Nykypäivän ihminen ei saa hetken rauhaa, sillä koko ajan eri kanavista pusketaan jos jonkinlaista viestiä. Siksi monen mieleen juolahtaa ajatus muuttaa keskelle korpea ja luopua kaikista medioista. Yksi virheellinen ajattelutapa tällaisten mietteiden taustalla on se, että kaikkien pitäisi olla kaikkialla. Tämä pätee myös yritykseen, vai päteekö?
On hyvä, että yritykset pitävät ääntä itsestään. Näin asiakas löytää yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut. Mainonnan avulla annat myönteisen kuvan yrityksestäsi, edistät myyntiä ja lisäät tunnettuutta.
Mainoksia ei kuitenkaan kannata tunkea sen enempää ajattelematta joka paikkaan vain, koska on pakko. Se tuottaa harvoin halutun lopputuloksen. Sen sijaan jokaisen itsestään ääntä pitävän yrityksen on tehtävä markkinointistrategia. Tärkeä osa markkinointistrategiaa on tutkia, ketkä ovat asiakkaitasi, miten tunnistat ja löydät heidät. Asiakkaasi käyttäytymistä voi olla välillä vaikea tietää.
Tähän hyvä apuväline on piirtää muutamasta asiakkaasta asiakasprofiili ja miettiä, mitä he tekevät, syövät, miten he liikkuvat, mitä he harrastavat, ovatko he miehiä vai naisia ja minkä ikäisiä.
Tällä apuvälineellä on hyvä miettiä myös näiden ostokäyttäytymistä. Ostavatko he tuotteensa mieluummin netistä vai haluavatko he hiplailla ensin tuotetta kaupassa? Asiakasprofiilin tekemisessä voit mennä kuinka pitkälle tahansa, kunhan lopputuloksena tiedät, millaisia mainoskanavia nämä käyttävät.
Kun tiedät, missä mainoskanavissa asiakkaasi käyvät, mieti, millaista sisältöä he haluavat nähdä. Kaikkiin kanaviin ei kannata laittaa jokaista mainosta/sisältöä, vaan kannattaa myös miettiä, millaiset ihmiset kanavaa käyttävät.
Esimerkiksi nuoremmat käyttävät Snapchatiä ja Instagram Storiesia ja yli 50-vuotiaat lukevat paikallislehtiä ja katsovat TV:tä. Tämä on tietenkin karkea jaottelu, mutta oikeansuuntainen. Moneen kanavaan eri mainoksen tekeminen on toki työlästä. Kannattaakin aloittaa vain muutamasta tärkeimmästä kanavasta ja lisätä niitä vähitellen tarpeen mukaan.
Mainoksia/sisältöä tehdessä on hyvä miettiä, millaisen kuvan haluat antaa ulospäin. On tärkeä muistaa, että se, mikä näkyy ulospäin, on oltava kunnossa myös sisällä. Jos yrityksesi mainostaa nopeaa asiakaspalvelua, mutta todellisuus onkin jotain muuta, luottamus viestintääsi heikkenee nopeasti. Tällöin mainoksen sisältöä täytyy muuttaa tai hankkia lisää työntekijöitä asiakaspalveluun.
Kaikki haluavat erottua kilpailijoista, mutta kuinka monella on oikeasti rohkeutta tehdä jotain alan markkinoinnista poikkeavaa. Ilman erottumista asiakkaat eivät ehkä löydä yritystäsi massasta. On hyvä ajatella yritystäsi ja toimialaasi uudesta näkökulmasta. Mitä erilaista te voitte tarjota asiakkaille? Hyvä esimerkki tästä on L&T:n tapa, miten he nimittävät nykyään heidän roskakuskejaan raaka-ainekeräilijöiksi.
Kilpailijoita on hyvä pitää silmällä, mutta matkimalla ei usein pitkälle pääse. Aito ja omaperäinen mainonta/sisältö erottuu yleensä edukseen. Kun tuot mainonnassa esille yrityksen ydinarvot, luot henkilökohtaisemman suhteen asiakkaaseen.
On helppo tehdä tyhjänpäiväistä mainontaa, mutta mielenkiintoinen mainonta herättää vuorovaikutusta, on haastavaa ja vaatii paljon tutkimusta, pohdiskelua, seurantaa sekä markkinointistrategian.