Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Tunnetko yrittäjiä, joilla hommat olisivat aina juuri oikealla tavalla tasapainossa; kalenteri sopivan täynnä, sopivasti asiakkaita sisällä ja sopivasti seuraavia odottamassa myyntiputken päässä, sopivasti aikaa harrastaa ja pitää omasta kunnostaan huolta ja juuri sopivasti aikaa kehittää tulevaa liiketoimintaa?

Minä en tunne ainuttakaan tuollaista yrittäjää.

Ei muuten tuntenut moni muukaan, joiden kanssa juttelin nuorten yrittäjien valtakunnallisessa tapahtumassa. Minä nimittäin testasin seuraavaa ajatusta, jota olen pyöritellyt päässäni.

Aloittavilla yrittäjillä (usein jopa hetken aikaa toimineilla) on yleensä paniikki: mistä saada asiakkaita, miten markkinoida ja myydä ja kuinka kehittää liiketoimintaa. Tämä paniikki taas aiheuttaa usein sen, että kuuppa jumittaa. Kehitys lakkaa siihen. Kun päässä pyörii miljoona asiaa sen perusliiketoiminnan ohella, kapasiteetti aivoissa loppuu. Lopulta ei tehdä mitään tai pahimmassa tapauksessa paniikissa tehdään kaikkea järjetöntä.

Sitten kun yrittäjä saa sen homman ihmeen kaupalla rullaamaan, ei löydy minkäänlaista välimaastoa. Pienten resurssien takia pompitaan ääripäästä toiseen – nollasta sataan.

Sata lasissa tarkoittaa sitä, että yrittäjän aika menee lähinnä sen pohtimiseen, miten ihmeessä selviää kaikista niistä asiakkaista, joita ”tuotantolinjalla” on. Miten ehtisi myymään ja markkinoimaan, jotta niitä asiakkaita olisi myös silloin, kun ”tuotantolinja” on saatu tyhjäksi? Mistä löytää aikaa kehittämiselle, itsestään huolehtimiselle? Mistä löytää aikaa sen ehkä olemassa olevan henkilökunnan kehittämiselle, hyvinvoinnille ja lisäväen huolelliselle rekrytoinnille?

Harvalla yrittäjällä on olemassa sellaista yksisarvisen vaaleanpunaista kivan pehmeän tasaista aikaa. Aina on ääripäät käytössä.

Miten tämän voisi välttää, ja katson sitä nyt taaksepäin omista virheistä käsin.

1. Piirrä, suunnittele ja toteuta asiakaspoluille prosessit. Eli mitä tehdään ja miten joka ikisessä vaiheessa. Tämä helpottaa myöhemmin myös sisään tulevaa henkilökuntaa ymmärtämään toimintaa. Nopeuttaa kaikkea.

2. Rekrytoi etupeltoon. Eli älä jää odottamaan sitten kun on rahaa -hetkeä. Sinä toki itse määrität, missä on kasvusi ja tulosi rajat. Mutta jos haaveilet isommasta bisneksestä ja varsinkin jos myyt omaa aikaasi, rekrytoi.

3. Hinnoittele itsesi oikein. Kun sinulle riittävän monta tarjouspyyntöä menee läpi suoraan, nosta hintoja. Älä jää odottamaan ja tyydy nykyiseen tilaan. Hinnoittelulla voit säätää kalenteriasi. Mieti jos voisit 50 päivässä tehdä saman rahan kuin ennen teit 100 päivässä.

4. Opettele sanomaan enemmän ei. Varsinkin kaikille tinkaajille.

5. Markkinoi, markkinoi, markkinoi.

6. Rakenna ympärillesi rinki, joka suosittelee ja myy sinua. Älä siis murjota yksin.

7. Hanki ympärillesi ihmisiä, joiden kanssa voit puhua ja saada apua.

Kauhun tasapainoa voit tasapainottaa vain laittamalla perusasiat kuntoon. Minun on helppo sanoa, kun olen nuo virheet kaikki tehnyt itse.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.