Osallistut viiden kilometrin juoksukilpailuun. Sadan metrin kohdalla huomaat, että kengässäsi on iso kivi. Siedätkö tuskaa loppumatkan vai pysähdytkö ottamaan kiven pois?
Olet ajamassa pohjoiseen lomareissulle. Olet varannut mökin, ja avain täytyy noutaa tiettyyn kellonaikaan mennessä. Jos myöhästyt, olet ilman yösijaa seuraavaan päivään. Puolimatkassa auto alkaa ylikuumeta. Pystyt jatkamaan, kunhan pidät puolen tunnin välein vartin tauon. Jatkatko pätkittäistä kulkua vai pysähdytkö huoltoasemalle korjaamaan vikaa?
Olet mökillä ja huomaat, että makkara on loppu. Kello on viisi, ja lähikauppa menee kiinni kuudelta, mutta reippaasti soutamalla sinne ehtii puolessa tunnissa. Tovin soudettuasi huomaat, että vene vuotaa. Joudut keskeyttämään soutamisen viiden minuutin välein äyskäröidäksesi vettä pois veneestä. Jatkatko äyskäröintisoutua vai pysähdytkö läheiseen saareen paikkaamaan vuodon?
Jokainen rationaalinen ihminen valitsee kaikissa tapauksissa jälkimmäisen vaihtoehdon. Ensimmäisessä se on päivänselvä, toisessa ehkä jatketaan vähän pidemmälle, ja kolmannessa muutama loppuun asti sinnittelijä luultavasti löytyy.
Miksi sama logiikka ei tahdo kantaa oman yrityksen kehittämiseen?
Jos meitä uhkaa viiden kilometrin tuska, taivasalle jääminen tai ilta ilman makkaraa, osaamme tehdä oikean ratkaisun. Mutta kun vaakakupissa on oman yrityksen menestys, ehkä jopa eloonjääminen, teemmekin juuri päinvastoin.
”Pitäisi tehdä markkinointisuunnitelma / rakentaa verkkokauppa / palkata työntekijä / etsiä uusi toimitila / kehittää uusi tuote / opetella uusi taito, mutta kun pitää vastata tähän sähköpostiviestiin / ottaa tämä puhelu / laittaa kirjanpitoaineisto tilitoimistoon / kirjoittaa lappu parkkipaikalleni pysäköidyn vieraan auton ikkunaan / siivota tämä paperikasa / tiskata kahvinkeitin.”
Kahvinkeittimen tiskaaminen on tietenkin helpompaa kuin markkinointisuunnitelman tekeminen tai sähköpostimarkkinoinnin opettelu. Kirjanpitoasiat on pakko hoitaa. Asiakkaan kysymyksiin täytyy vastata. Nämä kaikki ovat kuitenkin vain pikseleitä isossa kuvassa.
Ilman isoa kuvaa pikseleillä on hyvin vähän merkitystä.
Arjen hoidettavien asioiden tulvan edessä moni meistä painaa niskaa kyyryyn ja käy taisteluun. Illalla tuntuu, että ei ole saanut aikaan oikein mitään, vaikka on painanut hommia koko päivän kuin Matti ja Teppo.
Jos pysähtyisi pientareelle ottamaan kengän jalastaan, jos kurvaisi korjaamolle, eteneminen pysähtyisi joksikin aikaa. Mutta pysähdyksen jälkeen matka taittuisi paljon nopeammin ja helpommin.
Markkinointia on paljon helpompi tehdä, kun sitä suunnittelee etukäteen. Tuotteita on paljon helpompi myydä, kun ne on mietitty kunnolla.
Ensin täytyy hyväksyä se, että ryhdyt tekemään jotain suuritöisempää kuin puheluun vastaaminen. Että joudut ponnistelemaan, koska teet jotain sellaista, mitä et ole ennen tehnyt. Täytyy tehdä päätös aloittaa.
Jotta suunnittelu, miettiminen, nouseminen ison kuvan vaatimalle korkeudelle onnistuisi, sille täytyy varata aikaa. Ajan hankkiminen onnistuu kahdella tavalla.
Parempi niistä on, että siirrät osan asioista muiden tehtäväksi. Joko ostat palveluja tai palkkaat työntekijöitä. Teet siis investoinnin, joka tuottaa jollakin aikajänteellä tuloksia. Se tuottaa tuloksia, koska sinä pystyt tekemään tärkeämpiä asioita.
Jos et pysty teettämään työtä muilla, sinun täytyy kasvattaa paksumpi nahka. Sinun täytyy sietää sitä, että et ole aina ja joka hetki tavoitettavissa. Että kaikki asiat eivät tule hoidetuksi heti.
Käytätpä kumpaa tapaa tahansa, ajan ottaminen voi mullistaa bisneksesi. Kokemuksesta voin sanoa, että esimerkiksi se tuntuu herkulliselta, kun löytää omasta työstään asioita, joiden tekemisen voi lopettaa kokonaan. Tai joiden tekemistä voi tehostaa vaikkapa 75 %.
Siis ottamalla aikaa pystyt tekemään itsellesi lisää aikaa. Lisää tunteja ja minuutteja tärkeämpien, arvokkaampien asioiden tekemiseen.
Saatat huomata, että jokin tuotteesi on täysin pielessä, että yrität myydä väärälle kohderyhmälle, että markkinointiviestisi ei puhuttele oikeita ihmisiä, että koko liikeideasi on vinksallaan.
On tietenkin pelottavaa ajatella, että joutuisi tunnustamaan olleensa väärässä. Että on rakentanut bisnestään harhalle ja tarkempi ajattelu pakottaisi myöntämään koko maailmalle oman virheensä.
Se taitaa kuitenkin olla parempi vaihtoehto kuin kaasun painaminen kurssin osoittaessa kohti seinää.
En sano, että ajan ottaminen käy helposti. Olen itse harjoitellut sitä vuosia. Tuloksia olen alkanut nähdä viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana.
Ajan ottaminen on tuottanut niin hyviä tuloksia, että haluan tehdä sitä lisää. Kunhan vain ehtisi…
« Kaikki markkinoijat kuplasta ulos! | Kuka myyjiä kaipaa? »
Mahtava kirjoitus. Niin totta. Tämä laittaa miettimään entistäkin tarkemmin omia tekemisiä ja sanomisia.