Edit 19.12.2018: Artikkeli päivitetty täysin!
Ruotsalaisella iZettlellä on tarjolla erityisesti pienyrityksille passeli vaihtoehto vaivattomaan maksujen vastaanottamiseen. Mobiilisti toimiva maksupääte kulkee hyvin mukana asiakkaalta toiselle tai hoitaa vaikka viikonlopun messumyynnin kunnialla loppuun. Taipuuko se myös sinun yrityksesi tarpeisiin? Melko varmasti. Onko se paras valinta, minkä voit tehdä? Ei välttämättä. Lue tämä artikkeli loppuun, niin tiedät, mistä iZettlessä on kyse ja onko siitä maksimoimaan kaupantekosi. Laskurimme avulla voit myös selvittää ja vertailla kuluja omaan myyntiisi perustuen.
Rahanarvoinen ratkaisu Ruotsista
Rakkaassa länsinaapurissamme vuonna 2010 perustettu iZettle mullisti maksupäätemarkkinoita putkauttamalla pihalle maailman ensimmäisen mobiilikäyttöisen sirukortinlukijan ohjelmistoineen. Sanakirja toisessa kämmenessä sitä ei tarvitse käyttää, sillä iZettle pelittää hyvin myös suomeksi.
Vuosien varrella laitteesta on ilmestynyt useitakin toinen toistaan kehittyneempiä versioita, ja onpa tarjonta laajentunut jo kassajärjestelmään, laskutukseen, verkkokauppaan, rahoitukseen ja rajapintaan useiden kolmansien osapuolten sovelluksiin. Tässä artikkelissa keskitymme kuitenkin lähinnä maksupäätteen mahdollisuuksiin ja mainitsemisen arvoisiin seikkoihin. Vaikka iZettlen vanhemmatkin versiot ovat vielä hyvin ajan hermolla olevia reliikkejä, käydäänpä kuitenkin läpi, mihin malleista uusin – iZettle Reader 2 – oikein kykenee.
Aloittaminen käy varsin kustannustehokkaasti, koska ainoa tarvittava investointi on iZettle-maksupääte olettaen, että omistat jo ennestään(iOS- tai Android-käyttöjärjestelmällisen) älypuhelimen tai tabletin. Aloituskulut pomppaavat selvästi suuremmiksi, mikäli älyttömät laitteesi vaativat päivitystä. Toisaalta, kyllähän nyt viimeistään olisi jo korkea aika siirtyä nykyaikaisiin mobiililaitteisiin.
Maksupäätteen hinnoittelu tuntuu elävän jatkuvasti. Tällä hetkellä normaalihinnaksi ilmoitetaan 79 euroa, mutta uusi yrityskäyttäjä saa toistaiseksi ensimmäisen kappaleen vaivaisella 19 eurolla. Itse sain oman, poistumassa olevan mallini aikoinaan jopa ilmaiseksi iZettlen lähettäessä niitä kaikille halukkaille y-tunnuksen omistajille. Olkaapa tarjoushaukat siis valppaina. Postikuluja iZettlen tilauksiin tulee pyöreät nolla euroa.
Tekee kaiken tarpeellisen
Laitetta käytetään älypuhelimeen tai tablettiin ladatulla iZettle-sovelluksella, ja yhteys niiden välille muodostetaan Bluetoothin avulla. Maksu on läpi ennen kuin kissaakaan on sanottu, sillä verkkonaan iZettle käyttää 3G:tä, 4G:tä tai WiFiä.
Korteista iZettlelle kelpaavat kaikki yleisimmät Visasta MasterCardiin ja Amexista Diners Clubiin – sekä siru- että lähimaksulla. Myös Apple Pay, Google Pay ja monet muut mobiilimaksamisen välineet saavat oravannahat liikkeelle. Laite sorsii lähinnä vain jo ehtoon puolella olevia, huijareille hyvin kelpaavia magneettijuovakortteja.
