Yle Puheen Maria Petterssonin ohjelmassa keskusteltiin eilen katoavista ammateista ja työn muuttumisesta yleensäkin. Työterveyslaitoksen tutkija Anu Järvensivu heitti sivulauseessa kultajyvän jokaiselle rakennusfirmalle.
Työn tekemisen muodot ovat muuttuneet. Saatan julkaista tämän artikkelin vaikkapa hanoilaisen baarin terassilta kännykälläni (oikeasti kirjoittaja istuu tällä kertaa työpöytänsä ääressä Hatanpään teollisuustalossa ja kirjoittaa tietokoneella).
Se, että voin valita työaikani ja -paikkani, on tavallaan luksusta, mutta erityisyyden status rapisee hyvää vauhtia. Kuinkahan moni enää leimaa kellokorttia kolmenkymmenen vuoden kuluttua. Murroksen ollessa käynnissä törmäämisiltä ei kuitenkaan voida välttyä.
Yksi törmäyspiste löytyy rakennusalalta. Miksi raksaduunari aloittaa päivänsä klo 7? Pettersson kysyi tätä vierailtaan, koska oli kuunnellut asuntonsa yläpuolelta kuuluvaa poran melua puoli kahdeksalta aamulla.
Molemmat vieraat myönsivät, että mitään syytä aikaiselle aloitukselle ei oikeastaan ole. Näin nyt vain on tapana tehdä. Ja nyt Järvensivu pudotti markkinointiviisautensa jokaiselle poimittavaksi.
”Se saattaa olla kilpailuvaltti rakennusalallakin joskus, että kun tehdään vaikka kerrostaloissa remontteja, niin joku ymmärtää laittaa siihen tarjoukseen, että me tehdään työt inhimillisinä aikoina.”
Järvensivu on tässä asiakaslähtöisyyden ytimessä. Entäpä jos rakennusfirma lähtisikin siitä, että työ tehdään asiakkaan ehdoilla? Tai jopa ympäröivän yhteiskunnan ehdoilla. Ketään tuskin häiritsee paalutuskoneen jyminä klo 16.30, mutta aamuseitsemältä kyllä.
Luonnollisesti tällekin muutokselle löytyy vastustajia niin työntekijöiden kuin yrittäjien piiristä. Vastaava tilanne on leipomoalalla. Pullat ja leivät tungetaan uuniin aamuyöllä tavan vuoksi, vaikka valtaosa ostajista lehahtaa hyllyjen ääreen vasta iltapäivällä tai alkuillasta.
Nyt on siis ehdoton erottumisen paikka jollekin rakennusfirmalle.
”Meidän työpäivämme alkaa 8.30 ja päättyy 16.30.”
Tätä täytyy tietenkin hieman selittää markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta sen jälkeen jokainen taatusti ymmärtää hyödyt.
Vastaavia kummallisia pinttyneitä tapoja löytyy taatusti alalta kuin alalta. Älä siis tuomitse tätä vain rakennusfirmojen ongelmaksi. Mieti, mitä sinä vaadit asiakkaaltasi, jotta hän voi ostaa ja käyttää tuotettasi ja palveluasi. Ovatko ne kaikki vaatimukset aivan tarpeellisia?
« TuplaTurinat – uudistumisseminaari, uudistuminen ja uudistunut vakuutusmies | TuplaTurinat – jakamaton Suomi, TEDx ja yritysten hyvät teot »