Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Netistä löytyy valtavat määrät tietoa verkkokaupan markkinoinnista. Luultavasti siksi, että markkinointipalveluja tarjoavat ovat netin ammattilaisia ja siksi ymmärtävät sisällön merkityksen hakukonenäkyvyydelle. Muutama asia ohjeista kuitenkin yleensä puuttuu.

Koska verkkokaupan markkinoinnista puhuvat pääasiassa nettimarkkinoinnin osaajat, he luonnollisesti keskittyvät ohjeissaan nettiin. Hakukoneoptimointi, hakukonemainonta, sosiaalinen media, sisällön runsaus ja muut nettimarkkinoinnin perusasiat ovat ilman muuta tärkeitä, mutta samoja aseita käyttävät kaikki verkkokauppiaan kilpailijatkin.

Suuri osa verkkokaupoista jättää kuitenkin hyödyntämättä muutamia yksinkertaisia aseita, joilla myyntiä voi kasvattaa nopeasti. Ne eivät liity mitenkään nettimarkkinointiin, ja kenties siksi niitä käyttääkin harva.

Keinot ovat hyvin yksinkertaisia. Pahoittelen jo etukäteen, mikäli aiheutan verkkokauppiaille korvien punotusta.

1. Lähetä paketin mukana mainos

Teinivuosina tuli tilailtua levyjä Kane Recordsista Turusta. Kun paketti tuli, musiikki oli toki pääasia, mutta uutuuksia kuunnellessa oli mukava selailla monikymmensivuista (muistaakseni ainakin, levyjä oli ainakin listattu aivan tuhoton määrä) levykatalogia ja suunnitella seuraavia tilauksia.

Sittemmin talouteemme on tilattu paperikuvia Ifolorilta. Fotojen mukana tulevien mainoslipukkeiden määrä on kenties jo mennyt vähän yli, mutta aina niitä laatikosta löytyy. Niiden ansiosta tiedän paljon enemmän firman tarjonnasta, vaikka en vielä olekaan tilannut kuin tavallisia kuvia.

Jokainen myyjä tietää, että paras hetki myydä lisää on heti, kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen. Toiseksi paras hetki on silloin, kun asiakas saa tuotteen itselleen.

Kun kerran lähetät asiakkaalle joka tapauksessa postia, miksi ihmeessä et hyödyntäisi postimaksua täysimääräisesti.

2. Lähetä asiakkaallesi sähköpostia

Olen tilannut tavaraa arviolta paristakymmenestä verkkokaupasta. Joka ainoan tilauksen yhteydessä minua on pyydetty antamaan sähköpostiosoite. Joka ainoa kerta olen sen myös antanut, koska tilaus ei olisi onnistunut muuten.

Ulkomaisista verkkokaupoista lähes jokainen muistaa minua säännöllisin väliajoin sähköpostilla. Suomalaisista näin tekee vain Filmifriikki.

Pelkäävätkö verkkokauppiaat kenties Suomen tiukkoja sähköisen markkinoinnin rajoituksia? Jos näin on, tässä selvennys: Kun joku tilaa kaupastasi tuotteen, hänestä tulee sinun asiakkaasi, ja asiakkaallesi saat lähettää postia ilman sen kummempia lupia.

Toinen asia on toki se, että liian ärhäkällä postittamisella asiakas saattaa kyllästyä sinuun. Se riski kannattaa kuitenkin ottaa; ilmainen (tai lähes ilmainen) sähköposti yhdistettynä jo ainakin kertaalleen kauppaasi luottaneeseen vastaanottajaan muodostaa ylivoimaisen markkinointicocktailin.

3. Lisää lähetykseen pieni lahja

Tämä voi olla suklaapatukka, taskulamppu tai vaikka heijastin. Pääasia, että se on jotakin sellaista, jota asiakas ei osannut odottaa. Pienellä rahalla luot wow-efektin, ja samalla lievität ostokatumusta, jota jokainen asiakkaasi kokee.

4. Tee asiakaspalvelustasi elämys

Kilpailijoista erottuminen ratkaisee menestyksesi.

Valitettavasti et erotu porukasta huonolla asiakaspalvelulla. Se löytyy lähes kaikilta.

Amazonin
asiakaspalvelu toimii upeasti, samoin Zapposin. Tämän maineen saavutettuaan molemmat kaupat saavat huimasti etua. Enemmän uusintaostoksia, enemmän suosituksia, vähemmän valituksia, positiivisemmat asiakkaat.

Kun asiakas on kuullut hyvää palvelustasi, hän pitää sitä hyvänä, vaikka joka kerta kokemus ei olisikaan niin ruusuinen. Me ihmiset emme nimittäin kovin helposti halua myöntää edes itsellemme olleemme väärässä.

Verkkokaupan perustaminen saattaa luoda illuusion, että olet jotenkin irrallaan perinteisestä markkinoinnista, mutta se unelma on syytä murskata viimeistään nyt.

Asiakkaista huolen pitäminen ja ostamisen ihanuudesta muistuttaminen kasvattavat kauppaasi vääjäämättä ja sittenkin pienillä investoinneilla. Kokeile vaikka.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.