Isot ketjut jyrää pihoissa ja puutarhoissa. Pienille ei jää tilaa, ja kuluttajien vaihtoehdot vähenevät. Samanväriset kyltit valtaavat tienvarret kylästä toiseen. Vai onko vaihtoehtoja sittenkin?
”Kyllä iso toimija laittaa niin sanotusti juoksemaan kovempaa.” (Aamulehden Moro-liite, 11.7.2013) Näin kertoo Neste-yrittäjä Mika Marttila, jonka aseman viereen tupsahti Aakkostönö.
Toisessa haastattelussa yrittäjä sanoo, että jäädään seuraamaan tilannetta.
EI. Nyt ei kannata jäädä seuraamaan. Nyt kannattaa toimia.
Kuluttajat kaipaavat muutakin kuin konseptoitua höttöä. Siitä kertovat ryhmät sosiaalisen median kanavissa ja puhelimille saatavat välineet vaihtoehtojen etsintään.
S-ryhmän ABC-liikenneasema tupsahti markkinoille reilut kymmenen vuotta sitten. Osuuskaupat toivat rytinällä S-edun ja uudenlaisen konseptin Suomeen. Tai no, ei se uusi ollut. Olihan Esso, Shell, Neste ja monet muut tarjonneet samaa huttua jo vuosikymmeniä. Elintarvikkeita, ruokaa ja polttoainetta. Kansan suussa aakkosketjun lempinimen saanut ruokintapaikka tuli rytinällä sisään. Tärkeille pääväylille vanhojen kylkeen.
Hyvät ruokakaupat, massiiviset rakennukset ja siistit vessat ovat vuosikymmenen saatossa vaihtuneet massaan, konekahviin ja likaisiin vessoihin. Siis siihen samaan, mihin Esson, Shellin ja Nesteen baarit olivat ajautuneet ennen ABC:n tuloa.
Kansa haluaa muuta, onko vaihtoehtoja?
On niitä. Into-Digital Oy:n tekemä Vaihtoehto ABC:lle -puhelinsovellus kertoo GPS:n avulla lähimmän vaihtoehtoisen taukopaikan. Ja onhan niitä toista sataa taukopaikkaa, yhteisöllisesti kerättynä.
Onko muilla yrittäjillä mahdollisuuksia? On.
Tässä lista asioista, joita Mika Teivon Nesteellä, Marjatta Elämänjärven Cafessa (keksitty) tai vaikka ABC:n ketjujohtaja voi tehdä paremmin.
1. Puhtaat WC-tilat
Useimmiten asiakkaan ensimmäinen ja viimeinen muistikuva on hotellihelpotuksesta. Lainehtiiko lattia ureaa, vettä, wc-paperia? Mikä on hajukerroin? Siisti WC, puhdasta aina ja hyvä tuoksu, käsipaperia tai pyyhettä löydyttävä. Sillä pääsee jo pitkälle.
2. Henkilökunnan asenne palveluun
Asiakaspalvelun on oltava priimaa. Kassalle ei kannata mieleltään kireintä Pirkkoa laittaa. Hymy, kiitos ja ole hyvä, siitä asiakas pitää.
3. Hyvä ruoka
Palkkaa hyvä kokki. Tee ruokaa, jota asiakkaasi haluavat. Tee voileipäbaari, jossa kokki loihtii haluamasi tuoreen sämpylän (Kopioi vaikka Subwayn malli asemallesi/kahvilaasi). Tee taukopaikastasi vaikka lähiruuan näyteikkuna. Gurmeeta pöytään.
4. Kahvi
Heivaa se myyntitykin myymä kahvimasiina ulos. Palaa vanhaan ja keitä tuoretta kahvia. Etsi yhteistyökumppaniksi lähipaahtimo. Keitä pannukahvia.
5. Palvele asiakasta auto-ongelmienkin kanssa
Kouluta väkeäsi lähimmän autohuollon kanssa vaihtamaan lamppu, pyyhkijänsulat ja lisäämään öljyä. Sovi lähimmän varaosaliikkeen kanssa yhteistyöstä ja pienestä pientarvikehyllystä. Osaset-ketju vaikka pienellä mainoshyllyllä mukaan. Tiedän, ei se lampun vaihto aina helppoa ole ja vaatii ammattilaiseltakin paljon. Ostakaa vaikka pädi, teettäkää automerkeille lampunvaihtovideot (yhteistyössä autoliikkeet) ja antakaa pädi käyttöön vaihto-operaation ajaksi. (Shell nosti myyntiään valtavasti tuomalla mittarikentille vanhat ”letkuapinat” takaisin)
6. Markkinoi
Ota haltuun Facebook, Foursquare, Vaihtoehto ABC:lle (tätä älköön ABC:n väki tehkö), Yelp, LinkedIn, Pinterest, you name it, take it. Kerää sähköpostilistoja, lähetä tekstareita, pöhise sosiaalisessa mediassa, tee jotain toisin. Järjestä tanssit, strippari bensakentän katolle. Älä jää tuleen makaamaan. Palkkaa Pispalan seurakunnan pastori tekemään mainossloganeita (Seura, Apu, Hymy – kirkossa, Tilaisuus tekee hartaan).
