Vierailenpa millä messuilla tahansa, valtaosa siellä itseään markkinoivista yrityksistä on lähtenyt paikalle kahta kättä heiluttaen. Ilman suunnitelmaa pidetään messupäivät pöytää pystyssä, naama nurinpäin ja vielä pelätään ottaa kontaktia käytävillä pyöriviin ihmisiin. Ettei vain vaikutettais tyrkyiltä.
Viime tingassa tilattiin messupaidat, kukaanhan niitä ei ehtinyt sovittaa, ja varmuuden vuoksi painettiin tuhat kynää ja tilattiin parituhatta firman logolla varustettuun paperiin käärittyä karkkia. Kyllähän niitä nyt pitää olla osastolla. Kenelläkään ei ole hajua, miten saisi asiakkaiden tietoja kerättyä ja kuinka niiden kanssa pitäisi toimia messujen jälkeen.
Yleensä se messuosasto varataan vielä varmuuden vuoksi viimeisessä hädässä, kun huomataan, että myynti on sakannut tai messut myyvät paikkaa puoli-ilmaiseksi.
Valtaosa lyö rahansa messuihin kuin peliriippuvainen ässäarpoihin. Usko on kovempi kuin käsitys voittomahdollisuuden osumisesta kohdalle.
Kannattaako sinne messuille sitten mennä ollenkaan?
Kannattaa, kunhan se on suunniteltu markkinoinnin ja myynnin vuosikalenteriin hyvissä ajoin.
Ai miksi pitäisi suunnitella? Juuri kaikkien edellä mainittujen virheiden minimoimiseksi ja siksi, että kun suunnittelet ajoissa, messurakentaminen ja kaikki siihen liittyvä tulee halvemmaksi. Sinulla on aikaa markkinoida messuja potentiaalisille asiakkaille, suunnitella, miten keräät liidit ja ennen kaikkea – mitä aiot liideille tehdä heti messujen jälkeisenä päivänä.
Yrityksesi markkinoinninhan pitäisi olla päämäärätietoista ja hyvin suunniteltua. Sinulla pitäisi olla aina vähintään vuodeksi eteenpäin suunnitelma, joka ottaa huomioon oman alasi sesongit, messut ja syklit.
Lukija, jos olet pieni tai keskisuuri yrittäjä, sinulla kuohahti juuri rinnassa tai otsassa, eikö kuohunutkin. Mietit ääneen, että ei minulla ole resursseja rakentaa mitään vuosisuunnitelmaa. Miten voisin sellaista rakentaa, kun ei ole aikaa ja sitten olisin sidottu siihen, kun en voi aina ennustaa tulevaa?
Jos nyökyttelit yhteenkin kohtaan, löysit juuri syyn, miksi sinulla ei ole resursseja. Sinulta puuttuu yrityksesi selkäranka: markkinoinnin suunnitelma.
Kun sinulla on kunnon suunnitelma, aikaa vapautuu kaikkeen muuhun. Kun järjestelmällisesti rakennat itsellesi markkinoinnin vuosikalenterin, tiedät, mitä teet tänään ja huomenna. Tämä ei siis tarkoita sitä, että naulitset suunnitelman kiinni ja yrität elää sen kanssa sitten vuoden. Se tarkoittaa sitä, että sinulla on suunnitelma, jonka avulla teet kaiken perusmarkkinoinnin, joka tuottaa sinulle liidejä tai myyntiä, mieluusti molempia. Kun sinulla on suunnitelma, sinulle jää paremmin aikaa myös kokeiluihin.
Sen lisäksi, että nyt aloitat vuosikalenterin rakentamisen, tässä muutama vinkki tuleville messuille.
- Älä tilaa messukyniä, jos ne eivät liity millään tavalla tuotteeseesi tai palveluusi
- Älä tilaa messukarkkeja, jos et halua karkinkerääjiä osastollesi
- Älä tilaa messuosastolle tuoleja, osta paremmat kengät ja pidä mieluummin taukoja
- Älä yritä tyrkyttää esitteitä, kysy sähköposti ja lähetä ne asiakkaalle
- Vaikka messut vievät mehut myyjästäkin, muista hymy, se myy
- Suunnittele ja valmista jo etukäteen messujen jälkeen lähetettävä materiaali.
Lue myös aikaisemmin julkaistu messumyyjän 7 kuolemansyntiä.
« TuplaTurinat – tyhjä laatikko, tee vähemmän ja asennetta | TuplaTurinat – ohjattu verkko, ei kaikkea ja kerran kuussa »
Kokemuksen perusteella messuilla onnistumiseen vaikuttaa ennen kaikkea näytteilleasettajan oma aktiivisuus. Moni näytteilleasettajista nököttää ständinsä takana ja vain katselee anovasti ohikulkevien messuvieraiden suuntaan. Jälkeenpäin sitten ihmetellään, kun tulos on huono.
Messuständiltä täytyy uskaltaa irrota ja mennä keskustelemaan ohikulkevien messuvieraiden kanssa. Tämä ei sitten tarkoita esitteiden tai karkkien jakamista, vaan keskustelun avauksia. “Hei, haluatko jutella hetken….” Moni messuvieras myös puhuu vapautuneemmin asioistaan ilman virallista ständillä pönöttämistä. Jos tämän jälkeen vielä kiinnostaa, niin henkiöt voivat siirtyä ständille keskustelemaan tarkemmin.