Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Tuttavani pähkäili sosiaalisessa mediassa kauppiaiden kykyä yhteen- ja vähennyslaskuun.

Jäin miettimään muutosta, joka on jo selvästi tapahtunut kodinelektroniikan ja kodinsisustuksen kaupanteossa.

Viime vuosina ainoa taisteluväline on ollut hinta. Mitä halvemmalla saadaan tavaraa asiakkaalle, sitä parempi. Isot ja pienet kauppaketjut käyvät valtavaa kamppailua halvimman ja parhaimman tittelistä. Muutama yksityinen yrittää rimpuilla mahdottoman savotan edessä.

Olen seissyt kummankin alan tavarantoimittajan riveissä. Kulutuselektroniikan puolelta muistan, kuinka valikoimien hintaneuvotteluissa ostaja vaati kovilla ukaaseilla itselleen etulyöntiasemaa kilpailijaan nähden. Aina piti olla paras hinta pöydässä, ja kun se heille annettiin, seuraavan viikon lehtimainoksessa he ojensivat paremman katteensa kokonaisuudessaan suoraan kuluttajalle.

Mikä ohjaa kauppiasta ja myyjää? Kate. On fakta ja ymmärrettävää, että liiketoiminnan elinehto niin kauppiaalle kuin myyjällekin on kate. Yksinkertaista.

Mutta surullista asiassa on se, että kodinelektroniikan kaupoista ja sohvakaupoista on tullut alennusautomaatteja, ei ratkaisun tuottajia, asiakaspalvelijoita ja kestävän bisneksen tekijöitä.

En muista kovinkaan montaa kauppiasta tai myyjää, jotka olisivat aidosti olleet kiinnostuneita tuotteen ominaisuuksista. Siitä, millä kaupan voisi perustella asiakkaalle.

Ensimmäinen kysymys oli aina: ”Paljonko meille jää katetta?” ja toinen: ”Onko kilpailijoilla sama hinta?”

Ei edes yritetty selvittää, millä keinoin voin myydä tuotteen asiakkaalle, oli katetta sitten enemmän, saman verran tai vähemmän kilpailijan tuotteeseen verrattuna.

En sano, etteikö mukaan mahtuisi niitä, jotka kestävää bisnestä haluaisivat tehdä. Mutta nykyiset ketjuohjaukset sekä ketjujen osittain amatöörimäiset ostajat ja päättäjät ajavat itsensä väistämättä suohon.

Uskooko kukaan enää huonekalukauppojen hintoja? EI! Entinen työnantajani huonekalukaupasta tuskaili minulle ääneen, kuinka myyminen normaalihinnoilla on täysin mahdotonta. Viikonloppuna et saa väkeä liikkeelle uutuusmallistojen kimppuun, kun naapuri ilmoittaa jatkuvalla syötöllä 70 % alennuksella varastomuuttomyyntejä.

Onko aika tosiaan ajanut ohi palvelumyynnistä, ratkaisujen hakemisesta asiakkaalle ja sitä kautta kestävän bisneksen ja asiakassuhteen rakentamisesta?

Huonekalukauppa on piirtänyt itsensä nurkkaan, tekeekö kodinelektroniikka-ala saman?

Onko syy kuluttajassa, kauppiaassa, provisiopalkkaisessa myyjässä, ketjuohjauksessa vai verkkokaupan helppoudessa? Saadaanko kurssia enää korjattua?  Siinäpä kysymys.

« | »

Nuoret pelastavat Suomen! Annetaan heille työkalut sitä varten!

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.

Koulutuksen sisältö:

  • Perusta kuntoon - mitä perustaitoja on osattava:
    Kesätyötä hakiessa
    Työntekijän vastuut
  • Työnantajien odotukset ja toiveet
  • Mitä asiakaspalvelu on
  • Mitä myynti on
  • Myynnin neljä askelta
  • Asiakaspalvelun PASI™-malli
  • Kieli käytössä - miten puhutellaan asiakkaita
  • Pukeutuminen ja ulkoasu

Yrittäjä, näin voisimme auttaa sinua juuri nyt