Sunnuntai on kuulemma huono kauppapäivä. Kerran on kokeiltu, ja ei toiminut. Kokeiltu siis kolmena sunnuntaina joulukuussa kolme vuotta sitten. Näin sanoo kivijalkakauppiaiden yhdistyksen puheenjohtaja sunnuntain Aamulehdessä 13.10.2013.
Tampere Shopping ry:n puheenjohtaja kertoo, että sunnuntaiaukiolo pitäisi ottaa yrittäjien kanssa pohdintaan. Pitäisi selvittää, kuka haluaisi kokeilla ovien avaamista yhden tai kaksi kertaa kuukaudessa sunnuntaisin.
Ei se näin toimi!
Tuossa mennään juuri isosti ansaan. Ajatellaan, että pitäisi kokeilla kerran tai pari, kannattaako se. Kuluttajan kannalta tässä se ostamisen helppous katoaa. Onko nyt se sunnuntai, kun kivijalat ovat auki vai ei? Vai oliko se vasta seuraavana viikonloppuna?
Kuluttajia pitää opettaa. Kyllä, ihmisen käyttäytymisen muuttaminen vie aikaa. Se ei tapahdu yhdessä viikonlopussa tai yhdellä mainoksella Aamulehdessä. Se vaatii aikaa, määrätietoista markkinointia ja säännöllisyyttä.
Se, että kokeiltaisiin kerran kuukaudessa, ensimmäisenä tai toisena sunnuntaina, ei vaan yksinkertaisesti toimi. Kuluttajaa ei voi pitää epätietoisuudessa.
Ymmärrän yrittäjänä kivijalkayrittäjien tuskan seitsemännestä työpäivästä viikkoon. Ihmisten ajankäyttö vaan muuttuu koko ajan. Bloggasin aikaisemmin jo siitä, että kivijalkayrittäjät elävät väärässä ajassa.
Voisiko seitsemännen työpäivän pelastaa esimerkiksi kivijalkayrittäjien kimpassa palkkaama kiertävä puotipuksu? Joku, joka tuuraisi yrittäjiä päivän tai kaksi viikossa, kiertäen eri yrityksissä.
Keskustassa ei käy kukaan, mutta kauppakeskus on sunnuntainakin täynnä maksavia asiakkaita.
Kivijalkayrittäjät marisevat, kun keskustassa kauppa näivettyy. Sunnuntaisin on turha avata ovia, koska kauppa ei kannata. Otetaanpa pari ostoskeskusta: Koskikeskus ja vaikkapa Ideapark. Sunnuntaisin pyörii kuluttajaa ja kassakoneet kilisee. Miksi?
Kuluttajat on opetettu sunnuntain aukioloon.
Minäkin käännän renkaat sunnuntaina kohti Ideaparkkia, koska tiedän, että putiikit ovat siellä auki. Oletan, että keskustasta on turha palvelua hakea.
No pitääkö sitä nyt pyhänä sitten päästä ostoksille?
Tätä tietysti voimme kysyä kukin itseltämme. Toisaalta perheellisenä arki-illat täyttyvät harrastuksista ja lauantai sekä sunnuntai ovat viikon ainoita päiviä, jolloin koko perhe pääsee yhdessä tekemään hankintoja.
Keskustan kivijalkayrittäjien on puolestaan syytä kysyä itseltään, onko valikoimani ja tarjontani riittävä, kiinnostava ja ajanmukainen. Jos minä kuluttajana saan paremman valikoiman kauppakeskuksesta sunnuntainakin, miksi ajaisin kaupunkiin?
Toisaalta Tampereella vierailee myös paljon turisteja. Useampana sunnuntaina on ollut ikävä katsoa, kun turistit nykivät kiinni olevien kauppojen ja kahviloiden ovia. Olepa siinä sitten vetävä matkailukaupunki.
Lopuksi kuuma vinkkilista kivijalkayrittäjille siihen, miten sunnuntaikokeilu pitäisi järjestää:
- Kokeilusta pitkäkestoinen, 3-4 kuukautta
- Joka sunnuntaina liikkeet auki
- Jokaiselta asiakkaalta selvitetään liikkeessä heidän ostokäyttäytymistään
- Alussa markkinoinnin pitää olla rajua, jotta jokainen tietää, että putiikit ovat auki
- Verkkosivu, josta helppo tarkistaa, mitä yrityksiä keskustassa on
- Verkkosivulle älykäs hakumoottori, joka kertoo haluamasi tuotteiden myyntipisteet
- Asenne kohdilleen – itketään vähemmän, tehdään enemmän.
Vai mitä sanoo kivijalkayrittäjä? Entä kuluttaja?
« TuplaTurinat – reklamaatiouhka, ilmapallogate ja tamperelaiset vartijat | TuplaTurinat – halpa nimi, liikaa videoita ja tamperelainen saippuaooppera »
Heräsi muutamia hajanaisia ajatuksia
Kivijalkakauppiaat on aika vanhoja ja ikäväkseni täytyy sanoa että usein haluttomia mihinkään “uuteen” tai ylipäätään muutoksiin
Keskustojen kauppiaat pitää velvoittaa pitämään auki ihan samoin kuin kauppakeskuksissa toimitaan, valitettavasti muu ei tehoa
Tutkimus aukiolo aikojen muuttamisesta kertoo , että vie 3 vuotta ennenkuin asiakas omaksuu uudet aukiolot, toki vahva markkinointi auttaa mutta se taas maksaa, nykyisin uuden asian lanseeraus maksaa 15000 -20 000 koska kuluttajien mediankäyttö on niin pirstaloitunutta ja keskiverron kivijalan koko vuoden markkinointi on viitisen tonnia
Pakko on aina huono asia. Kyllä halu pitää itsestään löytää. Juuri tuo “uusien” ajatusten omaksuminen, tai edes kokeilu on suurin askel.
