asiaan vaikutti myös se, että verrattuna esim. Pipedriveen, ActiveCampaginin CRM ei ole erityisen näppärä tai joustava. Jos et tällä hetkellä käytä mitään CRM-järjestelmää, kannattaa tätäkin ominaisuutta kuitenkin kokeilla.
Lomakkeet
Esimerkiksi uutiskirjeen tilaamista varten on tietysti rakennettava lomake, jossa kysytään minimissään henkilön nimi ja sähköpostiosoite. Lomakkeen rakentaminen ActiveCampaignissä on helpoimmillaan muutaman klikkauksen takana. Valitaan, mille postituslistalle lomakkeen täyttäneet päätyvät, ja lähdetään muokkaamaan oletuslomakkeesta oman näköistä.
Oletuskenttien (sähköposti, koko nimi) lisäksi voit luoda omia kenttiä riippuen siitä, mitä tietoja kontakteilta kyselet. Aluksi tietysti kannattaa luoda ainakin markkinointilupaa kysyvä raksi ruutuun -kohta. Koska ActiveCampaign on yhdysvaltalainen yritys, se noudattaa myös maan markkinointilakia. Lomakkeiden oletuksena on, että tilaajalle lähtee ensin sähköposti, jossa kysytään, haluaako henkilö varmasti liittyä postituslistalle. Jos kontakti ei klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä, häntä ei lisätä postituslistalle. Toiminnon saa otettua pois tai voit muokata automaattisesti lähtevää englanninkielistä varmistusviestiä.
Lomakkeita voi luoda erilaisia, kuten sivulle upotettavia tai popup-lomakkeita, ja ulkoasua voi muuttaa mieleisekseen (koodareille CSS-mahdollisuus). Lomakkeelle tulee myös oma linkki, joten sitä voi käyttää ilman nettisivuille upotustakin. Klikkaa linkeistä nähdäksesi upotetun lomakkeen ja suoran linkin erot.
Markkinoinnin automaatiot
Postituslistoihin, lomakkeisiin ja sähköpostimarkkinointiin voidaan liittää erilaisia automaatioita käyttäjän toimintojen mukaan. Markkinoinnin automaatio tarkoittaa sitä, että ActiveCampaigniin rakennetaan valmiiksi polkuja asiakkaan toiminnoille. Näiden tarkoituksena on tietysti saada lisää kauppaa. Kun automaatiot on kerran rakennettu, ne toimivat sen jälkeen – aivan oikein – automaattisesti. Alla on listattuna erilaisia automaatioita, joita ActiveCampaignillä voidaan tehdä.
Markkinointilupa-automaatio:
→ Tuomo Tuplaaja liittyy postituslistalle “Oppaan tilanneet”
→ Ruudussa “Markkinointilupa” ei ole ruksia
→ Tuomo Tuplaaja poistetaan postituslistalta “Oppaan tilanneet”
→ Tuomo Tuplaaja lisätään postituslistalle “Ei markkinointilupaa”
Viisi vinkkiä elämään -automaatio:
→ Tuomo Tuplaaja täyttää lomakkeen “Tilaa viikon kurssi: Viisi vinkkiä elämään!”
→ Automaatio lähettää sähköpostin “Ensimmäinen vinkki elämään!”
→ Automaatio odottaa päivän ja lähettää sitten sähköpostin “Toinen vinkki elämään!”
→ Automaatio odottaa taas päivän ja lähettää sitten sähköpostin “Kolmas vinkki elämään!”
→ Automaatio odottaa taas päivän ja lähettää sitten sähköpostin “Neljäs vinkki elämään!”
→ Automaatio odottaa taas päivän ja lähettää sähköpostin “Viimeinen vinkki elämään!”
→ Automaatio odottaa taas päivän ja lähettää sähköpostin “Kaipaatko lisää vinkkejä?”
Tieto liidistä -automaatio
→ Tuomo Tuplaaja tilaa uutiskirjeen
→ Tuomo Tuplaaja saa uutiskirjeen ja klikkaa viestin lopussa olevaa linkkiä hinnastoon
→ Myyntipäällikölle lähtee sähköposti “Tuomo Tuplaaja on avannut hinnaston”
tai
→ Tuomo Tuplaaja tilaa uutiskirjeen
→ Tuomo Tuplaaja saa uutiskirjeen ja klikkaa viestin lopussa olevaa linkkiä hinnastoon
→ Tuomo Tuplaaja tulee pari päivää myöhemmin uudelleen sivuille ja navigoi jälleen hinnastoon
→ Myyntipäällikölle lähtee sähköposti “Tuomo Tuplaaja on avannut hinnaston kaksi kertaa”
Automaattinen tarjous
→ Tuomo Tuplaaja ostaa verkkokaupasta punaisen vessaharjan. Samalla Tuomo klikkaa luvan sähköpostimarkkinoinnille
→ Tuomon tietoihin lisätään tägi “punainen vessaharja”
→ Automaatio tarkastaa, onko Tuomon tiedoissa tägiä “punainen vessanpönttö”
→ “Punainen vessanpönttö” tägiä ei ole Tuomon tiedoissa. Tuomolle lähtee sähköposti “Kiinnostaisiko punainen vessanpönttö?”
→ Tuomo klikkaa sähköpostista verkkokauppaan punaisen vessanpöntön tuotesivulle, muttei tilaa vessanpönttöä. Tuomon tietoihin lisätään tägi “kiinnostunut punaisesta vessanpöntöstä”
→ Seuraavana päivänä Tuomo klikkaa takaisin verkkokauppaan ja tilaa punaisen vessanpöntön ja punaisen vessanpöntön kannen. Tuomon tietoihin lisätään “ostanut punaisen vessanpöntön” ja “ostanut punaisen vessanpöntön kannen”
Miksi ActiveCampaign?
Avainsana Tuplaamolle ActiveCampaignin valintaan on helppous. Se pelaa yhteen niin monen eri järjestelmän kanssa, että käyttöönotto on helppoa. Hinnoittelu on simppeliä; maksat tilistä sen mukaan, kuinka paljon listoillasi on kontakteja. Ja toki hinta on myös ominaisuuksiin nähden varsin järkevä.
Myös käytettävyytensä puolesta ActiveCampaign on toimiva peli. Toki aloittelijalle opettelemista on paljon, mutta onneksi kaikkea ei tarvitse ottaa haltuun kerralla. Otatpa käyttöön ActiveCampaignin tai jonkin muun vastaavan järjestelmän, aloita pienin askelin. Huomaat automaation hyödyt kyllä pikaisesti!
Jos innostuit ActiveCampaignistä, voit aloittaa maksuttoman 14 päivän kokeilun täällä.
Tämä markkinointi ei sovellu yritykselleni. Henkilökohtainen kontaktointi ja nykyisten asiakkaitteni suorittama suosittelu tutuilleen riittää tällä hetkellä.
Kiitos kommentista Leena! Yleispätevä ohje markkinointiin on se, että ole siellä missä asiakkaasikin ovat ja näy siellä missä asiakkaasi viettävät aikaa. Tunnet selkeästi oman asiakaskuntasi ja tiedät, mistä heidät tavoittaa. Hyvää jatkoa yrityksellesi!