Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kiroamme lähes päivittäin puhelinmyyjiä, mainospostia, TV-mainoksia, uusia turhuustuotteita, tyrkkyjä myyjiä tai muuta ”ylikaupallistumista”. Miksi emme osaa vetää yhtäläisyysmerkkejä niiden ja jokapäiväisen leipämme väliin?

Myynnin kouluttajat, myyntijohtajat, erilaiset järjestöt ja hyviä myyjiä kissojen ja koirien kanssa etsivät yritykset ovat vuosikymmenten ajan yrittäneet nostaa myyntityön arvostusta. Pääargumentti on ollut: ”Jos kauppaa ei synny, mitään muutakaan ei tapahdu.”

Viesti on yksinkertainen, mutta miksi se ei vain mene jakeluun?

Jos yritys A ei saa myytyä tuotetta B kuluttajalle C tai yritykselle D, mitään ei tapahdu. Yritys A ei maksa veroja, palkkoja, sosiaalikuluja, vuokraa, se ei lyhennä lainaa, ei osta palveluita siivousfirmoilta, IT-yrityksiltä, mainostoimistoilta, vartiointifirmoilta, ei osta raaka-aineita, koneita, kalusteita.

Jos yritys A ei maksa veroja ja palkkoja, valtiolla ja kunnilla on X euroa vähemmän kassassaan, jolla maksaa työttömyyskorvauksia, sairaaloita, opintotukia, kouluja, päiväkoteja, teitä, jäähalleja, palkkoja.

Yritys A ei siis osallistu sinun palkkasi tai tukiesi maksuun.

Jos yritys A ei maksa veroja ja palkkoja, valtiolla ja kunnilla on X määrä enemmän ihmisiä, joille täytyy maksaa työttömyyskorvauksia. Jos käytettävissä oleva rahamäärä pienenee ja tarvittava rahamäärä kasvaa, heikomminkin matematiikassa pärjäävä ymmärtää rahojen loppuvan viimeistään ennen pitkää.

Joka ikinen kerta, kun joku tarjoaa sinulle jotakin ostettavaksi, hän osaltaan yrittää saada sinun elantoasi maksettua. Voi olla, että et missään tapauksessa voisi/haluaisi ostaa hänen tuotettaan, mutta eihän hän voi sitä etukäteen tietää. Sinun täytyy kertoa se hänelle.

Jos kukaan ei yritä myydä meille joka päivä jotakin uutta tuotetta tai uudestaan vanhaa tuotetta, voimme unohtaa ravintolaillalliset, Full HD -televisiot, iPadit, uudet autot, vanhat viskit, jäähdyttävän ilmastoinnin, pikalomat New Yorkiin.

Kaikki materiaalinen hyvinvointimme syntyy siitä, että me myymme ja ostamme.

Toki kyse on valinnasta. Jos haluat elää vaatimattomammin, ilman mukavuuksia ja samalla ilman myyjiä ja markkinointia, se onnistuu kyllä. Mutta jos valitset mukavuuden, valitset myös sen, että joku soittaa sinulle tai lähettää sinulle sähköpostia ja tarjoaa tuotettaan ostettavaksi.

Niin yksinkertaista tämä on.

« | »

“(Kesä)työmarkkinoilla menestyy varmasti, kun osaa asiakaspalvelun perusteet.”

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.