Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Facebook-mainonta tarjoaa keinon yrityksesi tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen. Mainontaa ei kuitenkaan kannata tuottaa sokkona, vaan avuksi valjastetaan Facebookin oma seurantatyökalu, nimeltään Facebook-pikseli. Sen avulla pystyt seuraamaan nettisivujesi liikennettä ja mainonnan tuloksia suoraan mainosten hallinnasta. 

Pikseli kuntoon ja seuranta tulille

Pikseli on Facebookin oma, nettisivuliikenteen ja mainonnan tuloksien seurantaan tarkoitettu työkalu. Se asennetaan koodin pätkän avulla seurattavalle nettisivulle. Tulokset näet suoraan mainosten hallinnasta, Pikselit- ja Tapahtumien hallinta -osioiden alta. Pikselin peruskoodin asennuksen jälkeen sivuille voidaan asentaa myös erillisiä tapahtumakoodeja, jotka seuraavat erilaisten tavoitteiden toteutumista (esimerkiksi tuotteiden lisäämistä ostoskoriin, ostoja tai video-sisältöjen toistokertoja). 

 

 

Seurantakoodin asentaminen voi tuntua aluksi vaikealta ja jopa pelottavalta, mutta voit lähettää ohjeet pikselin asentamiseen suoraan nettisivujesi ylläpitäjälle. Jos uskallat itse lähteä asennusta kokeilemaan, tulee koodi lisätä <head>-tagien sisään (eli sivuston head-tunnisteeseen). Jos taas sivustosi on rakennettu WordPress-pohjalle, hoidat asennuksen helposti siihen tarkoitetun lisäosan avulla. Erilaisia vaihtoehtoja asennusta helpottaviin lisäosiin löydät täältä. Myös monissa Worpdress-teemoissa on valmiiksi kohta tällaisten koodien lisäämiseen.

Asennusta varten tarvitset vain yhden peruskoodin, vaikka seuraisit useampaa sivustoa. Eri toimien eli tavoitteiden seuraaminen kun onnistuu pikselin alle lisättyjen, erillisten tapahtumakoodien avulla. Näin ollen voit seurata esimerkiksi eri sivustojen ostoja tai painikkeiden käyttöä yhdestä ja samasta lähteestä. Tapahtumakoodien ja mainosten hallinnan kautta luotujen mainosten avulla pystyt myös seuraamaan, mikä mainos saavutti eniten sivustollesi asetettuja tavoitteita eli konversioita. Tapahtumakoodien asennusohjeet saat samalla kun asennat pikselin peruskoodin.

 

 

Pikselit-osiosta voit myös tarkastella tiettyjen sivujen keräämää liikennettä erillisten urlien eli nettisivuosoitteiden avulla (esimerkiksi tämä on url: https://tuplaamo.fi). Näin ollen näet pikselin kautta koko sivustosi liikenteen, tai voit halutessasi tarkastella erikseen tietyn alasivun liikennettä. Pikseli kun tallentaa automaattisesti kaiken liikenteen seurannan alaisilta nettisivuilta.

Ilman seurantaa ei kannata mainostaa  

Facebook-mainontaa ei kannata ilman seurantaa edes toteuttaa. Jos et seuraa tuloksia, et saa tietää miten mainontaa tulisi parantaa tai muuttaa.  Et myöskään saa selville painuuko kovalla työllä hankitut mainosrahat suoraan kankkulan kaivoon, vai tuottavatko ne oikeasti tulosta. Toki on aina parempi, että tekee edes joitain toimenpiteitä, jos vaihtoehtona on markkinoinnin tekemättä jättäminen kokonaan. Kuitenkin seuranta on koko digimarkkinoinnin tehokkuuden perusta ja siksi sen hyödyntäminen on erityisen tärkeää. 

Pikselin avulla pystyt myös luomaan entistä parempia kohderyhmiä. Näin ollen esimerkiksi re-targetin eli uudelleen kohdennettu mainonta onnistuu. Tämä tarkoittaa sitä, että pikseli kohdistaa mainoksiasi uudelleen esimerkiksi nettisivuillasi jo vierailleille kävijöille tai sinulta jo ostaneille ihmisille.

 

 

Mutta miksi haluaisit kohdistaa mainoksia heille uudelleen? Koska tyypillisesti konversioiden toteutuminen (eli tavoitteiden saavuttaminen, kuten oston tekeminen) on prosentuaalisesti todennäköisempää uudelleen markkinoinnissa. Harva kun tekee ostopäätöstä heti ensimmäisellä kerralla yrityksestä kuullessaan. Ostopäätös muodostuu useimmiten pidemmän harkintaprosessin seurauksena, joka vie aikaa ja vaatii luottamusta. Siksi on hyvä muistuttaa yrityksesi ja tuotteidesi olemassa olosta yhä uudelleen.

