Seminaareja, koulutuksia, webinaareja, aamupalatilaisuuksia. Olet kolunnut ne kaikki, mutta mikään ei ole tarjonnut sinulle kaipaamaasi laastaria. Jokaisessa tilaisuudessa on kyllä ollut sinullekin jotakin; oivalluksia, pieniä välähdyksiä, joskus jopa isoja kolahduksia.
Silti huomaat istuvasi vuosi toisensa jälkeen samoissa koulutuksissa. Mitään ei mene ainakaan pysyvästi käytäntöön. Parin viikon ensi-innostuksen jälkeen elämä astuu kehiin ja kehitys pysähtyy. Siihen innostuksen luomaan flow-tilaan on vaikea palata ja motivaatiota joutuu kaivamaan routaisesta maasta Plaston muovilapiolla.
Yrittäjän pitäisi osata ja tehdä arjessaan paljon erilaisia asioita. Osaamisvaatimukset ovat kasvaneet jokaisen uuden digitalisen kanavan tai välineen kanssa. Ongelma on vielä suurempi, jos ei ollut vielä ihan sinut niiden vanhojenkaan kanssa.
Teoriasta käytäntöön vaatii aina työtä.
Kun löydät jonkun sinun sisintäsi kolauttavan tavan, tekniikan tai taktiikan, pitäisi ryntäämisen sijasta istua ensin alas. Tehdä päätöksiä; mitä, missä, miten, kenelle ja millaisilla tavoitteilla. Sen jälkeen pitäisi rehellisesti uskaltaa keskustella vielä itsensä kanssa kuka, kuinka, millä resursseilla ja missä ajassa.
Harva uskaltaa, saati että olisi rehellinen itselleen.
Me haemme pikaratkaisuja – mieluusti myös valmiita sellaisia – jotta pääsisimme kohti tavoitettamme nopeammin. Siksi perustamme pooleja, maksamme luottamuksesta verkostoitumisryhmään tai pahimmillaan odotamme sitä paikalliselta yrittäjäjärjestöltä. Siis sitä, että joku muu myisi ja markkinoisi minua. Olemme pohjimmiltamme laiskoja.
Miksi me emme vain tartu härkää sarvista?
Monesti asiat tuntuvat mielikuvissa isommilta ja vaikeammilta kuin ne todellisuudessa ovat. Löydät taatusti esimerkkejä tähän niin töistä kuin kotoa.
Itselläni yksi tällainen on ilmanvaihtokoneen suodattimien vaihto. Hommahan olis hyvä hoitaa vähintään pari kertaa vuodessa. kerran vuoteen olisi hyvä pestä suodattimet kunnolla. Vaikka olen tehnyt saman toimenpiteen kymmeniä kertoja, yleensä siihen ryhtyminen aina venyy ja vanuu. Päässä homma vie tuhottomasti aikaa ja on turkasen työlästä. Niinpä aloittaminen tuntuu vaikealta. Lopulta, kun puuhaan tarttuu, vaihto on tehty noin kymmenessä minuutissa.
”Me kärsimme enemmän mielikuvissamme, kuin todellisuudessa” – Seneca
Sinullekin markkinointi tai myynti saattaa olla mielikuvissasi suurempi mörkö kuin se todellisuudessa on. Pitäisi päättää mistä aloittaa ja jos se tuntuu ylivoimaiselta. Niinpä sekä se päätös että aloittaminen jäävät kokonaan tekemättä.
Kirjassaan Tulevaisuuden lukujärjestys Perttu Pölönen kertoo haastatelleensa Applen perustajan Steve Jobsin lähellä työskennelleitä. He kertoivat Jobsin kehittäneen itselleen erityisen intuitiotaidon. Koska isojen johtajien on tehtävä päivässä paljon päätöksiä, joihin kaikkiin ei ehdi paneutua tarkasti, heidän on luotettava intuitioonsa. Jobsin intuitiivinen kyky oli niin herkkä, että hän onnistui useimmiten tekemään oikeita päätöksiä. Ehkä kyse ei ollutkaan visionääristä, vaan pienten päätösten mestarista, kirjoittaa Pölönen.
Pienet päätökset
Erilaisten tutkimusten mukaan aikuinen ihminen tekee päivän aikana 2000-35 000 päätöstä. Sheena Lyengar antaa Ted-puheessaan How to Make Choosing Easier määräksi 70 tietoista päätöstä. Suosittelen muuten käyttämään 16 minuuttia elämästäsi Sheenan Ted-puheeseen. Se auttaa sinua tuotteistamisessa.
Me joudumme siis tekemään paljon päätöksiä, ja jos ajattelemme Jobsia pienten päätösten mestarina, ehkä sinunkin pitäisi muokata tapaasi saada asioita aikaiseksi. Sen sijaan, että teet päätöksen vaikka uuden markkinointivälineen käyttöönotosta, tee sarja pieniä päätöksiä ja askelia, jotta jossain vaiheessa se on käytössäsi täysivaltaisesti.
Pilko projekti pieniin palasiin, hoida yksi kerrallaan ja päätös ei välttämättä tunnu niin pahalta.
Entä jos päätös on väärä?
Usein päätökset ovat vääriä. Tosin aika usein kohtaa yrittäjän, joka on vaikka kokeillut kerran lehtimainosta ja hänen mielestään se ei tuonut riittävästi kauppaa. Hän pitää päätöstä vääränä, eikä kokeile sitä enää koskaan uudelleen.
Kun kyseistä projektia lähdetään avaamaan, syyllinen löytyy ylimitoitetuista toiveista tulosten suhteen ja mikä pahinta, itsearvio (saati ammattilaisen arvio) puuttuu kokonaan. Olivatko mainoksen tai markkinointikampanjan perusasiat kunnossa? Yleensä eivät.
Ei ole olemassa sellaista mainostoimistoa, konsulttia tai gurua, joka voi väittää jonkin toimivan sataprosenttisesti. Maailma on täynnä markkinointi- ja myyntikampanjoita, jotka eivät toimi. Maailma on täynnä vääriä valintoja jonkin työvälineen tai taktiikan suhteen. Virheitä syntyy. Mutta jos et koskaan tee virhettä, et ole yrittänytkään tarpeeksi. Tai olet Hannu Hanhi.
Intuitio on se mihin meidän kannattaisi useimmiten luottaa rekrytoinneissa, asiakkaissa, projekteissa, taktiikoissa tai mainoskampanjoissa. Joskus se on väärässä, usein oikeassa. Sinun on vain aktiivisesti kuunneltava sitä.
Monessa asiassa voit perustella itsellesi asioita faktoilla, mutta tunne lopulta ohjaa kohti päätöstä.
Kaikista tärkeintä kuitenkin sinulle hyvä lukija on, että kaivat rohkeuden tehdä niitä päätöksiä. Pieniä mieluummin kuin isoja. Useammin kuin harvemmin. Kohtaa rohkeasti omat mörkösi ja tee virheesi. Älä anna mielikuvituksesi painaa sinua todellisuuden edessä.
Ole rohkea. Tee päätös.
Huippu kirjoitus ja todellakin totta. Yritän itse joka päivä tehdä nimenomaan niitä pieniä päätöksiä, joiden uskon johtavan jonain päivänä johonkin suurempaan 😊
Hienoa Aki. Pääsee nopeammin eteenpäin, kun ei jää pähkimään vain isompia.