Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Mantraani kuuluu: ”Moka on lahja” (monelle teatterialalla työskennelleelle mantra on luultavasti tuttu). Kukaan ei varmasti pelkää lahjoja. Mokan jälkeen lahja kerätään talteen, iloitaan siitä ja kopataan oppi talteen. Nettisivujen suhteen on monen monta asiaa, jotka tulisi ottaa huomioon, mutta otetaanpa niistä käsittelyyn viisi sangen olennaista.

1. Sisältö

Nettisivujen ensimmäisiä kompastuskiviä on sisältö. Pahimmillaan se tarkoittaa, ettei sitä yksinkertaisesti ole tai sitä on hyvin niukasti. Ajatellaan perisuomalaiseen tyyliin, ettei meidän firman asiat kuitenkaan ketään kiinnosta eikä nettisivuja kuitenkaan kukaan lue. Lisäksi hämmästyn aina, kun näen verkkokaupan, jossa tuotteilla ei ole kattavia tuotekuvauksia. Sisällönpuute on jo hakukonenäkyvyydenkin takia huono asia.

Heti seuraava moka tämän jälkeen on se kuuluisa yritysjargoni, jota löytyy aivan liian monen suomalaisyrityksen nettisivuilta. Vai kuinka moni on törmännyt seuraavanlaiseen tekstiin:

”Yrityksemme on perustettu vuonna 1987. Meillä työskentelee tällä hetkellä 8 ahkeraa työntekijää erilaisissa yrityksemme tehtävissä. Työntekijämme ovat ahkeria, iloisia ja aikaansaavia. Tarjoamme seudumme parhaimmat tuotteet ja palvelun. Omistamme myös ISO 0928140204 -sertifikaatin, ja näin ollen se myös takaa työn laadun.”

Onko yritysesittely kiinnostava? Niinpä. Kannattaa miettiä, mikä olisi persoonallisempi, kiinnostavampi ja ennen kaikkea mieleenpainuvampi teksti tai tapa tuoda asiat esille.

sisallontuotanto-tietokoneella-tuplaamo-blogi

Kun perusasiat ovat kunnossa, kolmas moka on blogin puuttuminen nettisivuilta. On totta, että moni muukin asia vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen kuin sisältö ja sen määrä nettisivuilla. Blogilla voit kuitenkin parantaa hakukonenäkyvyyttä merkittävästi viljelemällä siellä alasi avainsanoja. Näkyvyys paranee myös siksi, että jatkuvasti päivittyvä sisältö miellyttää hakukoneita.

Lisäksi saat blogilla jaettua hyviä vinkkejä asiakkaille ja tuottaa sitä kautta lisäarvoa heille sekä lisää myyntiä sinulle. Blogi toimii siis markkinointimateriaalina. Jos aikasi ei muka riitä tuottamaan blogiin sisältöä, osta sisällöntuotantoa ulkopuolelta tai palkkaa itsellesi sisällöntuottaja. Monella alalla olet askeleen edellä kilpailijoita, jos nettisivujesi sisältö on ajantasaista ja laadukasta.

2. Responsiivisuus

Älä mokaa nettisivujen responsiivisuuden takia. Responsiivisuus tarkoittaa, että nettisivut toimivat jouhevasti joka laitteella (älypuhelin, pädi, tietokone, äly-tv). Nettisivut muuttavat ulkoasuaan näytön koon mukaan, eikä niitä tarvitse esimerkiksi zoomailla älypuhelimen näytöllä.

Useat näkemäni nettisivut ovat jo responsiiviset, mutta valitettavan paljon löytyy niitä sivuja, joita katsellessa zoomailuun menee aivan liikaa aikaa. Responsiivisuus parantaa myös hakukonenäkyvyyttä; Google suosii responsiivisia nettisivustoja hakutuloksissaan. Nettisivujesi siis täytyy nykypäivänä ehdottomasti olla responsiiviset.

