Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Päässäni on pieni vika. Menenpä minne tahansa, huomioni varastavat hyvä tai huono palvelu, hyvät mainosoivallukset tai menetyt mahdollisuudet. Ammatin tuoma varjopuoli. Onneksi vaimoni on toistaiseksi vielä ymmärtänyt tämän vikani olemassaolon reissuillamme.

Löysin jälleen työmatkallani useita menetettyjä mahdollisuuksia.

Ensimmäinen iski silmääni istuessani Finnairin koneessa nokka kohti Lontoota. Infonäytöt ovat ilmestyneet lentokoneisiin. Näytöissä pyöritetään turvaohjeet, säätilaa ja karttaa sijainnista. Koko kahden tunnin ajan pelkästään näitä. Paluumatkalla koneen keulassa olevan kameran kuvaa välitettiin näyttöihin.

Mitä Finnairin markkinointiosasto voisi tehdä sen sijaan, tai mitä minä tekisin, jos olisin Finnairin markkinoinntiosaston pomo.

Tutkisin vilkkaasti mahdollisuuden syöttää koneisiin mainosmateriaalia myös näyttöihin. Samalla heitolla voisin ehdottaa Blue Wings -lehden mainosmyynnille lisämyyntimahdollisuudesta koneen näyttöihin. Jokaiselle lehden mainostajalle myytäisiin vaikka 10 sekunnin animaatio, video tai kuvaslotteja näytöistä.

Lisäksi mainostilaa voisivat ostaa kotimaiset matkailukohteet, joita voitaisiin esitellä vaikka lyhyissä videopätkissä.

Näytöt voisi ottaa myös lentoemäntien lisätyökaluksi turvaohjeiden lisäksi. Nämä näytöt voisi valjastaa eri tuotteiden myyntikierrosten tueksi. Maahantulokorttienkin perillemeno tulisi vahvistettua lisäviestillä näytössä. Lehdet ja taxfree-ostokset saattaisivat herättää parempaa kiinnostusta kuin hätäisesti kolmella eri kielellä vedetyt spiikit, joille valtaosa on jo aika immuuneja.

Heathrow Express -junassa oli myös hienot näytöt. Näissä oli tehokkaasti valjastettu informaation jakaminen ja mainosviestin näyttö. Mikä parasta, matkan aikana pyörähti myös BBC:n uutisista parhaat palat.

Mitäpä jos Finnairkin tekisi vaikka maikkarin tai Ilta-Sanomien uutistoimituksen kanssa diilin päivän uuutispotpurin tekemisestä. Olisivat Putin- ja Robin-gatet hyppysissä jo kotimatkalla.

Monta menetettyä mahdollisuutta markkinoida, tarjota lisäarvoa asiakkaille ja tuottaa monipuolisempaa palvelua. Toivottavasti joku herää markkinointiosastolla kehittämään näitäkin palveluita.

Eihän sitä tiedä, jos ongelmissa olevan Finnairinkin tiliä kaunistaisivat jossakin vaiheessa kasvavat mainostulot ja tyytyväisemmät asiakkaat.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!