Mainos on eri asia kuin julkaisu, joka taas on osaltaan sama kuin sponsoroitu julkaisu, mutta kuitenkin täysin eri asia kuin mainosten hallinnan kautta luotu mainos. Hämmentävää, eikös? Onneksi ei enää kohta, sillä selitän nyt juurta jaksaen näiden erot ja kerron, missä ja miten sinun kannattaa kyseisiä sisältöjä hyödyntää.
Paikkansa kullakin
Aloitetaan sillä, miten kyseiset sisällöt eroavat toisistaan.
Julkaisu = Mikä tahansa sisältö (esimerkiksi teksti, kuva tai video), jonka lisäät Facebook-seinällesi kohdassa “Kirjoita julkaisu..”.
Julkaisu (ts päivitys ja postaus) rakentuu lisäarvoa tuottavasta materiaalista ja antaa mahdollisuuden luoda viihdettä, kertoa yrityksestä, tuoda esiin asiantuntijuutta, ottaa kantaa sekä toimia keskustelun avaajana.
Jokainen tekemäsi julkaisu jää näkyviin Facebook-seinällesi, jolloin sen näkevät kaikki sivullasi vierailevat. Tämän lisäksi se tulee näkyviin murto-osalle sivuasi seuraavista ihmisistä, heidän omassa uutisvirrassaan. Kattavuuden suuruuteen, eli julkaisusi näkevien ihmisten määrään, vaikuttaa Facebookin algoritmi — Menestys riippuu pitkälti julkaisun saamien kommenttien, jakojen sekä reagointien määrästä. Myös julkaisuajankohdalla on usein merkitystä.
Sponsoroitu julkaisu = Julkaisu, jolle ostetaan lisää näkyvyyttä rahalla. Näin ollen sponsoroitu julkaisu antaa mahdollisuuden näyttää valitut päivitykset myös muille kuin jo olemassa oleville seuraajille (tai heistä isommalle osalle).
Helpoiten luot sponsoroidun sisällön julkaisemalla päivityksen ensin yrityksesi Facebook-seinälle, jonka jälkeen mainostat sitä rahalla.
Mainos = Mainos on Facebookin mainosten hallinnan kautta luotu mainossisältö, jonka pääasiallisiin tehtäviin lukeutuvat tuotteiden ja palveluiden myynti, yrityksen tunnettuuden kasvattaminen, yhteystietojen kerääminen sekä ihmisten johdattaminen Facebookin ulkopuolisiin sisältöihin (kuten laskeutumissivuille).
Mainosten hallinta on erillinen työkalu mainosten rakentamiseen. Sen kautta löydät myös tarkempia lukuja mainosten sekä sponsoroitujen julkaisujen tuloksista. Mainosten hallintaan pääset kirjautumaan suoraan täällä.
Kun teet mainoksia mainosten hallinnan kautta, ne eivät tule missään vaiheessa näkymään yrityksesi Facebook-seinällä. Sen sijaan ne näkyvät valitulle kohderyhmälle, heidän omassa uutisvirrassaan tai muissa valituissa sijoitteluissa. Näin ollen mainoksesi voivat näkyä myös sivustasi tykänneille ihmisille, jos he kuuluvat valittuun kohderyhmään, etkä ole heitä tarkoituksella sulkenut pois.
Vaikka yllä esitelty erottelu voi alkuun kuulostaa epämääräiseltä ja jopa turhalta, on sen takana järkevä syy. Jaottelu nimittäin auttaa sinua luomaan parempaa ja kohdennetumpaa sisältöä sekä saamaan markkinoinnista parempia tuloksia!
Hyvä julkaisu jättää jäljen — Ilman turhaa egoilua
Julkaisujen tarkoitus ei ole myydä. Se on mainosten heiniä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettetkö voisi koskaan julkaista yrityksesi seinälle päivityksiä, jotka mainostavat tuotteitasi. Ihmiset vain harvoin jaksavat seurata yritystä, jonka some koostuu pelkästä itsensä hehkutuksesta ja osta-osta-osta päivityksistä. Sen sijaan he janoavat tietoa, heitä hyödyttävää tai viihdyttävää sisältöä, joka antaa lisäarvoa ja palvelee heitä paremmin. Sisältöjen tarkoitus on siis rakentaa suhdetta, joka lopulta edistää myös myyntiä.
