Messut ovat merkittävä investointi varsinkin pienelle yritykselle. Siksi kaikki keinot saada panostuksesta paras mahdollinen tuotto irti täytyy käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Tässä yksi tapa saada osastolle lisää väkeä.
Kun varaat messuosaston, oletat luonnollisesti, että messujärjestäjä markkinoi tapahtumaa aktiivisesti. Ja toki niin tapahtuukin. Sen varaan ei kuitenkaan kannata missään tapauksessa tuudittautua.
Minkä tahansa messujen kokonaiskävijämäärään vaikuttaa moni asia. Yleinen tunnettuus, paikka, näytteilleasettajien määrä, lipun hinta, järjestäjän markkinointi, messujen saama mediatila, ennakkotiedot messuilla esiteltävistä uutuuksista, kilpailevat tapahtumat, sää jne.
Et mitenkään voi olla etukäteen varma, että juuri ne sinun potentiaaliset asiakkaasi saapuvat paikalle ja osuvat sinun osastollesi. Jotta saisit messuosastoon satsaamasi eurot takaisin korkojen kera, sinun täytyy markkinoida myös itse.
Yleensä näytteilleasettaja saa järjestäjältä vapaalippuja ja niiden lähettäminen asiakkaille onkin tyypillinen tapa kutsua väkeä paikalle. Valitettavasti kirje ja pari lippua ei kuitenkaan alkuunkaan riitä. Jos vastaanottaja ei jo ollut muutenkin tulossa paikalle, ei yksi kirje hänen mieltään muuta.
Ellei sitten satu käymään, kuten minulle. Sain kirjeen sekä lipun messuille puolitutulta yrittäjältä. Laitoin kuoren työpöydän viereen ja ajattelin, että saattaisinpa lähteäkin morjenstamaan.
Viikkoa myöhemmin törmäsin tiedotteeseen, jossa kerrottiin samaisilla messuilla esiteltävästä mullistavasta tuoteuutuudesta. Tuo olisi kyllä kiva nähdä, ajattelin, ja samalla muistin kuoressa odottavan vapaalipun. Nyt minulla oli kaksi syytä lähteä. Lopulta lippu jäi kuitenkin käyttämättä.
Jotta lähtöpäätös syntyisi, sinun täytyy siis herätellä potentiaalista asiakastasi useampaan kertaan ennen messuja.
Ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin. Muistuta häntä eri tavoin vähintään 3-4 kertaa.
Käytä apuna kekseliäisyyttä, huumoria, kilpailuja ynnä muuta, mutta tärkeintä on muistuttaa useammin kuin kerran. Käytä myös useampia kanavia: postia, sähköpostia, tekstiviestiä, vaikka puhelinsoittoa, jos mahdollista.
Jos kuitenkin on niin, että resurssisi eivät riitä vaikkapa kahden kirjeen lähettämiseen, liittoudu muiden yritysten kanssa. Etsi kolme tai neljä samoille messuille osallistuvaa yritystä, joiden kohderyhmä on sama kuin sinulla. Et ehkä halua heidän olevan suoria kilpailijoitasi, mutta ei sekään mikään mahdoton ajatus ole.
Tee näiden yritysten kanssa yhteinen postitusohjelma. Firma A postittaa koko listalle kolme viikkoa ennen messuja, firma B kaksi viikkoa ennen messuja, firma C yhdeksän päivää ennen messuja ja firma D neljä päivää ennen messuja.
Kunkin kirjeen pääosassa on kyseisen postin ensisijainen lähettäjä, mutta kirjeen lopussa esitellään myös muut liittouman yritykset. Kun kaikki vielä lähettävät kampanjan kestäessä vähintäänkin kerran sähköpostia aiheesta, toistuu messukutsu kahdeksan kertaa.
Jos vastaanottaja ei siinä vaiheessa ole valmis lähtemään messuille, tuskin häntä saisi sinne mitenkään.
Kokonaisuudesta on myös toinen hyöty sekä sinulle että muille yhteenliittymän firmoille. Kutsuttavien listasi kasvaa automaattisesti, koska teillä on listoillanne eri henkilöitä. Löydät siis varmasti kokonaan uusia asiakasehdokkaita.
Muista lisätä listaan myös alastasi kirjoittavia toimittajia. Vaikka he luultavasti päätyvät messuille joka tapauksessa työnsä puolesta, ei se tarkoita, että he kirjoittaisivat sinusta. Kun sen sijaan kutsut heitä aktiivisesti luoksesi, saatat saada myös hieman palstatilaa.
Ja ei, tämä taktiikka ei ole tarkoitettu ainoastaan yrityksiä palveleville firmoille. Myös kuluttajille myyvän yrityksen täytyy kutsua väkeä messuille. Käytä siinäkin mieluiten henkilökohtaista postia, mutta joudut ehkä säätämään kutsuttavien määrää budjetin mukaan.
Ennen postitukseen ryhtymistä sinun täytyy luonnollisesti asettaa tavoitteet koko messuja varten. Muuten et tiedä, ketä haluat kutsua. Tästä lisää ensi torstaina TuplaTurinoissa.
Kun siis sorvaat budjettiasi messuja varten, laske mukaan kunnollinen ennakkokutsukampanja. Jos kaikki messuille osallistuvat tekevät tämän huolella, koko tapahtuman kävijämenestys on taattu ja massasta riittää sinullekin kävijöitä. Kun sinä teet se kunnolla, ainakin omalla osastollasi riittää kuhinaa.
« “Ei tämä ole mitään hippileiritouhua” – turinavieraana Mikko Kuitunen | Suu makeaksi ja kynä taskuun – “näin me on aina tehty” »