Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Joka puolelta kuuluu sama virsi. Kauppa ei käy. Myyjät vastataavat, että asiakkaita ei näy.

Mitä tekee myyjä? Haukkuu esimiehen, asiakkaat, tuotteet ja työkalut.

Mitä tekee yrittäjä? Haukkuu myyjät, haukkuu asiakkaat, valittaa, kun pankit eivät anna kuluttajille lainaa ja painaa pään pensaaseen.

Myyntibarometri kertoi, että joulukauppa on kodinelektroniikkapuolella käynyt huonosti.
Odottaako asiakas välipäivän aleja, vai pelottaako kuluttajaakin jo lompakkonsa kestävyys. Auto- ja asuntokauppakin kahlaa alhossa, huonekaluista puhumattakaan.

Mitä nämä yritykset ovat tehneet?

Joulun alla lähes jokainen on maksanut itsenä kipeäksi sosiaalisen median kalenterisovelluksista, joissa jaetaan päivittäin ilamiseksi tavaraa. Postiluukusta pukkaa esitettä pari kertaa viikossa.

Mitä näiden esitteiden ja sosiaalisten median tempausten jälkeen on tehty?

Odotettu ihan tuhottoman agressiivisesti. Heikoimmat kärsivät jo pakaralihasten repeämisistä, kun kassan jakkaralla istutaan kuin Usain Bolt satasen lähtötelineissä valmiina kampittamaan ensimmäinen ovesta tuleva asiakas.

Mitä olisi voitu tehdä?

soitamulleKäytännössä jokaisella tässä tekstissä mainitulla alalla asiakkaiden ostohistoria ja yhteystiedot löytyvät omista rekistereistä. Jos myyntimies (tai nainen) on ollut kaupan yhteydessä yhtään asialla, on hänellä tietoja myös kulutuskäyttäytymisen takaa.

Jos minä olisin kauppias, olisin istuttanut porukan alas, sopinut pelisäännöt ja lyönyt jokaiselle nipun asiakkaita joille soitttaa.

Kyllä, soittaa puhelimella.

Tässä vaiheessa myyntiväki huutaa verisuonet punaisena, että ei asiakkaalle voi soittaa. Se reklamoi tai luulee että me tyrkytetään sille jotain, ei ne mitään osta.

Oletteko kokeilleet?

Todennäköisesti ette. Olen viimeisen viiden vuoden aikana ostanut auton ja siinä vaiheessa kiertänyt useamman autoliikkeen, johon yhteystietoni ovat jääneet. Olen viimeisen viiden vuoden aikana tilannut kymmeniä asuntoesitteitä välitysliikeiden nettijärjestelmien kautta, jokaiseen on jäänyt yhteystieto. Olen viimeisen viiden vuoden aikana ostanut elektroniikkaa useammastakin liikkeestä. Ja kyllä, niihinkin on jäänyt yteystiedot.

Arvaatteko monestako minulle on soitettu?

EI YHDESTÄKÄÄN! Ei siis kertaakaan soitettu perään onko vielä tarpeita, mitä löysit, voinko jatkossa tarjota. Ei haluakaan luoda suhdetta tai tehdä kauppaa.

Erään tamperelaisen kiinteistönvälitysliikkeen huippuvälittäjällä on pieni kikka. Hän lähettää kaikille asiakkailleen neljä kertaa vuodessa tekstiviestin. Jouluna, pääsiäisenä, juhannuksena ja uutena vuotena. Ihan vain toivottaa kulloisenakin hetkenä hyvää sitä ja tätä. Toki hän varmaan hoitaa hommansa muutenkin jämptisti, mutta ei sen asiakassuhteen hoidon tarvi sen kummempaa olla. Pysytään asiakkaan mielessä.

Lopuksi vielä teholista, mitä tehdä jos on hiljaista. (huom. tee tämä ennenkuin tulee hiljaista.)

  1. Soita kaikille vanhoille asiakkaille
  2. Kysy kuulumiset
  3. Kysy, onko tarpeita joissa voisit olla avuksi, tai voitko tehdä jostain tarjouksen
  4. Jos asiakkalla ei ole tarpeita, kysy voitko silloin tällöin lähettää asiakkaalle viestejä sähköpostilla
  5. Muista kysyä asiakkaalta, onko hänen tuttavapiirissään tarpeita, joissa voisit auttaa
  6. Kiittäkää ajasta ja toivottakaa hyvää päivän jatkoa.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!