Kerran jos kokeilee, ei vielä takaa mitään.
Löytyylö Tuula linkkiä tuohon tutkimukseen?
Totta on tuo mediankäytön pirstaloituminen ja siksi yrittäjien pitäisi tehdä lujasti yhteistyötä. Rahat ja aivot pitäisi markkinoinnin
osalta laittaa samaan koriin. Kekseliäällä kampanjoinnilla, ei rahaa välttämättä tarvisi noin paljon kuten uuden asian lanseeraukseen ehdotat.
Usein yrittäjät unohtavat ne olemassa olevat asiakkaat markkinointikoneistona, joka saadaa usein käyntiin pienellä puskulla ja täkyllä.
Mutta siinä jo törmätään yrittäjien housuissa esteeseen, pitäisi palkita asiakas jotenkin siitä, että hän tekee markkinoitityötä.
Tossa puotipuksussa on kovasti ideaa….
Eikö olekin.
Harvassa yrityksessä kuitenkaan myydään astrofysiikkaa (sitä vaikeinta mahdollista myytävää), ja uskonkin että
löytyy ihmisiä jotka haluaisivat tehdä muutaman päivän viikossa, tai “useampaa” keikkaa yhtä aikaa. Uskon että
yksi ihminen voisi sujuvasti myydä useammassa liikkeessä.
Tulisi työllistettyä useampi ihminen ja yhden yrittäjän kohdalla myös työllistämisen riski olisi pienempi.
Vieläpä jos tämä puotipuksu tekisi duunit vaikka osuuskunnan kautta, jolloin työvastikkeen voisi laskuttaa.
Voisiko seitsemännen työpäivän pelastaa esimerkiksi kivijalkayrittäjien kimpassa palkkaama kiertävä puotipuksu? Joku, joka tuuraisi yrittäjiä päivän tai kaksi viikossa, kiertäen eri yrityksissä.-
Ei astrofysiikka liene vaikeaa myytävää jos asiakas tietää mitä ostaa. Mutta mitä jos asiakas ei oikeasti tiedä ja kaipaisi vähän osviittaa siitä mitä on ostamassa? Keskustan erikoisliikkeissä yksi palvelun kulmakivistä on asiantunteva palvelu. Tuleeko asiakas takaisin toisella asialla jos kerran, sunnuntaina, on saanut sitä samaa mitäänsanomatonta palvelua kuin kauppakeskuksessa?
Kiitos Iiro kommentistasi. Toivoinkin että asiantuntevana kivijalkayrittäjänä otat osaa keskusteluun.
Ymmärrän että edustamallasi erikoisalalla tai vaikka räätälin putiikkiin, ei voi puotipuksu juosta kerran viikossa sisään, ainakaan heittämällä.
En kyllä allekirjoita tuota, että kivijalka olisi jotenkin yhtäkuin hyvä palvelu.
Itse asiassa kauppakeskuksista (vaateliikkeet, kenkä, sportti), saa tänä päivänä erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Ihan samanlaisia kokemuksia,
ei aina välttämättä saa kivijalasta. Syy lienee siinä, että vaateliikkeiden osalta puhutaan usein ruotsalaisten omistamista ketjuista, joissa asiakaspalvelua
ja myyntiä koulutetaan jatkuvalla syötöllä. Valitettavasti, pienyrittäjät harvoin ehtivät itseään niin paljon kouluttamaan. Toki kivijalasta loistavia
asiantuntevia asiakaspalvelukokemuksiakin saa.
Kivijalka ei todellakaan tarkoita samaa kuin hyvä palvelu, siinä olen samaa mieltä. Mutta kivijalassa voi saada hyvää palvelua. Ja sellainen puoti jossa panostetaan palveluun ja koitetaan kouluttaa väkeä hallitsemaan tuo vaikea taito, ei halua puotipuksua sössimään kuvioita.
Enneminkin aloitetaan työvuorojen kierto myös sunnuntaisin. Kuinkas paljon tunteja kertyykään? 2 x 6 x 2 x 4=96h kahdella työntekijällä. yksin kun ketään ei sovi töihin panna. 96 x 20 e = n. 2000 euroa. Käytännössä karkeasti laskien sunnuntaiaukiolo maksaa kivijalkaliikkeelle kk-vuokran verran lisäkuluja. Onko varaa kokeiluun?
Ja anteeksi että täydennän vielä edellistä kuvauksella siitä miten pienkauppias voi arvottaa asioita. Jos pienkappias mietti vaikka kaksinkertaisen liiketilan tai sunnuntaiaukiolon välillä, ne kun maksavat saman verran, niin kumman hän valitsee? Voi tietty valita molemmat ja parhaassa tapauksessa kaikki voittavat.
Asetan kuitenkin haasteen perään. Voisiko ilmaisen parkkipaikan tarjoaminen asioinnin ajaksi olla tehokkaampaa kuin sunnuntaimyynti. Usein parkkipaikan löytäminen ja siihen liittyvä kävely vie enemmän aikaa kuin itse asiointi. Voiko asiakkaan ajan säästö arkena olla tärkeämpää kuin sunnuntaipalvelu? Nyt tietty, suurin osa asiakkaista tulee kaupunkiin muuten kuin autolla, mutta on ihan kiiståmätön tosiasia että osa asiakkaista tulee vain autolla. Marketteihin kaikki tulee autolla. Parkkipaikan tarjoaminen on 10 kertaa halvempaa kuin sunnuntaipalvelu.
Mutta….mitäs jos se sunnuntai-aukiolo sittenkin toimisi?