Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Joka puolelta kuuluu sama virsi. Kauppa ei käy. Myyjät vastaavat, että asiakkaita ei näy.

Mitä tekee myyjä? Haukkuu esimiehen, asiakkaat, tuotteet ja työkalut.

Mitä tekee yrittäjä? Haukkuu myyjät, haukkuu asiakkaat, valittaa, kun pankit eivät anna kuluttajille lainaa ja painaa pään pensaaseen.

Myyntibarometri kertoi, että joulukauppa on kodinelektroniikkapuolella käynyt huonosti.

Odottaako asiakas välipäivän aleja, vai pelottaako kuluttajaakin jo lompakkonsa kestävyys? Auto- ja asuntokauppakin kahlaavat alhossa, huonekaluista puhumattakaan.

Mitä nämä yritykset ovat tehneet?

Joulun alla lähes jokainen on maksanut itsensä kipeäksi sosiaalisen median kalenterisovelluksista, joissa jaetaan päivittäin ilmaiseksi tavaraa. Postiluukusta pukkaa esitettä pari kertaa viikossa.

Mitä näiden esitteiden ja sosiaalisten median tempausten jälkeen on tehty?

Odotettu ihan tuhottoman aggressiivisesti. Heikoimmat kärsivät jo pakaralihasten repeämisistä, kun kassan jakkaralla istutaan kuin Usain Bolt satasen lähtötelineissä valmiina kampittamaan ensimmäinen ovesta tuleva asiakas.

Mitä olisi voitu tehdä?

Käytännössä jokaisella tässä tekstissä mainitulla alalla asiakkaiden ostohistoria ja yhteystiedot löytyvät omista rekistereistä. Jos myyntimies (tai -nainen) on ollut kaupan yhteydessä yhtään asialla, on hänellä tietoja myös kulutuskäyttäytymisen takaa.

Jos minä olisin kauppias, olisin istuttanut porukan alas, sopinut pelisäännöt ja lyönyt jokaiselle nipun asiakkaita, joille soittaa.

Kyllä, soittaa puhelimella.

Tässä vaiheessa myyntiväki huutaa verisuonet punaisena, että ei asiakkaalle voi soittaa. Se reklamoi tai luulee, että me tyrkytetään sille jotain, ei ne mitään osta.

Oletteko kokeilleet?

Todennäköisesti ette. Olen viimeisen viiden vuoden aikana ostanut auton, ja siinä vaiheessa kiertänyt useamman autoliikkeen, johon yhteystietoni ovat jääneet. Olen viimeisen viiden vuoden aikana tilannut kymmeniä asuntoesitteitä välitysliikkeiden nettijärjestelmien kautta, jokaiseen on jäänyt yhteystieto. Olen viimeisen viiden vuoden aikana ostanut elektroniikkaa useammastakin liikkeestä. Ja kyllä, niihinkin on jäänyt yhteystiedot.

Arvaatteko, monestako minulle on soitettu?

EI YHDESTÄKÄÄN! Ei siis kertaakaan soitettu perään, onko vielä tarpeita, mitä löysit, voinko jatkossa tarjota. Ei haluakaan luoda suhdetta tai tehdä kauppaa.

Erään tamperelaisen kiinteistönvälitysliikkeen huippuvälittäjällä on pieni kikka. Hän lähettää kaikille asiakkailleen neljä kertaa vuodessa tekstiviestin. Jouluna, pääsiäisenä, juhannuksena ja uutenavuotena. Ihan vain toivottaa kulloisenakin hetkenä hyvää sitä ja tätä. Toki hän varmaan hoitaa hommansa muutenkin jämptisti, mutta ei sen asiakassuhteen hoidon tarvitse sen kummempaa olla. Pysytään asiakkaan mielessä.

Lopuksi vielä teholista; mitä tehdä, jos on hiljaista. (Huom. Tee tämä ennen kuin tulee hiljaista.)

  1. Soita kaikille vanhoille asiakkaille
  2. Kysy kuulumiset
  3. Kysy, onko tarpeita, joissa voisit olla avuksi tai voitko tehdä jostain tarjouksen
  4. Jos asiakkaalla ei ole tarpeita, niin kysy, voitko silloin tällöin lähettää asiakkaalle viestejä sähköpostilla
  5. Muista kysyä asiakkaalta, onko hänen tuttavapiirissään tarpeita, joissa voisit auttaa
  6. Kiitä ajasta, ja toivota hyvää päivän jatkoa.
« | »

Nuoret pelastavat Suomen! Annetaan heille työkalut sitä varten!

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.

Koulutuksen sisältö:

  • Perusta kuntoon - mitä perustaitoja on osattava:
    Kesätyötä hakiessa
    Työntekijän vastuut
  • Työnantajien odotukset ja toiveet
  • Mitä asiakaspalvelu on
  • Mitä myynti on
  • Myynnin neljä askelta
  • Asiakaspalvelun PASI™-malli
  • Kieli käytössä - miten puhutellaan asiakkaita
  • Pukeutuminen ja ulkoasu