Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Aina silloin tällöin törmää jonkun toimittajan sarkastisiin kommentteihin haaste-termin yleistymisestä. Toimittajan mielestä sanan jatkuva käyttäminen on koomista, mutta kyse ei todellakaan ole naurun asiasta.

Haaste on konsulttikieltä. Sen käyttö on keksitty Yhdysvalloissa. Sitä ryhdyttiin käyttämään, jotta ihmiset eivät masentuisi negatiivisen ongelma-sanan edessä. Näin kertoo meille sarkastinen toimittaja.

Ehkä tuossakin on hieman perää, mutta enemmän kyse on suomalaisesta väärinymmärryksestä. Moni kuvittelee, että sanaa challenge käytetään sanan problem tilalla.

Tein erittäin tieteellisen tutkimuksen maailman kenties tunnetuimman konsulttiyhtiön nettisivuilla.

Sana problem esiintyi McKinseyn sivuilla 2450 kertaa, sana challenge 1540 kertaa.

Ei vaikuta siltä, että yhtiössä välteltäisiin ongelmista puhumista.

He puhuvat haasteista esimerkiksi fuusioiden yhteydessä. Kun mietitään miten kahden yhtiön toiminnot yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi, kyse ei ole ongelmasta.

Ongelma on se, jos ison vakuutusyhtiön yksi toiminta-alue jää selvästi jälkeen yhtiön muista yksiköistä ja kilpailijoista. Silloin uhkana on, että koko yksikkö joudutaan lopettamaan ja yhtiön kilpailukyky heikkenee olennaisesti.

Haaste on jotakin, joka on vaikea mutta ei mahdoton toteuttaa. Samalla se on kuitenkin jotakin sellaista, jossa ei ole pakko onnistua. Haaste on jotakin epämääräistä, josta harva jos kukaan saa otetta. Haaste ei pelota ketään, paitsi ehkä silloin, kun se tulee oikeuslaitokselta.

Ongelma sen sijaan on pakko ratkaista. Sen voi yrittää kiertää ja tehdä siten vaarattomaksi. Tai sitten sen kimppuun täytyy käydä kasvokkain.

Ongelmaa ei voi jättää rauhaan, sillä rauhassa se kasvaa. Mitä kauemmin se saa kasvaa, sitä vaikeammaksi sen ratkaiseminen tulee.

Jokaisessa yrityksessä on ongelmia ja jokaisella yrityksellä on haasteita. Jos puhut yrityksesi ongelmista haasteina siksi, että ne eivät pelottaisi, olet aivan väärässä hommassa.

Ongelmien täytyykin herättää kunnioitusta ja ehkä hieman pelkoakin. Jos et tunne pelkoa ongelmaa kohtaan, et koskaan löydä tahtoa ja energiaa ratkaista sitä. Yritys, joka pohtii vain haasteita eikä ratkaise ongelmiaan, on pian entinen yritys.

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!