Itseasiassa Facebook muutti algoritmiaan taannoin juuri siitä syystä, että yritykset tuottivat sinne liian köyhää sisältöä. Muutos oli pakollinen, sillä Facebook oli saanut liikaa valituksia asiasta. Nykyään yrityssivujen kautta tuotettujen julkaisujen orgaanista näkyvyyttä onkin rajoitettu, mikä puskee yrityksiä luomaan entistä parempaa sisältöä. Nyt somesta ilmaista näkyvyyttä hakevan tulee oppia, miten hyvää viihdettä tai vastavuoroisesti muuta lisäarvoa tuotetaan. Enää näkyvyyttä ei siis jaeta ilmaiseksi, vaan myös orgaanisen, ns luonnollisen eli maksuttoman näkyvyyden eteen tulee tehdä töitä.
Vaikka molemmat ovat mainontaa, eivät sponsoroidut sisällöt ja mainokset ole sama asia
Mainosten pääasiallinen tehtävä on myydä tuotteita ja palveluita sekä kasvattaa yrityksen tunnettuutta. Lähestymiskulma on siis täysin erilainen kuin julkaisuissa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että myös mainossisältöihin tulee panostaa, sillä huonosta mainoksesta ei kannata maksaa. Facebook myös laskuttaa sinua näkyvyydestä sitä vähemmän, mitä onnistuneempia mainoksia pystyt tuottamaan.
Sponsoroidulle sisällölle on taas oma paikkansa; kun olet järjestämässä arvontaa tai kilpailua, haluat blogitekstille enemmän lukijoita tai videolle useampia näyttökertoja, voit tehdä niistä julkaisut ja mainostaa niitä rahalla. Edellä mainitut esimerkit ovat erittäin toimivia sisältöjä julkaisun ja mainoksen välimaastoon tippuvalle sponsoroidulle julkaisulle. Ne toimivat hyvin myös asioista tiedottamiseen ja samalla tunnettuuden kasvattamiseen; onnistuitteko luomaan kantaaottavan ja keskustelua herättävän julkaisun, joka purisi isompaankin yleisöön? Silloin sitä kannattaa mainostaa!
Julkaisun sponsorointi perustuu helppouteen ja nopeuteen; mainosten hallinnan kautta luotavan monivaiheisen mainoksen sijaan pääset luomaan sen suoraan Facebook-sivusi kautta, painamalla julkaisun alareunassa näkyvää mainosta julkaisua -painiketta. Luonti onnistuu kyllä myös mainosten hallinnan kautta, mutta tähän en sinua kannusta (varsinkaan, jos olet aloitteleva mainostaja). Sponsoroidut julkaisut kun toimivat parhaiten nopeana ja helppona ratkaisuna, etsiessäsi tehokkaalle julkaisulle laajempaa yleisöä.
Älä unohda sosiaalista aspektia
Erilaisten sisältöjen viidakossa ei tule myöskään unohtaa somen perimmäistä tarkoitusta; se on alusta interaktiiviseen toimintaan ja sisältöjen jakamiseen, ei pelkkään tuottamiseen. Näin ollen siellä on tarkoitus jakaa myös toisten sisältöjä, kommentoida ja aikaansaada keskustelua. Mikä on samalla sosiaalista myyntiä parhaimmillaan.
Harva yritys kuitenkaan osaa hyödyntää somea tältä kannalta ja jopa kavahtaa sitä, että yrityksen seinälle eksyisi muiden tuottamaa materiaalia. Kannustan silti joskus sitäkin kokeilemaan! Ja lupaan, ettei oma myyntinne tule kärsimään, vaikka jakaisitte muiden tuottamaa sisältöä. Se vain kertoo, että yritys seuraa muiden sivujen tapahtumia ja alansa ajankohtaisia aiheita.
Lopuksi jaan vielä neuvon; vaikket muuta tekstistä irti saisi, muista ainakin se, että erilaisten sisältöjen tuottaminen kannattaa aina. Ole siis rohkea ja kokeile välillä jotakin uutta. Äläkä lannistu, vaikket heti saisi näkyviä tuloksia aikaan. Kuten Facebookin algoritmi ja hyvä viini, myös sinä kypsyt ajan kuluessa aina vain paremmaksi somettajaksi ja sisällöntuottajaksi. Olipa kyseessä sitten mainos, sponsoroitu julkaisu tai vain tavallinen päivitys.
Opi Facebook-mainonnasta lisää käytännössä
Jos haluat oppia lisää Facebook-mainonnasta, tule mukaan Tuplaamon Facebook-mainontapäivään! Käytännönläheinen koulutus pidetään 21.3.2019. Päivän aikana käymme yksityiskohtaisesti läpi, mitä toimenpiteitä tarvitset alkuun pääsemiseen, miten tehostat jo olemassa olevaa mainontaasi sekä miten Facebook-mainonta yhdistyy tehokkaaksi osaksi muuta markkinointiasi.