Netistä löytyy valtavat määrät tietoa verkkokaupan markkinoinnista. Luultavasti siksi, että markkinointipalveluja tarjoavat ovat netin ammattilaisia ja siksi ymmärtävät sisällön merkityksen hakukonenäkyvyydelle. Muutama asia ohjeista kuitenkin yleensä puuttuu.
Koska verkkokaupan markkinoinnista puhuvat pääasiassa nettimarkkinoinnin osaajat, he luonnollisesti keskittyvät ohjeissaan nettiin. Hakukoneoptimointi, hakukonemainonta, sosiaalinen media, sisällön runsaus ja muut nettimarkkinoinnin perusasiat ovat ilman muuta tärkeitä, mutta samoja aseita käyttävät kaikki verkkokauppiaan kilpailijatkin.
Suuri osa verkkokaupoista jättää kuitenkin hyödyntämättä muutamia yksinkertaisia aseita, joilla myyntiä voi kasvattaa nopeasti. Ne eivät liity mitenkään nettimarkkinointiin, ja kenties siksi niitä käyttääkin harva.
Keinot ovat hyvin yksinkertaisia. Pahoittelen jo etukäteen, mikäli aiheutan verkkokauppiaille korvien punotusta.
1. Lähetä paketin mukana mainos
Teinivuosina tuli tilailtua levyjä Kane Recordsista Turusta. Kun paketti tuli, musiikki oli toki pääasia, mutta uutuuksia kuunnellessa oli mukava selailla monikymmensivuista (muistaakseni ainakin, levyjä oli ainakin listattu aivan tuhoton määrä) levykatalogia ja suunnitella seuraavia tilauksia.
Sittemmin talouteemme on tilattu paperikuvia Ifolorilta. Fotojen mukana tulevien mainoslipukkeiden määrä on kenties jo mennyt vähän yli, mutta aina niitä laatikosta löytyy. Niiden ansiosta tiedän paljon enemmän firman tarjonnasta, vaikka en vielä olekaan tilannut kuin tavallisia kuvia.
Jokainen myyjä tietää, että paras hetki myydä lisää on heti, kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen. Toiseksi paras hetki on silloin, kun asiakas saa tuotteen itselleen.
Kun kerran lähetät asiakkaalle joka tapauksessa postia, miksi ihmeessä et hyödyntäisi postimaksua täysimääräisesti.
2. Lähetä asiakkaallesi sähköpostia
Olen tilannut tavaraa arviolta paristakymmenestä verkkokaupasta. Joka ainoan tilauksen yhteydessä minua on pyydetty antamaan sähköpostiosoite. Joka ainoa kerta olen sen myös antanut, koska tilaus ei olisi onnistunut muuten.
Ulkomaisista verkkokaupoista lähes jokainen muistaa minua säännöllisin väliajoin sähköpostilla. Suomalaisista näin tekee vain Filmifriikki.
Pelkäävätkö verkkokauppiaat kenties Suomen tiukkoja sähköisen markkinoinnin rajoituksia? Jos näin on, tässä selvennys: Kun joku tilaa kaupastasi tuotteen, hänestä tulee sinun asiakkaasi, ja asiakkaallesi saat lähettää postia ilman sen kummempia lupia.
Toinen asia on toki se, että liian ärhäkällä postittamisella asiakas saattaa kyllästyä sinuun. Se riski kannattaa kuitenkin ottaa; ilmainen (tai lähes ilmainen) sähköposti yhdistettynä jo ainakin kertaalleen kauppaasi luottaneeseen vastaanottajaan muodostaa ylivoimaisen markkinointicocktailin.
3. Lisää lähetykseen pieni lahja
Tämä voi olla suklaapatukka, taskulamppu tai vaikka heijastin. Pääasia, että se on jotakin sellaista, jota asiakas ei osannut odottaa. Pienellä rahalla luot wow-efektin, ja samalla lievität ostokatumusta, jota jokainen asiakkaasi kokee.
4. Tee asiakaspalvelustasi elämys
Kilpailijoista erottuminen ratkaisee menestyksesi.