Pienyrittäjä suoriutuu sillä päivän myyntiurakasta, koska akku kestää kahdeksan tuntia selviten noin sadasta maksutapahtumasta. Tyhjästä täyteen akku latautuu alle kahdessa tunnissa, minkä aikana laite on kyllä vielä kaapelinkin päässä käytettävissä. Hifistelijät voivat myös hankkia maksupäätteelleen viidenkympin lataustelineen, jossa se on jatkuvasti valmiina viemään asiakkaan rahat. Lisäksi myyntiä voi vauhdittaa Bluetooth-viivakoodinlukijalla, jota iZettle kaupittelee alle 300 euron hintaan – tosin toistaiseksi vain iOS-käyttäjille.
Maksupäätteessä tipin jättäminenkin on tehty hyvin helpoksi; asiakas saa sen lisättyä myyntisumman päälle vain parilla napin painalluksella. Alennustakin voi toki antaa, niin euromääräisesti kuin prosentuaalisesti. Pysyvämmille alennuksille, kuten vaikkapa opiskelija- tai eläkeläisalennukselle, voi harkita myös oman ”tuotepainikkeen” tekemistä.
Työntekijöille saadaan kullekin luotua oma iZettle-profiili, ja koska sovellus toimii yhtäaikaisesti useammallakin laitteella, voidaan maksuja niin myymälässä kuin messuilla ottaa vastaan vaikka muutamankin myyjän toimesta.
Koska ainakin vielä toistaiseksi iZettle-maksupääte on käytettävissä ainoastaan maassa, jossa käyttäjä on rekisteröitynyt (eli tapauksessasi mitä luultavimmin Suomessa), et voi esimerkiksi tehdä sillä kauppaa vaikkapa ulkomaan messuosastollasi. Tällöin voinee harkita esimerkiksi väliaikaisen maksupäätteen vuokraamista kohdemaan palveluntarjoajalta.
Kuitin asiakas saa iZettlestä halutessaan suoraan antamaansa sähköpostiosoitteeseen tai tekstiviestitse. Mikäli paperisia kuitteja jotkut vielä ahkerasti kaipaavat, niin myös kuittitulostimen voi hankkia kylkeen reilun parin sadan euron hintaan. En tosin ainakaan itse ole kohdannut vielä ketään, joka fyysisen kuitin olisi välttämättä sähköisen sijaan halunnut – päinvastoin.
Sovelluksella onnistuvat vaivatta myös käteiskuitit, eikä niistä mene lainkaan palkkiota iZettlen suuntaan, koska raha ei liiku tilien välillä, vaan saat sen asiakkaalta suoraan käteesi. Näitä kuitteja pääset tehtailemaan jo muutamassa minuutissa luotuasi tilin ja ladattuasi iZettle-sovelluksen puhelimeesi – muuta siihen ei tarvita.
Tilejä maksuttomasta monipuolisempiin
Tilivaihtoehtoja iZettlellä on kolmea sorttia. Suurimmalle osalle riittää mainiosti maksuton iZettle Go, joka sisältää kaikki myynnin, tuotehallinnan ja raportoinnin olennaiset ominaisuudet. Maksat siis ainoastaan kiinteää 1,95 % palkkiota kortilla vingutetusta myynnistäsi. Jos et myy mitään tai myyt ainoastaan käteisellä, et pulita palvelusta senttiäkään.
29 euroa kuussa kustantava iZettle Go Plus tuo pakettiin lisäksi verkkokauppa-alustan, hiukan kattavamman asiakastuen sekä ikuisen takuun maksupäätteelle. Tässäkin vaihtoehdossa korttimaksuista lähtee tuttu 1,95 % palkkio, verkkokaupassa tehtynä tosin hieman muhkeampi 2,50 %.
