Google Adwordsin kautta hallinnoitava uusi mainosformaatti Google Shopping on nyt julkaistu beta-versiona myös Suomeen. Verkkokauppojen tuotemyynnin ja hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen tarkoitettu uusi mainosmuoto tulee uudistamaan Googlen perinteisten tekstihakujen maailman entistä visuaalisemmaksi.
Visuaalista Google-mainontaa verkkokauppojen tuotteille
Google Shopping -mainosmuoto on tarkoitettu verkkokauppojen hakukonenäkyvyyden sekä tuotemyynnin kasvattamiseen. Palveluita sen kautta ei voi myydä. Myös pääsylippujen, autojen sekä toistuvan laskutuksen palveluiden kauppaaminen on kiellettyä, ainakin vielä.
Mainontaa toteutetaan ja hallinnoidaan Google Adwordsin kautta. Myös hinnat määräytyvät tuttuun tapaan huutokauppaan perustuen. Mainosformaatin ollessa uusi, ovat toteutuneet klikkihinnat kuitenkin vielä maailmanlaajuisesti täysin eri luokkaa verrattuna perinteisiin Adwords-mainoksiin. Sillä mitä vähemmän käyttäjiä uudella palvelulla on, sitä alhaisemmaksi mainostajien kustannukset tulevat vähäisen kilpailun vuoksi muodostumaan.
Mainosten tarkoituksena on nostaa perinteisten tekstimainosten rinnalle hakutermejä vastaavia verkkokauppojen tuotteita kuvien muodossa. Mainoksissa näkyy tuotteen kuva, hinta, kaupan nimi sekä mahdolliset tuotearvostelut. Näin ollen ne tarjoavat apua varsinkin sellaisille tuotteille, joiden myynti verkossa on sanallisten tuotekuvausten perusteella hankalaa. Kuva kun voi houkutella pelkkään teksti-kuvaukseen verrattuna paljon enemmän klikkauksia ja sitä myöden myös ostoja.
Koko mainosformaatti perustuu ajankohtaiseen tuotevalikoimaan ja jopa mainosten hakusanat pohjautuvat suoraan reaaliaikaisiin tuotetietoihin. Toisin sanoen Google siis automaattisesti päättelee tuotevalikoimasi perusteella, millä hakusanoilla mainosten tulisi näkyä.
Kattavuus ja sijoittelu
Suomessa on uuden Shopping-formaatin osalta meneillään vasta betatestivaihe, jonka vuoksi mainosten näkyvyys kotimaassa on vielä olematonta. Tästä huolimatta mainoksia voi jo tehdä kansainvälisille markkinoille ja kun palvelua käyttää tarpeeksi moni suomalainen, alkavat ne näkyä normaalisti myös meillä tehdyissä hauissa.
Sijoittelultaan Shopping-mainokset tulevat näkymään mm. seuraavilla tavoilla:
- Tietyissä maissa Google Shoppingissa
- Perinteisessä hakunäkymässä hakutulosten vieressä (erillään tekstimainoksista) tai tekstimainosten kohdalla
- Kuvahaussa
- Googlen hakukumppaneiden verkkosivustoilla (jos olet sisällyttänyt kumppanit kampanjaasi)
- Google Display ‑verkostossa
Hakutuloksiin on myös lisätty uusi Ostokset-välilehti. Sen tarkoitus on tehdä tuotteiden hakemisesta verkko-ostajalle entistä helpompaa, sillä näkymää voi suodattaa tarkempien ostokriteerien avulla.
Ostokset-välilehden ja uuden mainosformaatin myötä myös Googlen perinteinen kuvahaku on uudistunut ja näyttää nykyään verkkokauppojen tuotteista entistä enemmän tietoja. Lisätietoa uudesta kuvahaun päivityksestä löydät esimerkiksi Hakukonekeisarin blogista.
Asiat kuntoon ennen mainonnan aloittamista
Shopping-mainontaa tekevän verkkokauppiaan tehtäväksi lankeaa tuotetietojen reaaliaikainen siirtäminen Googlelle. Tästä harva joutuu kuitenkaan huolta kantamaan, sillä suurin osa verkkokauppa-alustoista tarjoaa jo lisäosaa, jonka avulla valikoiman tiedot päivittyvät Googlelle automaattisesti. Omia lisäosia tarjoavat jo ainakin WooCommerce sekä Magento, mutta myös monet muut palveluntarjoajat.
Shopping-mainonnan käyttöönotto on helppoa, varsinkin jos olet jo tottunut tekemään perinteisiä Adwords tai Display -mainoksia. Ennen aloittamista huolehdi kuitenkin hyvien tuotekuvien päivittämisestä. Toki Googlelle kelpaavat ihan perinteiset verkkokauppojen tuotekuvat, mutta kannattaa vielä varmistaa, ettei valikoimaan ole eksynyt epähoukuttelevia otoksia. Niitä kun käytetään automaattisesti myös mainoskuvina.
Kun aloitat Shopping-mainonnan, tulee sinun myös luoda maksuton kauppiastili Google Merchant Centeriin eli kauppiaskeskukseen, jonka kautta pääset hallinnoimaan tuotetietojasi. Tämä tili voidaan yhdistää verkkokauppa-alustaasi lisäosan avulla. Tuotetiedot voi viedä tilille myös manuaalisesti taulukon muodossa (esim Excellin tai Google Share Sheetin avulla), mutta silloin tuotetietojen muutokset tulee myös päivittää manuaalisesti. Tässä tuleekin olla tarkkana, sillä jos tuotetiedot vanhenevat, voidaan tilisi jopa sulkea.
Shopping-mainonnan käyttöönotto on helppoa
Kun olet saanut kauppiastilin tehtyä, on aika aloittaa Shopping-mainonta. Tässä vielä kootut ohjeet mainosten käyttöönottoon:
- Luo kauppiastili kauppiaskeskuksessa eli Google Merchant Centerissä ja lisää sinne tuotevalikoimasi manuaalisesti tai verkkokauppa-alustaan ladattavan lisäosan avulla
- Aloita mainoksien luominen Google Adwordsin kautta valitsemalla kampanjan tavoitteeksi “Myynti”, “Liidit” tai “Liikenne verkkosivustolle”
- Yhdistä Google Adwords -tilisi kauppiaskeskukseen
- Käy lopuksi läpi tarkastusprosessi ennen mainosten julkaisua
Mainosten julkaisun jälkeen, älä unohda tuloksellisuuden mittaamista ja seurantaa. Tulosten mukaan voit myös optimoida mainoksia muokkaamalla verkkokauppasi tuotetietoja. Voit myös perinteisten Adwords-mainosten tapaan sulkea huonoja hakusanoja pois käytöstä.
Kokeilun arvoinen työkalu verkkokaupan myyntien kasvattamiseen
Maailmalla uusi mainosformaatti on jo saanut räiskyvän alkusysäyksen verkkokauppiaiden joukossa. Tekstimainokset tuntuvatkin jäävän jo selkeästi taka-alalle esimerkiksi Yhdysvalloissa, missä kaupan alan mainosrahoista jopa 76% laitetaan jo Shopping-mainontaan. Samalla verkkokauppoihin vievistä klikkimääristä peräti 85% tulee näiden mainosten kautta.
Jos siis sinulla on kansainvälinen verkkokauppa, kokeile rohkeasti uutta mainosmuotoa! Jos taas päätät jäädä vielä odottelemaan näkyvyyden kasvamista Suomessa, muista pitää uutisia tiukasti silmällä. Sillä mitä aiemmin mainosalustan kimppuun pääset, sitä edullisempaa sen käyttö tulee sinulle olemaan.