Mikään ei tietenkään ole täydellistä. Silti pyrkiminen siihen selittää ison osan pienten ja isojenkin yritysten menestymättömyydestä. Täydellisyys ja sen tavoittelu tappavat talossa ja bisneksessä, mutta tässä neljä tapaa, miten ne tuhoavat markkinointisi.
1. Markkinointi jää tekemättä kokonaan
Moni sanoo olevansa perfektionisti, mutta todellisuudessa hyvin harva on.
Sen sijaan olemme pelkureita.
Hiomme tekelettämme loputtomiin, koska pelkäämme saavamme negatiivista palautetta. Pelkäämme, että muut saavat tietää, kuinka toistaitoisia ja ajattelemattomia olemme.
Hyvin pieni osa meistä pelkää yksinkertaisesti sitä, että homma ei toimi, asiakkaat eivät osta ja rahaa menee hukkaan.
Toisessa maailmansodassa Euroopassa häärinyt yhdysvaltalaiskenraali George S. Patton on tiettävästi lausunut, että ”Hyvä suunnitelma toteutettuna tänään on parempi kuin täydellinen suunnitelma toteutettuna ensi viikolla.”
Eikä se täydellisyydentavoittelijan kampanja valmistu edes ensi viikolla. Yhtälö on yksinkertainen: ei markkinointia = ei tuloksia. Jos haluat tuloksia, unohda täydellinen kampanja ja heitä tuleen se hyvä tai se kohtalainen.
2. Et pysty huomioimaan palautetta
Mittaaminen ja palaute ohjaavat markkinoinnin suuntaa. Miten kukin viesti toimii eri kanavissa ratkaisee sen, kannattaako viestiä pitää hengissä vai vaihdetaanko se toiseen. Jos olet käyttänyt loputtomasti aikaa ja hieronut kaiken viimeisen päälle kuntoon, saat palautetta järkyttävän myöhään.
Jos koko kampanjan materiaalit on tuotettu viimeistä silausta vaille valmiiksi ja ensimmäinen kontakti asiakasehdokkaisiin paljastaa viestin tehottomuuden, mitä teet? Romutatko ”täydelliset” jatkotoimet ja värkkäät uudet vai puretko hammasta ja noudatat suunnitelmaasi?
En tietenkään kehota poukkoilemaan päättömästi jokaisen vastoinkäymisen jälkeen, mutta muutosten tekeminen kesken kampanjan on luonnollista. Vaikka mainosmyyjä sanoisikin muuta, on järjetöntä paukuttaa tehotonta viestiä uudestaan ja uudestaan.
3. Markkinointisi on hajutonta ja mautonta
Käännä katseesi juuri nyt hetkeksi seinään. Mihin tahansa kohtaan, jossa on reilusti tasaista pintaa. Mitä näet?
Tuskin kuluu montaakaan sekunnin kymmenystä, kun huomaat sen yhden halkeaman, sen yhden naulanreiän, sen yhden kuluman, sen yhden tummemman kohdan.
Poikkeamat herättävät huomiomme aina ensimmäisenä. Jos markkinointisi on liian täydellistä, se on yksinkertaisesti tylsää. Varmin keino saada aikaan tällaista markkinointia on ottaa päätöksentekoon mukaan iso joukko ihmisiä, kuten esimerkiksi oppilaitoksissa tai järjestöissä tehdään.
Tylsä markkinointi ei herätä huomiota, jota tarvitaan siihen, että joku kenties ostaisi jotakin. Ei kovin hyvä lähtökohta omalle markkinoinnillesi.
4. Tavoittelet väärää täydellisyyttä
Puhun itse paljon siitä, kuinka sanoilla ja sanamuodoilla on iso merkitys missä tahansa markkinoinnissa. Ymmärrän myös grafiikan merkityksen. Silti moni markkinoija hakee täydellisyyttä mainoksen muotokielessä, mutta jättää paljon tärkeämmän asian kokonaan huomiotta.
Täydelliseltä näyttävä mainos ei herätä huomiota, mutta jos sattuisikin herättämään, mitä sen jälkeen tapahtuu? Sen sijaan, että hiot kammiovärinään asti mainoksesi värejä, kuvia ja sanamuotoja, mieti, mikä on viestisi ja miten johdatat asiakasehdokkaat ostajiksi.
Varo tässäkin toki sitä, että et uskalla mainostaa, ennen kuin kaikki on konehuoneen puolella täydellistä.
Kuten sanottua, täydellisyyttä ei ole olemassakaan, joten unohda sen tavoittelu. Ota sen sijaan tiikeriä hännästä ja julkaise heti. Huomaat, että virheitä tulee lopulta harvoin ja nekin voit korjata lennosta. Ja tuloksia alkaa puolestaan tulla nopeasti.
« Yrittäjän monta roolia | Kun kikka ei riitä »