Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Taloustutkimuksen Verkon sisällöt -tutkimuksen mukaan kuluttajien mielestä yritysten verkkoviestintää vaivaa liika mainosmaisuus ja kaupallisuus, epäselvä ilmaisu sekä tylsyys. Olisitko uskonut?

Yrityksessä verkkosisällön tuottamisen ensimmäinen ongelma on yleensä ideoiden puute; kuka keksisi jotakin hassunhauskaa ja hulvatonta sisältöä nettiin. Paitsi että ei saa olla liian hulvatonta, koska sitten yrityksen uskottavuus kärsii (eikä kärsi) ja saattaa tulla jopa lööppeihin yltäviä ylilyöntejä (kaikki julkisuus on…).

Seuraava ongelma löytyy kassakirstun pohjalta. Jos nimittäin niitä ideoita ei syntynyt omalla porukalla, niitä täytyy jostakin ostaa. Ideoiden ostamisen jälkeen ne pitää vielä toteuttaa. Toteuttaminen maksaa, vaikka sen tekisi itse. Ulkopuolisen käyttäminen maksaa hunajaa (eikä maksa), eikä juuri nyt ole varaa.

Kun koko sisällöntuotanto pysähtyy kahteen ensimmäiseen ongelmaan, unohdetaan koko juttu.

Mikä avuksi?

Jos haeskelet ideoita oman yrityksesi nettisisällön tuottamiseen, kokeile tätä. Ota normipäivä. Aseta työpisteesi viereen lehtiö ja kynä. Aina, kun vietät aikaa verkossa, kirjaa ylös, mihin sen käytit. Kirjaa kaikki; listaa ei tarvitse näyttää tyttöystävälle tai edes vaimolle. Käy lista seuraavana päivänä läpi, ja katso, kuinka paljon asiasisältöä kulutit. Luultavasti yllätyt sen määrästä.

Termi ”tylsä sisältö” luo mieleen kuvan ”vakaviin” asioihin liittyvästä pitkästä tekstistä. Hassunhauskat viraalivideot keräävät kyllä huomiota, mutta niiden vaikutus ostopäätökseen ei välttämättä olekaan niin selkeästi huomattavissa. On mukavaa saada ihmiset viihtymään, mutta vielä mukavampaa on saada heidät ostamaan.

Kun olet ostamassa jotakin kapinetta tai palvelua, sinusta tulee informaationarkkari. Etsit käsiisi kaiken tiedon – mitä kalliimpi ostos, sitä enemmän haluat tietää kilpailevista tuotteista. Luet artikkeleita, esitteitä, nettikeskusteluja ja muita vastaavia. Silloin ne ovat kaikkea muuta kuin tylsiä.

Juuri ammattikoulun raksalinjan aloittaneelle nuorukaiselle tämä teksti on tylsä. Yrittäjä tai muuten markkinointiin vihkiytynyt luki koko tekstin ja alkoi ajatella. Vai alkoiko?

« | »

“(Kesä)työmarkkinoilla menestyy varmasti, kun osaa asiakaspalvelun perusteet.”

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.