Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!
0 kohdetta

Tuttavani pähkäili sosiaalisessa mediassa kauppiaiden kykyä yhteen- ja vähennyslaskuun.

Jäin miettimään muutosta, joka on jo selvästi tapahtunut kodinelektroniikan ja kodinsisustuksen kaupanteossa.

Viimevuosina ainoa taisteluväline on ollut hinta. Mitä halvemmalla saadaan tavaraa asiakkaalle, sitä parempi. Isot ja pienet kauppaketjut käyvät valtavaa kamppailua halvimman ja parhaimman tittelistä. Muutama yksityinen yrittää rimpuilla mahdottoman savotan edessä.

Olen seissyt kummankin alan tavarantoimittajan riveissä. Kulutuselektroniikan puolelta muistan, kuinka valikoimien hintaneuvotteluissa ostaja vaati kovilla ukaaseilla itselleen etulyöntiasemaa kilpailijaan nähden. Aina piti olla paras hinta pöydässä, ja kun se heille annettiin, seuraavan viikon lehtimainoksessa he ojensivat paremman katteensa kokonaisuudessaan suoraan kuluttajalle.

Mikä ohjaa kauppiasta ja myyjää? Kate. On fakta ja ymmärrettävää, että liiketoiminnan elinehto niin kauppiaalle kuin myyjällekkin on kate. Yksinkertaista.

Mutta surullista asiassa on se, että kodinelektroniikan kaupoista ja sohvakaupoista on tullut alennusautomaatteja, ei ratkaisun tuottajia, asiakaspalvelijoita ja kestävän busineksen tekijöitä.

En muista kovinkaan montaa kauppiasta tai myyjää, jotka olisivat aidosti olleet kiinnostuneita tuotteen ominaisuuksista. Siitä, millä kaupan voisi perustella asiakkaalle.

Ensimmäinen kysymys oli aina: ”paljonko meille jää katetta” ja toinen: ” Onko kilpailijoilla sama hinta”.

Ei edes yritetty selvittää millä keinoin voin myydä tuotteen asiakkaalle oli katetta sitten enemmän, saman verran tai vähemmän kilpailijan tuotteeseen verrattuna.

En sano etteikö mukaan mahtuisi niitä, jotka kestävää businesta haluaisivat tehdä. Mutta nykyiset ketjuohjaukset sekä ketjujen osittain amatöörimäiset ostajat ja päättäjät ajavat itsensä väistämättä suohon.

Uskooko kukaan enää huonekalukauppojen hintoja? EI! Entinen työnantajani huonekalukaupasta tuskaili minulle ääneen, kuinka myyminen normaalihinnoilla on täysin mahdotonta. Viikonloppuna et saa väkeä liikkeelle uutuusmallistojen kimppuun, kun naapuri ilmoittaa jatkuvalla syötöllä 70% alennuksella varastomuuttomyyntejä.

Onko aika tosiaan ajanut ohi palvelumyynnistä, ratkaisujen hakemisesta asiakkaalle ja sitä kautta kestävän busineksen ja asiakassuhteen rakentamisesta?

Huonekalukauppa on piirtänyt itsensä nurkkaan, tekeekö kodinelektroniikka-ala saman?

Onko syy kuluttajassa, kauppiaassa, provisiopalkkaisessa myyjässä, ketjuohjauksessa vai verkkokaupan helppoudessa. Saadaanko kurssia enää korjattua?  Siinäpä kysymys.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!