7. Palveluita joita ei muualta saa
– Pädiin mikä tahansa päivän lehti
– Paikallisen hevosmiehen kuumat vetovihjeet
– Paikallisen kiekkomiehen kuumat vetovihjeet
– Paikallisen tanssilavan kuumat vetovihjeet
– Kahvia ja ruokaa mukaan litrahinnalla (väsyneet karavaanariäidit ja tiettyjen uskontokuntien jäsenet matkalla suvipäiville)
– Väsähtäneen akun latauspisteitä (kännyköille & läppäreille & pädeille)
8. Kertauksena WC:t. Pitäkää ne WC:t puhtaana!!!
Markkinoikaa palveluitanne pisuaarien edessä ja naistenpuolella ovessa silmänkorkeudella. (Mittaa se istumalla pöntölle)
Keksiikö joku muu pienten pelastajia?
« TuplaTurinat – verkkomorsiuspuku, Länsiauto-boikotti ja kiinteistönvälittäjän pitkät piuhat | TuplaTurinat – palaute piristää, älä lue uutisia ja huoltoasema 2020 »
Se on pienestä kiinni, erottautuminen on tärkeää, vaikka se sitten olisi wc:n siisteys.
Viime vkonlopun Hesarissa oli muistokirjoitus Hans Westerbackasta, Hassen matkatoimiston perustajasta. Hassen matkat oli huippuaikoina merkittävä seuramatkojen järjestäjä. Hasse vaati että hänen edustamissaan hotelleissa on aina riittävästi wc paperia, koska mikään ei harmita suomalaista matkustajaa niin paljon kun sen että wc paperi loppuu.
Juurikin näin. Pienistä asioista. Twitterin puolella tuo wc:n siisteys nousi heti esiin. Mestarit erotetaan siitä että he tekevät pienetkin asiat hyvin.
Kohderyhmää (= asiakaskunta) kannattaa miettiä huoltsarillakin. Minulla idylliset se-sun-tämä-taukopaikat vaihtuivat aakkosasemaan viimeistään, kun perheenlisäystä alkoi kertyä. Ensin syynä oli parhaat lastenhoitohuoneet, mikä ei paljon ollut vaadittu, kun kilpailijoilta niitä ei löytynyt.
Jatkossa lapset ovat pitäneet huolen, että Apsia käydään moikkaamassa. Ohi kun ei pääse ilman hirveää takapenkin hulabaloota.
Pahoittelut Janne, olit joutunut tiukan roskapostisuodattimen uhriksi.
Kyllä, kohderyhmää pitäisi tiukasti miettiä.
Minulla kävi samalla tavalla, tai oikeastaan kun töikseen kiersi reppurina, ABC:n lounaspöytä oli silloin siistien WC-tilojen lisäksi valintakriteeri. Myös vapaa-ajalla vaivattomuus sai kääntymään
aakkosputkan pihaan. Meillä (9 ja 11 v) jo hiukan boikotoivat takapenkilläkin aakkospaikkoja. 🙂
Ton ison toimijan naapuriin tulon voi ajatella niinkin, että väkeä tulee lähialueelle entistä enemmän. Kyse onkin vain siitä, että miten saa ne ihmiset sinne omaan kioskiin.
Pieni vs suuri taistelusta tulee aina mieleen tapaus jossa iso toimija mainosti keltaisilla sivuilla koko sivun mainoksella. Naapurissa oleva pienempi toimija toteutti kamppanjan, jossa tämän mainos sivun tuomalla sai jonkun edun. Siinä meni se kallis ison toimijan mainos koko lailla hukkaan..
Idea oli siis tuo, en ihan sanatarkasti tarinaa muista…tais olla amerikasta…
Kiitos muuten Jiikoo että olet seurannut ja kommentoinut koko tämän 4 vuotta, kun Tuplaamon blogia ollaan veivattu. Chapeau, sanoisi Juhani Tamminen.
Hyvä näkökulma, esim. huonekalukaupassa on tärkeää että lähialueella on muitakin, sama toimii autokaupassa ja oikeastaan kaikkialla.
On helpompaa napata asiakkaita sadasta autosta, kuin kymmenestä.
Jos joskus muistat mistä tarinan luit, nostetaan se tänne.
Kiitos.
Itselleni tulee mieleen tämä:
http://www.pollitasta.fi/2007/12/kilpailijan-mainos-hyotykayttoon/
Samoin Jari kertoo toisesta ovelasta markkinointitempusta, joka hieman sivuaa tätä:
http://www.pollitasta.fi/2008/04/saako-suomessa-kilpailla/
(pahoitteluni pahasta spämmistä toiseen blogiin :))
Jesse
Rohkeus tarttua tilanteisiin puuttuu. Toki tilanteisiin joita Jari blogisssaan kuvaa, ei pääse jos ei markkinoinnissa ole ne perusasiat kunnossa.
Liian usein vaan jäädään surkuttelemaan tilannetta ja tuleen makaamaan.