Laajin paketti, iZettle Pro, taas on ravintoloille, kahviloille ja baareille räätälöity versio, joka tuo mukanaan kassajärjestelmän ja lisäominaisuuksia, kuten avoimen laskun, laskun jakamisen ja pöytien hallinnan. Tukea on tarjolla rajattomasti, ja hyvinkin syväluotaavia raportteja saa niin halutessaan. Pro-asiakkaiden paketilla on hintaa 59 euroa kuussa per laite, mutta korttimaksuista iZettle ottaa enää vain 1,25 %.
Tuotteet, tilitykset ja raportit aikaa tuhlaamatta
Tuotevalikoiman tekeminen käy vaivattomasti iZettlen verkkosivuilla, omassa hallintapaneelissa. Voit muun muassa ryhmitellä tuotteita omiin kansioihinsa sekä lisätä tuotekohtaisia kuvia, viivakoodeja ja variantteja, kuten kokoja, värejä tai tyylejä. Ne päivittyvät automaattisesti maksupäätteen kanssa käytettävään iZettle-appiin. Voit myös halutessasi lisätä kaikki tuotteesi kertarykäisyllä suoraan Excel-tiedostosta.
Mikäli myyt jotain iZettleen tallentamasi valikoiman ulkopuolelta, voit luoda tuotteen ns. lennosta myyntihetkellä. Täytät iZettle-sovelluksessa vain tuotteesi summan, alv-kannan ja kuvauksen, ja teet kaupat siltä seisomalta.
Tienaamasi rahat eivät jää bittiavaruuteen maleksimaan, vaan ne näkyvät omalla tililläsi jo kahden pankkipäivän kuluessa myyntitapahtumasta. Mikäli odottelet ennemmin isompia potteja, niin saat toki myös ajastaa nostot viikoittain tai kuukausittain tehtäviksi.
Raportteja iZettlen hallintapaneelista saa ulos sekä Excelin että PDF:n muodossa niin lyhyiltä kuin pidemmiltä ajanjaksoilta. Kaiken, mikä kirjanpitäjääsi, verottajaa tai ehkä jopa itseäsi voisi kiinnostaa.
Lisäksi iZettle toimii tarvittaessa yhteydenpidon mahdollistavana asiakasrekisterinä, kun kaupanteon tiimellyksessä tallennettuja sähköpostiosoitteita voidaan käyttää vaikkapa jälkimarkkinointiin – saatuasi heiltä siihen luvan, totta kai.
Vertailtavaa riittää
Melko monipuolinen ja vakuuttava kaupankäynnin apuri tuo iZettle, eikö? Puhtaasti ominaisuuksia vertaillessa mikään muu maksupääte ei mielestäni yllä vastaavalle tasolle, mutta myös SumUp toimii hyvin vastaavalla tavalla. Tietyn myyntimäärän ylittyessä perinteiset maksupäätteet tulevat kuitenkin kustannusäästöissä molemmista ohi.
Perinteisten palveluntarjoajien, kuten Netsin ja Verifonen, hinnoittelu on monesti selvästi monimutkaisempaa. Esimerkiksi välityspalkkioita voi samainen laite syödä kuudellakin eri prosentilla riippuen siitä, onko asiakkaan käyttämä kortti debit vai luotto, kuluttajan vai yrityksen sekä EU-alueelta vai sen ulkopuolelta.
Avausmaksut niissä liikkuvat 55-85 euron haitarissa. Kuukausimaksua taas kertyy jotain 20 ja 60 euron väliltä. Vielä näillä kuluilla mitattuna iZettle Go sekä SumpUp ovat suvereenisti niskan päällä, koska avaus- tai kuukausimaksujahan niillä ei ole lainkaan.
Toki iZettlen paketeista Go Plus (29 €/kk) ja Pro (59 €/kk/laite) ovat kuluiltaan jo heti korkeampia, mutta niissä lisämaksu syntyykin lähinnä maksupäätteen ulkopuolisista lisäominaisuuksista, kuten verkkokauppa-alustasta ja kassajärjestelmästä.