Pikselin avulla voit myös rakentaa look-a-like- eli kaksoisolentokohderyhmiä. Nämä ovat ihmisryhmiä, jotka muistuttavat ominaisuuksiltaan nettisivusi kävijöitä tai jonkin tavoitteesi toteuttaneita ihmisiä (kuten verkkokaupastasi jo ostaneita). Eli toisin sanoen Facebook kategorioi pikselin tunnistamia ihmisiä, heitä yhdistäviä ominaisuuksia ja kiinnostuksen kohteita ja laatii nämä kriteerit täyttävistä ihmisistä täysin uuden kohderyhmän. 

 

 

Miten Facebook-pikseli eroaa muista seurantatyökaluista?

Mutta miksi asentaisit pikselin, jos käytössäsi on jo jokin seurantatyökalu, kuten Google Analytics? Syy tähän on yksinkertainen — Molemmilla työkaluilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. 

Muut seurantaohjelmat eivät onnistu tarkkailemaan Facebook-mainonnan tuloksia yhtä tarkkaan kuin pikseli, eikä luonnollisestikaan tarjoamaan samoja Facebook- ja Instagram-mainonnan rakentamiseen ja kohdistamiseen tarkoitettuja työkaluja. 

 

 

Pikselin huono puoli taas on, että se tosiaan perustaa lukunsa ainoastaan Facebook-käyttäjiin, jolloin se harvoin riittää kaikkien seuranta-tarpeiden täyttämiseen. Google Analytics taas on parempi muiden kanavien tuottamien tulosten ja liikenteen lähteiden seurantaan. Se soveltuu myös parhaiten kokonaisvaltaiseen nettisivukävijöiden ja verkkokaupan tapahtumien seurantaan.

Edellä mainitut erot johtuvat pitkälti seurantatavasta, eli pikseli tunnistaa kävijät Facebook ID:n, kun taas Analytics ja useimmat muut seurantaohjelmat selaimen IP-osoitteen avulla. Näin ollen käyttäjän vaihtaessa selainta tai laitetta (esimerkiksi Chromesta Safariin tai mobiililaitteelta pöytäkoneeseen), ei Analytics pysty häntä enää samaksi henkilöksi tunnistamaan. Facebook ID taas pysyy aina samana, tapahtuivatpa toiminnot miten ja missä selaimessa tahansa. 

 

 

Samasta syystä Facebook esittää myös usein positiivisemmalta kuulostavia lukuja kuin Google Analytics. Nimittäin myös ohjelmistojen mittaustavat eroavat toisistaan. Esimerkiksi Facebook-pikseli merkitsee ostoksi kaikki ihmisen viikon sisällä mainoksen näkemisestä suorittamat ostot, kun taas Analytics esittelee ainoastaan suoraan mainoksesta toteutuneet tavoitteet eli antaa arvon vain ns viimeiselle klikkaukselle. Näin ollen mainoskohtaista tavoitteiden toteutumista kannattaakin seurata suoraan Facebookin oman pikselin kautta.

Monikanavaisuus kunniaan

Lopulta tärkeintä on muistaa, että harva mainonnan tai markkinoinnin toimenpide yksinään kantaa. Ainakaan tähtiin saakka. Aina on toki parempi, että edes jotain toimenpiteitä tehdään, kuin ollaan tekemättä mitään. Tätä tärkeämpää olisi kuitenkin tähdätä monikanavaisen markkinointistrategian rakentamiseen, jossa erilaiset toimenpiteet ja kanavat tukevat toisiaan.

Samalla saadaan rakennettua toistoa, joka tukee ydinviestiä sekä muistettavuutta. Panosta siis some-mainonnan lisäksi ainakin viestintään ja jälkimarkkinointiin (uusasiakashankinta kun on aina kalliimpaa kuin vanhojen asiakkaiden hoivaaminen). Aina kannattaa myös testailla millaisia tuloksia muissakin mainoskanavissa voi saada aikaan.  

 

 

Jos budjettisi on pieni, ei sitä kannata kuitenkaan jakaa heti moneen kanavaan. Aloita siis maltilla ja vasta tuloksia saatuasi testaa uusia kanavia yksi kerrallaan. Tähän Facebook onkin mitä mainioin väline, sillä sen avulla voit toteuttaa monia eri toimenpiteitä. 

Maltti on kuitenkin valttia, sillä tunnettuus ja muut tulokset kasvavat pikkuhiljaa. Älä siis odota tekeväsi heti muutamalla kympillä tuhansien kauppaa. Loppupeleissä markkinoinnin kuitenkin pitäisi aina tuoda ennen pitkää tuloksia, varsinkin kun opit lukemaan lukujen viitoittamia merkkejä ja parannat sitä kautta tuloksia. Ja siihen sinä tarvitset Facebook-pikseliä.

Opi Facebook-mainonnasta lisää käytännössä

Jos haluat oppia lisää Facebook-mainonnasta, tule mukaan Tuplaamon Facebook-mainontapäivään! Käytännönläheinen koulutus pidetään 21.3.2019. Päivän aikana käymme yksityiskohtaisesti läpi, mitä toimenpiteitä tarvitset alkuun pääsemiseen, miten tehostat jo olemassa olevaa mainontaasi sekä miten Facebook-mainonta yhdistyy tehokkaaksi osaksi muuta markkinointiasi.

 

 

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.