Valitettavasti et erotu porukasta huonolla asiakaspalvelulla. Se löytyy lähes kaikilta.
Amazonin asiakaspalvelu toimii upeasti, samoin Zapposin. Tämän maineen saavutettuaan molemmat kaupat saavat huimasti etua. Enemmän uusintaostoksia, enemmän suosituksia, vähemmän valituksia, positiivisemmat asiakkaat.
Kun asiakas on kuullut hyvää palvelustasi, hän pitää sitä hyvänä, vaikka joka kerta kokemus ei olisikaan niin ruusuinen. Me ihmiset emme nimittäin kovin helposti halua myöntää edes itsellemme olleemme väärässä.
Verkkokaupan perustaminen saattaa luoda illuusion, että olet jotenkin irrallaan perinteisestä markkinoinnista, mutta se unelma on syytä murskata viimeistään nyt.
Asiakkaista huolen pitäminen ja ostamisen ihanuudesta muistuttaminen kasvattavat kauppaasi vääjäämättä ja sittenkin pienillä investoinneilla. Kokeile vaikka.
« Subjunktiivi terassilla | Jos olisin lamppukauppias, tekisin näin »
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä. Useiden verkkokauppojen markkinointia hioessani olen huomannut suurimmaksi ongelmaksi sen, ettei varsinaisia kilpailukeinoja ole mietitty lainkaan. Kaupat ovat niin valikoimaltaan kuin palvelultaankin toistensa identtisiä kopioita. Hiljaiseen myyntiin haetaan sitten ratkaisua kasvattamalla mainontapanostuksia, mutta eihän se juuri mitään auta, kun kauppa ei erotu lainkaan kilpailijoista.
Kun ensin mietittäisiin kilpailukeinot ja erotuttaisiin kilpailijoista, tuottaisivat nettimarkkinoinninkin eri osa-alueet huomattavasti paremman tuloksen.
Omankin kokemukseni mukaan sähköposti on täydelisen alikäytetty suomalaisten verkkokauppiaiden keskuudesssa. Samoin pakettien mukana menevät mainokset, miksi ei laittaisi vaikka pientä alennuskoodia mukaan, jolla saa seuraavalla kerralla vaikka ilmaiset postitukset. Puhumattakaan sitten paketin mukana tulevista yllätyksistä.
Hyvää settiä! 🙂
Kiitos kommentista, Matti.
Tuo alennuskuponki on mainio kannustin varsinkin ensimmäisen tilauksensa juuri tehneelle. Kun saa toisenkin tilauksen nopeasti, on asiakas sitoutunut jo huomattavasti tiukemmin.
Moi. Kiitos tekstistäsi.
Tuli uusia ja vanhoja ajatuksia tuolta pinnalle ja olen ehdottomasti samaa mieltä näistä asioista. Nyt juuri toisen verkkokaupan launch päällä ja on todella hyvä hakea ajatuksia tästäkin loistotekstistä 🙂
Olen toteuttanut kohtuu hyvin myös “anna palautetta tilauksesta” viestin jossa asiakkaalta kysytään hänen mielipidettään tilauksesta, saa ihan ok prosentilla vastauksia kun täyttäminen on tehty helppoon formiin. palautteen saaminen auttaa kehittämään kauppaa, asiakkaat muistavat kauppasi “aa.. niin toi, olipas se hyvä/huono/mikä ikinä vaan” ja viesti hyvässä asiakassuhteessa tuottaa tietenkin myös lisämyyntiä.
Loistoideoita tullut myös asiakkailta kaupan kehittämiseen ja hyvistä ideoista laitettu lahjapakettia menemään.
Kiitos Ossi, hyviä vinkkejä!
Siis ihan huippuja vinkkejä markkinointiin! Laskin, että kaikki neljä kohtaa yhteensä kustantaa noin 1-2 euroa/lähetys ja tulokset ovat varmasti moninkertaiset! Nää on kyllä ikivihreitä vinkkejä verkkokaupan markkinointiin.