Tasoihin ja ohi perinteiset maksupäätteet pääsevät siis alhaisemmilla välityspalkkioillaan, jotka tosin vaihtelevat suuresti välillä 0,30-1,65 % ollen kuitenkin joka tapauksessa vähemmän kuin iZettlen kiinteä 1,95 %. Vain Pro-paketin 1,25 % painii palkkioissa edes jokseenkin samassa sarjassa. SumUp taas vetäisee välistä vaivaiset 0,95 % debitiltä, mutta jo 2,75 % creditiltä.
Kelpo valinta, kunnes kauppa käy kuumana
Satunnaista myyntiä tekevälle iZettle tai vaihtoehtoisesti SumUp on mitä luultavimmin päivänselvä ykkösvalinta. Kun taas myyntivolyymi nousee useampiin tuhansiin kuukaudessa, voi perinteisillekin maksupäätteille antaa mahdollisuuden. Osa niistä vaatii kuitenkin usean vuoden sitoutumisen, eivätkä edullisimmat mallit monesti ole iZettlen tapaan langattomia vaan kiinteästi, esimerkiksi myyntitiskiin sijoitettuja.
Toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään iZettlen maksupääte ja sovellus ovat kyllä kerrassaan loistavia, mutta eivät missään nimessä niin ylivertaisia, että sen pitäisi estää päätymästä toiseen palveluntarjoajaan, kun kustannukset puhuvat puolestaan.
Monenkirjavista palvelupaketeista johtuen on mahdotonta antaa eksaktia aikaa, jolloin vaakakuppi kääntyy perinteisten maksupäätteiden puolelle. Olemme kuitenkin nikkaroineet avuksesi alta löytyvän laskurin, jolla voit oman myyntisi pohjalta vertailla iZettlestä koituvia kustannuksia muiden maksupäätteiden vastaaviin.
Otathan huomioon, että laskuriin on lisätty yleisimmiltä palveluntarjoajilta vain iZettle Go:n kanssa vertailukelpoisimmat, maltillisen liikevaihdon sopimuspaketit, mutta täysin toisiaan vastaavia ne eivät ole. Maksupäätteen huutaessa hoosiannaa taukoamatta tulee jo unohtaa tämä laskurimme ja täräyttää tiskiin Netsin tai Verifonen perinteinen sillisalaattisopimus, josta tavallinen kuolevainen voi vain toivoa ottavansa joskus jotain selkoa.
Tollanen “korttiaukko” sais olla joka luurissa itsessään. Silloin olisi helppoa…ja luotettavan tuntusta kun voi omalla luurilla siirrellä rahojaan..
Tai miksei kortissa vois olla koodia joka kameralla luetaan, ja sitten maksu tapahtuu? Miksi toi kortti pitää päästä tunkemaan jonnekkin..
Tosin toi kortti pitäs olla sitten jotenkin naimisissa tohon puhelimeen jotta kortin katoaminen ei aiheuta kamaluuksia. Tosin voi niitä nytkin tulla.
Hyvä, mutta hinnakas palvelu. Hieno nähdä miten Ruotsista tulee uusia maksua helpottavia palveluita.
@Jiikoo Puhelimella maksaminen tulee isosti muuttamaan korttibisnestä muutamassa vuodessa, kun Google ja Apple tuo omat NFC-puhelimet (near field communication) markkinoille. Visa, Amex ja muut on siinä vaiheessa ongelmissa.
Toinen ongelma iZettlessä on, ettei tue credit/debit-kortteja. Tai siis, se veloittaa aina credit-puolelta, joka voi olla usealle maksajalle oikeasti kynnyskysymys.
Silti onnistunut käyttöliittymä, äärimmäisen helppo käyttöönotto ja korttimaksamisen demokratisointi ovat houkuttelevia.
Kristoffer, erittäin hyvä huomio, joka jäi jutusta pois. Kaikilla ei tosiaan ole luottokorttia ja kaikki ne, joilla sellainen on, eivät sitä halua käyttää muuten kuin poikkeustapauksissa.
