Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Markkinoijilla on siis liuta vastaväitteitä ja perusteluja olla tekemättä ilmaista opasta. Pari vastaväitettä kumosimmekin jo edellisessä artikkelissa.

Kuten jo aikaisemmin puhuimme, opas perustuu sinun ammattitaitoosi. Jos todella osaat asiasi, tuotat siitä helposti tekstiä 15-30 sivua. Tee testi niin huomaat:

Kirjoita ikänsä Afrikan viidakoissa asuneelle alkuperäisheimon jäsenelle ohjeet autosi käynnistämiseen.

Et tietenkään voi lähteä liikkeelle siitä, että: ”Ota auton avain.” Alkuasukas ei tiedä, mikä on avain saati auto, joten sinun on selitettävä se hänelle. Pian huomaat, että sinulla on tekstiä hyvinkin arkillisen verran.

Kun tekstimäärä taitetaan mukavannäköiseen ja luettavaan muotoon, on sinulla valmiina kaksi sivua ilmaista opasta. Eikä aikaa kulu paljon, koska sinulle auto ja sen käynnistäminen ovat tuttuja asioita. Sama pätee omaan alaasi.

Kirjoittaminen on joillekin syntymälahja, mutta silloin puhutaan yleensä tarinan kertomisesta. Oppaan kirjoittamisessa sen sijaan oleellista on, että tulet ymmärretyksi. Sellaisen tekstin tuottaminen on puhdasta tekniikkaa ja siten opeteltavissa oleva taito.

Jos kuitenkin olet täysin vakuuttunut, että oppaan teksti ei sinulta synny, voit aina palkata ammattilaisen. Kirjoittajia Suomesta kyllä löytyy.

Käytännössä homma hoidetaan haastatteluilla tai sitten niin, että sinä suollat paperille tai ääninauhalle kaiken tarpeellisen tiedon, ja ammattilainen vain muotoilee sen mukavammaksi.

Nettisivuilta tilattava ilmainen opas toimitetaan tietenkin sähköpostitse. Yksinkertaisimmillaan tämän voi hoitaa omalla sähköpostiohjelmallasi. Kun lomakkeelta kilahtaa tilaus postilaatikkoon, sinä lähetät tilaajalle pdf-tiedoston.

Internet on kuitenkin kiireisten ihmisten media. Kaikki pitäisi saada heti. Siksi onkin järkevä käyttää automaattivastauspalvelua (autoresponder), joka lähettää viestin tilaajalle välittömästi.

Palveluja on olemassa monia, niin ulkomaisia kuin kotimaisia, ja kaipaat kenties teknistä tukea asian hoitamiseksi. Useimmat näistä ovat myös maksullisia. Tämä on kuitenkin hyvin pieni investointi vaikkapa yhden lehti-ilmoituksen rinnalla.

Viimeinen vastaväite on tuttu protesti kaikille markkinointipalveluita tarjoaville. ”Tuo ei toimi meillä, koska tällä alalla kukaan ei tee tuollaista.” Kun lausumaa vähän miettii, ymmärtää, että itse asiassahan se on peruste tehdä juuri näin.

Jos kukaan alallasi ei tarjoa ilmaista opasta, sinulla on tilaisuus kaapata koko kenttä itsellesi!

Sinä olet ainoa, joten erotut porukasta. Tätä ei tarvinne enempää selittää.

Nyt sinulla ei siis ole enää yhtään syytä olla ryhtymättä oppaantekoon. Sarjan seuraavassa artikkelissa ensi maanantaina käydään käsiksi tuotantoon.

Lue sarjan aikaisemmat osat: 1/5, 2/5.

« | »

“(Kesä)työmarkkinoilla menestyy varmasti, kun osaa asiakaspalvelun perusteet.”

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.

Yrittäjä, näin voisimme auttaa sinua juuri nyt