Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!
0 kohdetta

Facebookin Ystäväyrittäjyys-ryhmässä virisi jälleen keskustelu yhteistyöstä ja toisten ystäväyrittäjien suosittelusta. Samanlaisia keskusteluja käydään usein myös kahvipöydissä, yleensä tuloksetta.

Pitkästä aikaa jonkun avatessa konkreettisen yhteistyöehdotuksen hyppäsin itsekin mukaan kuin kukko kanalaan. Lupasin heti kaikille suosittelijoille mahtavat provisiot.

Seuratessani ketjua heräsin tahtomattani jälleen todellisuuteen. Minne tämäkin keskustelu johtaisi? Ei mihinkään. Miksi?

Verkosto ei rakennu niin, että kaikki tyrkyttävät vain omiaan. Verkosto ei myöskään rakennu niin, että kerro sinä minulle kaikki asiakkaasi, niin sitten minäkin kerron; vain rusinat pullasta. Verkosto ei myöskään ikinä toimi niin, että suosittele, niin minä suosittelen sitten joskus.

Verkosto voi toimia kahdella tavalla:

1. Jokaisesta suosituksesta maksetaan ennakkoon sovittu provisio, jolloin kumpikaan ei jää kiitollisuudenvelkaan.

2. Jokaisen verkostoa rakentavan yrittäjän pitää kääntää näkökulma niin, että miettii ensiksi, miten minä voisin ”lihottaa” omaa tarjontaani omille asiakkailleni muiden yrittäjien avulla. Siis oman asiakkaan etu edellä.

Esimerkkinä jälleen kerran kukkakauppias, jonka verkosto voisi olla vaikka valokuvaaja, pitopalveluyrittäjä, hääautovuokraaja, kultasepänliike, hääpaikat, hääsuunnittelijat, pukuvuokraamot ja niin edelleen. Jokainen aktiivisesti tarjoaa (= kyselee, onko asiakkaalla jo kaikki tarvittava, ja suosittelee) muiden palveluita verkostostaan. Näin asiakas saa palveluita valmiiksi mietittynä yhdestä paikasta = asiakas saa parempaa palvelua.

Pessimistit miettivät ensimmäisenä tietysti sitä, mikä voi mennä vikaan. Onko suositeltava kumppani luotettava? Toimittaako hän lupaamansa ja tekeekö sen ajoissa? Maksaako hän provision ajallaan ja siitä summasta, mikä on sovittu? Kaikki nämä ovat normaaleja bisnekseen liittyviä riskejä. Välillä niitä on vaan otettava. Kaikki on kuitenkin sovittavissa, ja kaikesta kannattaa tehdä kirjallinen sopimus.

Käytännössä usein myös törmää siihen, että yrittäjät pelkäävät provisioiden maksamista. Lasketaan vain sitä, paljonko siitä yhdestä kaupasta saa itse rahaa, ei sitä, mitä yhteistyö tuottaa pitkällä aikavälillä. Ei myöskään nähdä sitä, että tuottavinta markkinointia on maksaa provisio syntyneistä kaupoista eikä laittaa rahaa Aamulehteen ja toivoa jotakin syntyvän.

Provision täytyy olla myös houkutteleva. Jos joku tekee työn puolestasi, tingi hiukan omasta katteestasi.

Etsi siis sopivia kumppaneita, joiden avulla voit tarjota omille asiakkaillesi parempaa palvelua. Ole ennakkoluuloton, tee tarkat sopimukset, ja maksa jokaisesta suosittelusta reilu provisio.

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!