Janne, järkeviä ratkaisuja mobiilimaksamiseen on odoteltu jo vuosia. Lieneekö syynä viipymiseen sitten se, että mainitsemasi yhtiöt ovat kohtuullisen isoja ja laittavat taatusti hanttiin asiassa. Toki ne kehittävät myös omia ratkaisujaan tällä alueella, joten saapa nähdä mihin kehitys kehittyy.
Törmäsin myös tuohon credit/debit-yhdistelmäkorttiasiaan eikä support ainakaan heti luvannut valintamahdollisuutta. Debitkortin laskuttamisen (yhdistelmäkortin tapauksessa) joutunee toistaiseksi hoitamaan naputtelemalla debit-kortin numeron ja cvv-koodin sieltä yhdistelmäkortin takaa alalaidasta.
Pelkkää debitkorttia ei ole tullut vastaan, mutta käsittääkseni ne kyllä toimivat ihan lukijallakin.
Izettle kokee melkoisen takaiskun. Visa lakkaa toimimasta laitteeessa.
Artikkeli on hieman vanha mutta asia edelleen ajankohtainen joten päätin kommentoida: Jos korttimaksuja tekee paljon on luottokunnan maksupääte luonnollisesti parempi vaihtoehto, mutta muistuttaisin kuitenkin että tälläiset sopimukset ovat usein pitkiä määräaikaisia sopimuksia(3-5v * ~37e/kk) joka onkin yksi tärkeimmistä syistä kaikkien mobiilimaksupäätteiden suosioon, sitovia sopimuksia ei tarvitse tehdä. Mobiiliversio on täydellinen vaihtoehto niille jotka tarvitsevat maksupäätettä vain muutamia kertoja vuodessa, esim. messuilla. Maksupäätteen toimitusta voi myös joutua odottelemaan tuskallisen pitkän ajan. Izettleä ja muita vastaavia palveluita voi käyttää myös yksityishenkilöt joka on toinen vahva pointti mobiilipäätteen hankintaan.
Tuodaanpa myös keskusteluun ajankohtaista informaatiota, sillä viimeisimmät kommentit ovat kesältä 2012.
1) yhdistelmäkortit: Nykyään on asiakkaalla on mahdollisuus valita veloitetaanko credit- vai debit-puolelta.
2) Visa-ongelma on ratkaistu uuden Siru & PIN-lukijan muodossa. Eli uusi lukija liitetään puhelimeen Bluetoothilla. Kortti sisään ja asiakas tunnistautuu syöttämällä laitteeseen PIN-koodinsa, kuten perinteisessäkin maksupäätteessä. Näin maksuprosessi on asiakkaalle sama, kortista riippumatta.
Niin ja pieni lisäys, että nettiyhteyden pitää toimia sillä ilman sitä tai huonolla yhteydellä maksaminen ei onnistu.
Mielestäni pienelle yksityisyrittäjälle aivan fantastinen palvelu. Toki on kulu aika suuri jos summa nousee suuremmaksi, mutta kyllä se tappiokin on suuri jos jää koko summa saamatta. Tarkoitan tuolla saamatta jäämisellä sitä, että tekee laskutyönä jonkin jutun ja sitten ei asiakas maksakaan.
Olen tämän todennut hienoksi ja toimivaksi ja aina on tällä rahat tullut tilille ja asiakkaat ovat olleet positiivisen myönteisiä tätä maksutapaa kohtaan.
Niin, olisi hienoa jos tällä palvelulla olisi jossain ihan suomen kielellä toimiva foorumi, jossa saisi asioista kysellä ja antaa omia kommentteja.
Suosittelen tätä lämpimästi!
Ensvuoden alusta tulee kuittipakko voimaan, voiko iZettle järjestelmään kytkeä kuittikirjoittimen vai kirjoitellaanko kuitit käsin. Jos oikein olen ymmärtänyt niin pienimuotoisessa liiketoiminnassa kuittipakkoa ei ole.
Aika hintava ei siinä muuta.. Jos lähimaksuominaisuus tulisi iZettleen joka toimii NFCllä niin muuten nopeutuisi vaikka karkkipussin osto pienestä lähikaupasta laittamalla kortti luurin kylkeen..
