Markkinoinnin käytännön tekeminen monimutkaistuu koko ajan. Puhuimme taannoin TuplaTurinoissa siitä, muuttuvatko asiat jo liian nopeasti. Vaikka tekniikka kehittyy, se ei silti myy ensimmäistäkään tuotetta.
Markkinointi oli ennen huomattavasti yksinkertaisempaa. Vähän ilmoitusta lehteen, kylttiä tien laitaan ja esitettä telineeseen, niin hommahan oli siinä. Nyt uusia mainosvälineitä pukkaa muutaman vuosivauhdilla puhumattakaan analytiikan ja automaation kentästä.
Onko siis menestyvän yrittäjän elinehto opetella tekemään Google- ja Facebook-mainoksia, käyttämään markkinoinnin automaatiota, analysoimaan syvällisesti nettisivujen tilastoja ja rakentamaan ostopolkuja?
Tämä kaikki tietenkin sen lisäksi, että täytyy suoltaa mielenkiintoista ja viihdyttävää, mutta samalla asiantuntevaa sisältöä netti puolilleen samalla, kun seuraa yrityksestä käytävää keskustelua ja vastailee potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin somessa.
Eihän osaamisesta tietenkään haittaa ole, mutta se on hyödytöntä, jos yrittäjä ei ole ennen tekniikan kanssa painiin ryhtymistä vastannut muutamaan kysymykseen.
- Kenelle haluan myydä?
- Miksi hän ostaisi juuri tällaista tuotetta?
- Miksi hän ei ostaisi juuri tällaista tuotetta?
- Miksi hän ostaisi juuri minulta?
- Miksi hän ei ostaisi juuri minulta?
- Millaisessa tilanteessa / missä mielentilassa hän etsii tarjontani kaltaista tuotetta?
- Mikä hänelle on tärkeää hänen tehdessään ostopäätöstä?
Jos olet jo vastannut tyhjentävästi näihin kysymyksiin, tehokkaiden mainosten kirjoittaminen, kuvittaminen ja kohdistaminen on helppoa. Tai ainakin huomattavasti helpompaa kuin ilman niitä vastauksia.
Eikä sinun tarvitse teknistä puolta edes osata. Siihen löytyy kyllä tekijöitä. Ulkopuolinen voi vallan mainiosti tehdä nettisivuillesi hakukoneoptimoinnin tai analysoida kävijädataasi. Ulkopuolinen ei kuitenkaan voi päättää, kenelle haluat myydä ja mitkä ovat myyntivalttisi.
Älä toki luota sokeasti kehen tahansa tekijään. Opettele tekniikasta ainakin sen verran, että osaat kysyä oikeita kysymyksiä ja tarkistaa, että luvattu työ on todella tehty. Mutta ellei sähköinen markkinointi ole erikoisalaasi, älä yritä opetella sitä läpikotaisin.
Keskity sinä oikeasti tärkeisiin asioihin ja tilaa käytännön työ muilta.
Kun tiedät, kenelle myyt, mitä myyt ja millä argumenteilla, tekniikan kehittyminen ja uudet välineet eivät hetkauta tekemistäsi. Silloin sinun ei tarvitse viettää kaikkea ”vapaa-aikaasi” opiskelemassa nippelitietoa uusista markkinointivälineistä.
« Otatko yhden nyt vai kaksi huomenna? | Miten median murros muuttaa markkinoinnin painopistettä? »