Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!
0 kohdetta

Aamulehti (23.4.2011) selvitti Yhdysvaltain Suomen-suurlähettilään Bruce Oreckin kanssa Suomi 3.0 -visiota. Kerrankin jenkin suusta asiaa, jonka soisi päätyvän vaikka suomalaisen markkinoinnin tai asiakaspalvelun oppikirjaan.

Yhdyn Oreckin sanomaan suomalaisten yrittäjien itkuvirrestä siitä, kuinka markkinointi on vaikeaa. Totta se on, sillä siihen törmää joka kerta, kun toisen yrittäjän kanssa availlaan äänijänteitä myynnistä ja markkinoinnista.

Toinen asia, missä suurlähettiläs Oreck on oikeassa, on suomalaisten taito asiakaspalvelussa. Se on useimmissa paikoissa aivan hukassa.

Suomalaisten markkinoinnista ja myynnistä tuli eteeni jälleen hyvä esimerkki Tampereen Keskustorilla. Noin kuukausi takaperin torilla oli lauantaina ilmeisesti osittain vaalien takia kerääntynyt joukko eri myyjiä. Oli vaalikojua, villasukkaa, muikkua, lettua ja vaatetta.

Kolme kojua saivat minut kävelemään torille muutaman korttelin päästä.

Ne olivat nimittäin kojut, joiden yläpuolella liehuivat Englannin ja Hollannin liput. Niissä oli valot, ja lähempänä vielä huomasin, että niissä soi taustalla myös mukavasti musiikki.

Yhdessä myytiin hollantilaisia juustoja ja makkaroita. Toisessa englantilaista hunajaa, hilloja sekä teeastiastoja. Kolmannessa taas oli kärryllinen fudgea eli englantilaista toffeeta.

Näitä kolmea kärryä yhdisti muutama asia. Iloinen palvelu, hyvä esillepano ja hyvä meininki. Myyntikieli oli englanti, mutta olivatpa hollantilaiset opetelleet muutaman lauseen suomeakin. ”Saako olla muuta?” ja ”kiitos” olivat hyvin hallussa.

No, mitä tekivät suomalaiset vieressä? Jurottivat omissa teltoissaan räkä nenästä valuen yrittäen pitää itsensä lämpimänä ja tuijotellen vihaisesti, kun engelsmannien ja hollantilaisten kopeilla kävi kauppa. Oranssinkelmeissä valottomissa teltoissa myytiin lättyjä rasvankäryssä ilman hymynkarettakaan.

Näin kesän kynnyksellä kotimaisten matkailukohteiden sivuja etsiessä tekisi mieli lähettää Aamulehden juttu postilla yrittäjän luukkuun. Työtä on, mutta se ei ole niin vaikeaa kuin itselleen uskottelee.

Jos jättäisi kerrankin selittelemättä kiirettä ja pieniä resursseja ja käyttäisi senkin ajan vaikka tarinan tai palveluasenteen tarkisteluun, voisi joskus saada jotain aikaiseksi.

Jos et saa tarinaa päähäsi, kysy vaikka asiakkaaltasi. Saatat löytää helmen, jota et itse tai mainostoimistosi olisi ikinä keksinyt.

Minkälaisen Suomi 3.0 -oivalluksen sinä olet tehnyt?

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!