Lehdet uutisoivat, kuinka Siuntion kylpylä oli toteuttanut huonevaraajan erikoisen toiveen. Yöpöydille oli tulostettu ja kehystetty Sauli Niinistön ja Vladimir Putinin kuvat sekä aseteltu toivottu määrä sinisiä ja punaisia Marianne-karkkeja. Lue juttu tästä.
Hyvissä ajoin varauksen tehnyt kylpylävieras ei edes muistanut toivoneensa kyseistä erikoispalvelua. Hotelli oli kuitenkin lähtenyt leikkiin mukaan ja innolla toteuttanut toiveen viimeisen päälle.
VR markkinoi kesällä juhlavuotensa kunniaksi junassa tapahtuvia yllätyshetkiä. Milloin tarjoiltiin kuohuvaa ja milloin oli trubaduuria soittamassa. Särkänniemi markkinoi myös näyttävästi yllättävänsä joka päivä portilla jonkun huvipuistoon tulijan ilmaisilla elämysrannekkeilla.
Mikä ero näiden kahden markkinointitavan tuloksissa on? Toisessa siis ilmoitetaan yllätyksiä tapahtuvan, ja toisessa se tulee saajalleenkin yllätyksenä. Toinen pääsee lehtiin, ja toisesta ei paljon kerrottavaa jää.
Miksi yrittäjät, varsinkin elämys- ja matkailupalveluiden tuottajien joukossa, eivät harrasta säännönmukaista asiakkaiden yllättämistä. Ostajan odotusten ylittäminen ja yllättäminen ei vaadi isoja investointeja, suuria ponnisteluja saati kauheata komiteaa suunnittelemaan.
Hotellin respa voisi silloin tällöin antaa normaalihuoneen sijasta vaikka sen parhaan huoneen, toimittaa illalla vaikka huoneeseen pikku iltapalaa tai tarjota talon puolesta ravintolassa lasin viiniä ja tapaslautasen.
Mitä jos VR:n lippuluukulla tai verkkopalvelussa alkaisi valot vilkkua ja fanfaarit soida ja asiakas saisi matkalipun veloituksetta? Mitä jos junassa olisi taikuri tai trubaduuri ihan maanantaiaamun vuorolla, ilman erillisiä ilmoituksia?
Mitä jos ihan kuka tahansa yrittäjä yllättäisi asiakkaan, pienillä tai isoilla tempauksilla, silloin tällöin?
Joskus se ihan pienikin yllätys on sellainen, joka saa asiakkaan ottamaan kuvia, jakamaan niitä somessa ja kertomaan ihan jokaiselle ystävälleen.
Kun ajatellaan investointia vs. mahdollisia tuottoja, yllätysmarkkinointi on tehoiltaan ylivoimainen. Vai mitä mieltä olet, millä summalla Siuntion kylpylä olisi saanut vastaavaa julkisuutta mediasta?
Aika paljon paalua olisi pöytään pitänyt mätkiä.
Jos aiot yllättää asiakkaasi, älä markkinoi sitä ääneen. Yllätys on aina yllätys ja toimii tappavan tehokkaasti. Jos kerrot etukäteen joidenkin onnellisten saavan ehkä portilla ilmaiset elämysrannekkeet, maksukortin pin-koodia painelee sisäisesti pettynyt asiakas.
Yllätä asiakkaitasi pienillä tai isoilla jutuilla.
Onko sinut yllätetty positiivisesti jonkun yrittäjän tai yrityksen toimesta? Ilmianna meille.
« Muuttuuko markkinointi liian nopeasti? | Otatko opiksesi asiakkaidesi kokemuksista? »