Olet siis päättänyt pullauttaa ulos mainoksen, mutta et ole oikein varma, onko ideasi hyvä. Voit toki kysyä kavereilta, mutta kuuntele heidän mielipiteitään vahvan suodattimen läpi.
Tarinat osaamattomien portinvartijoiden toilailuista kutkuttavat mieltämme. Kuten vaikka se, kuinka onneton levy-yhtiö tyrmäsi Beatlesin tai se, kuinka 12 kustannustoimittajaa näytti J.K. Rowlingille ovea tai se, kuinka yritysneuvojat naureskelivat nuorille yrittäjille Forssassa.
Saamme näistä tarinoista ähäkutti-kokemuksen, mutta samalla toivottavasti muistutuksen siitä, että yhden ihmisen tyrmäys ei tarkoita vielä yhtään mitään. Asiaan on kuitenkin laajempikin ulottuvuus.
Nimittäin se, että lähipiirisi mielipiteillä ei ole mitään merkitystä, kun suunnittelet markkinointikampanjaa.
Toki selkeät virheet täytyy karsia pois: kirjoitusvirheet, väärät päivämäärät, puuttuvat yhteystiedot – ja tässä ulkopuoliset silmät auttavat valtavasti. Mutta kun ystäväsi sanovat: ”Minusta tämä on vähän korni” tai ”Minä en ainakaan koskaan lue tällaisia mainoksia” tai ”Eivät ihmiset jaksa lukea noin pitkiä tekstejä”, älä kuuntele.
On vain yksi mielipide, jota kannattaa kuunnella. Sitä, jonka asiakkaasi ilmaisee lompakollaan. Jos kampanja tuottaa myyntiä tai vähintäänkin liidejä, kampanja on hyvä. Yksittäisten ihmisten mielipiteellä ei siinä katsannossa tee yhtään mitään.
Takavuosina Sotkan TV-mainokset olivat yleinen naureskelun aihe. Mainosalalla niille irvailtiin, mutta sen lisäksi niitä vihattiin. Niitä vihattiin, koska ne toimivat, vaikka ne olivatkin niin typeriä.
Keskon tultua Sotkan omistajaksi vuonna 2005 mainonnan sävy alkoi muuttua ja välillä ketju on käynyt hyvinkin alamaissa. Sotka on kiistämättä menettänyt sen aseman, joka sillä aikaisemmin oli tietyn asiakaskunnan keskuudessa. Sotka on kadottanut identiteettinsä.
Kun Hesburger osti Carrols-hampurilaisketjun 2000-luvun alussa, Hesburgerin perustaja Heikki ”Hese” Salmela muisteli Markkinointi & Mainonta -lehdessä 19.4.2002 käyntiään Carrolsin pääkonttorissa:
”Siellä oli seinä täynnä mainospalkintoja, vaikka myynti oli laskenut 25 prosenttia. Emme halua olla yhtiö, joka on saanut eniten palkintoja, vaan se joka myy eniten.”
Markkinointi ei ole arvostelu- vaan tuloslaji.
Toki aikaisemmat markkinoijat ovat vuosien ja vuosikymmenten saatossa saaneet selville tiettyjä perusasioita. Näiden oppien tuntemus ja hyödyntäminen saattelevat sinut hyvälle perustasolle, mutta silti tarvitset kokeilua, mittaamista ja lisää kokeilemista. Vain siten löydät sinulle parhaat markkinoinnin tavat.
Unohda siis mutumielipiteet, joita vieläpä laukovat muut kuin potentiaaliset asiakkaasi. Samaa ohjetta olisi muuten hyödyllistä soveltaa muillakin elämänalueilla.
« TuplaTurinat – kasvattaja avautuu, yritysneuvojan päälävet ja särkynyt illuusio | TuplaTurinat – loppu stormaukselle, kahvilapersoona ja yritysvideohelmi »