Kannettava maksupääte Soneralla on sis. alv 53,20€/kk ja pankit ottavat maksupääte maksun säästöpankissa 5€ sekä pankkiyhteys maksun 5€, joten yht. 63,20€. Minusta tää uusi iZettle maksu systeemi on edullinen, sillä kun maksutapahtumia on enempi kuin 2000€ kuussa niin sillon provisio on pienempi. Tuo maksupäätteen hinta 37€/kk on vanhaa tietoa.
iZettle odottelee parhaillaan työpöydällä, eli tässä alkuvuodesta pästään testaamaan. Kovin tarkkaan ei laskettu vaihtoehtojen välillä, vaan helppous (ja mainonta osuvaan aikaan) johti päätökseen. Päätöksen onnistuminen jää nähtäväksi..
“Niin ja pieni lisäys, että nettiyhteyden pitää toimia sillä ilman sitä tai huonolla yhteydellä maksaminen ei onnistu.”
Sama ongelma on perinteisillä maksusysteemeillä. Lapissa moni kauppias joutuu maksupäätteen kanssa juoksentelemaan pihalla, että saa maksun lähtemään.
Päivää.
Kommenttikentällä taistellaan aikamoisen vanhoilla aseilla, olisiko aika hallinnoijalla vaihtaa tahtia kommentoimisissaan?
Pikku iZettle toimii moitteettomasti.
Päivää vaan!
Kommentteja on (niin meiltä kuin lukijoilta) useampien vuosien takaa, koska alkuperäinen artikkeli on julkaistu jo vuonna 2012, minkä jälkeen olemme päivittäneet sitä aina tarpeen mukaan. Pari viikkoa sitten teimme itse asiassa artikkelin sisällön kokonaan uusiksi.
Osallistumme täällä heräävään keskusteluun sitä tahtia, kun kysymyksiä tai uusia huomioita esitetään. Päivitämme siis iZettle-muutokset aina suoraan artikkeliin, emme yksitellen tänne kommenttiosioon.
Meilläkin iZettle on pelittänyt oikein hyvin!
Kiitos. Pieni huomio, Laskuri ja hinnasto eivät toimi kovin hyvin mobiilissa (iPhone käytössä).
Moikka & kiitos huomiosta!
Laskurilla kestää itse kustannusten laskemisen lisäksi hetken aikaa täydentää käteismaksujen osuus niin, että niistä tulee creditin ja debitin kanssa yhteensä 100 %.
Taulukko on tosiaan vertailtavien mallien määrästä johtuen aika reilunkokoinen eikä siksi ihan kaikista mobiiliystävällisin.
Safarilla taulukon zoomailun pitäisi kuitenkin onnistua iPhonella. Chrome ei siihen näyttäisi ainakaan vielä suostuvan. Katsotaan, jos saataisiin asialle jotain tehtyä!
Pivo/OP Kassa olisi ollut kiva olla tässä vertailussa myös. Sekin tarjoaa paljon ominaisuuksia ja ainakin omassa yritystoiminnassa kustannukset jää melko pieneksi. 29e/kk +0.9% korttiprovisio (79e/kk kassa- ym-laitteilla).
Miinuksena heiltä puuttuu asiakkaan suuntaan esim. laskunhallinta, ja heidän sähköpostilaskujen laskunumerot eivät aina täsmää paperilaskujen tai muistutuslaskujen laskunumeroita (koska ulkoistettu puutteellisesti).
Kassasovellus ei myöskään tarjoa minkäänlaisia rajapintamahdollisuuksia, joita jäin vähän kaipaamaan.
OP Kassa Mobiilin (ei itsellä käytössä) korttiprovikka on röyhkeät 2,5%.
Hyvä pointti – täytyy ottaa vielä tämäkin vaihtoehto tarkasteluun seuraavassa laskurin/artikkelin päivityksessä!