3. Kuvat

Ensinnäkin, nettisivuilla tulee olla henkilökuvat ja mikäli yritys on suuri, vähintään avainhenkilöiden kuvat täytyy löytyä. Henkilökuvien kautta yrityksestäsi tulee helpommin lähestyttävä. Panosta kuvien laatuun, eli toisin sanoen anna ammattilaisen ottaa kuvat. Kännykällä, huonossa valossa otetut kuvat eivät kelpaa.

hyva-kuva-huono-kuva

Kumpi on mielestäsi parempi kuva?

Valitettavasti hyvät kuvat eivät riitä, vaan ne täytyy myös optimoida nettisivuja varten. Kuvat vaikuttavat nettisivuston nopeuteen ja sitä kautta jälleen hakukonenäkyvyyteen, koska Google arvostaa sekä optimoituja kuvia että nopeasti toimivia nettisivuja. Optimoidut kuvat ovat tiedostokooltaan pienempiä, vaikka ne näyttävät laadultaan täysin samalta. Osoitteessa www.tinypng.com voit pakata eli optimoida kuvat menettämättä kuvan laatua.

optimoitu-kuva-vs-ei-optimoitu-tuplaamo-blogi

Vasemmalla on raakakuva ja oikealla optimoitu kuva, huomaatko laadussa eron? Optimoitu kuva on tiedostokooltaan 69 prosenttia pienempi. Voit ladata kummankin kuvan vielä alta erikseen ja katsoa omalla koneellasi, huomaatko eron:

Raakakuva / Optimoitu kuva

4. Liidien kerääminen

Jokainen tietää, miten tuskallista ja tehotonta kylmille liideille on myydä ja markkinoida, joten päästä itsesi pälkähästä. Kylmät kontaktilistat ovat menneisyyttä. Älä siis missään nimessä enää sorru ostamaan niitä. Ole sen sijaan myynnin tarkka-ampuja ja kohdista myyntisi tarkasti.

Onhan sivuillasi jo liidienkeruusysteemi eli esimerkiksi liidimagneetti? Liidimagneetti ratkaisee jonkin ongelman, mitä potentiaalinen asiakas miettii ja pähkäilee. Se on esimerkiksi nettisivuille laitettava ilmainen opas, jonka kiinnostunut asiakas voi ladata yhteystietoja vastaan. Tätä kautta saat kerättyä liidejä myyntiä ja markkinointia varten.

Liidimagneetin kautta tulleista liideistä kaikki ovat vähintään haalean kuumia, koska he ovat olleet kiinnostuneita bisneksestäsi ainakin liidimagneetin verran.

5. Yhteystiedot

Suurimmalla osalla on kattavat yhteystiedot nettisivuilla – hyvä! (Korjaa asia välittömästi, jos tunsit piston sydämessäsi.) Yllättävän monella vierailemallani nettisivulla on kuitenkin ongelmana yhteystietojen löydettävyys. Pelkäävätkö yritykset, että heihin otetaan yhteyttä ja he joutuvat töihin – vai mikä on? Pahimmillaan olen törmännyt nettisivuihin, missä yhteystiedot löytyivät noin viiden minuutin etsinnän jälkeen noin 15 klikkauksen takaa. Jälkeenpäin itsekin mietin, minkä takia pinna kesti, enkä hypännyt kilpailijan nettisivuille.

yhteystiedot-nettisivuille-tuplaamo-blogi

Laita yhteystiedot jokaiselle sivustosi sivulle ja yritä ohjata asiakas ottamaan yhteyttä. Yhteystiedot voit sijoittaa esimerkiksi ylä- tai alapalkkiin, josta ne on helppo löytää.

Nettisivujen mobiiliversiossa puhelinnumeroon kannattaa liittää soittotoiminto, eli kun asiakas painaa nettisivuilla olevaa puhelinnumeroa puhelimen näytöllä se ehdottaa suoraan soittamista numeroon. Näin puhelinnumeroa ei tarvitse ottaa ensin ylös ja sen jälkeen näppäillä sitä erikseen puhelimeen tai kopioida näytöllä ja liittää sitten puhelinsovellukseen. Laita yhteystiedot esille!

Jos olet mokaillut nettisivuilla, ei hätää, kerää lahjat talteen ja paranna asia yllä olevien vinkkien avulla.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.