Muistatko, kun yritit selittää ystävällesi, missä jokin putiikki, tehdas, leikkikenttä tai parkkipaikka sijaitsee eikä hän päässyt millään kartalle. Tuo ystävä on asiakkaasi, paikka on tuotteesi ja sinä yrität selittää asiaa, jonka tunnet kuin omat taskusi.
Schwab.com tarjoaa sijoittajille palveluita, joihin maksava asiakas pääsee käsiksi kirjautumalla sisään nettisivujen kautta. Kun palvelun toimivuutta testattiin, koodarit huusivat naama punaisena testiä tekeville käyttäjille. Urpot kun eivät ymmärtäneet, miten sivuilla olisi pitänyt toimia.
Käyttäjät eivät tosin kuulleet huutoa, koska he olivat kokonaan toisessa huoneessa, ja koodarit näkivät vain ruudulta, mitä käyttäjä koneella teki.
Käyttäjän mielestä koodarit olivat idiootteja, kun olivat tehneet niin hankalan systeemin, ja koodareiden mielestä käyttäjät olivat idiootteja, kun eivät ymmärtäneet heidän upean tuotoksensa päälle.
Jokainen meistä on ollut sekä tuskaileva koodari että pallo hukassa seikkaileva käyttäjä. Ongelma on siinä, että kaikki eivät olleet mukana samassa palaverissa.
Siinä palaverissa, jossa päätettiin, minne kirjautumiskentät sijoitetaan, mikä paperi asiakkaan täytyy toimittaa tilatessaan palvelun, miten päin asiakkaan pitää kantaa tarjotintaan ja mitä alun alkaen oikeastaan edes myydään.
Kun olemme tarpeeksi syvällä omassa tuotteessamme, emme enää ajattele asioita asiakkaan näkökulmasta.
Tuloksena on paitsi puutteellista myyntitekstiä, myös liian monimutkaisia tuotteita. Vaadimme asiakkaalta liian paljon omaksumista tai panostuksia pelkästään sen eteen, että hän saa tarjouksen toivomastaan tuotteesta tai palvelusta.
Jos olet esimerkiksi tilaamassa yrityksesi ensimmäisiä nettisivuja, alan ammattilaisen ja sinun tietomäärä ovat aivan eri luokkaa. Jos hän sitten alkaa kysellä sinulta omituisia kysymyksiä aivan kuin tietäisit aiheesta yhtä paljon, sinä säikähdät. Alat epäröidä ja otat aikalisän. Ryhdyt etsimään vaihtoehtoja, joissa pääsisit helpommalla.
Jos sinä taas olet vaikkapa siivousyrittäjä ja tarjoat palveluitasi tälle nettisivuammattilaiselle, roolit vaihtuvat ja kenties sinä kysyt liian asiantuntevia kysymyksiä ilman kunnon selityksiä. Nyt itse imuriin tarttuminen alkaakin taas tuntua koodarista ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Jos olet oman alasi asiantuntija, lähtökohta pitäisi olla, että tiedät aina alastasi enemmän kuin asiakkaasi. Vähintäänkin tiedät omista tuotteistasi ja yrityksestäsi huomattavasti enemmän kuin hän.
Itse asiassa voit melko huoletta olettaa, että asiakas ei tiedä sinusta yhtikäs mitään ja se, mitä hän kuvittelee tietävänsä, on luultavasti pielessä.
Kun rakennat kaiken promootiosi ja asiakaspalvelusi tälle oletukselle, kaadat monta ostamisen estettä asiakkaasi tieltä.
« TuplaTurinat – somepuolustus, kesäduunia kaikille ja puolen euron kiusa | TuplaTurinat – rehellinen rahasto, ahkerat otsikot ja palkintoa avustasi »