Kuten TuplaTurinoissa lupasin – sekä Pekalle Turusta että muille kuulijoille – tässä seitsemän helppoa tapaa printtimainonnan mittaamiseen.
Missä tahansa mainostat, mittaamista täytyy miettiä ennen kuin isket mainoksesi kaiken kansan näkyville. Pienen ennakkosuunnittelun jälkeen homma käy kuitenkin sutjakkaasti. Mennäänpä siis asiaan.
1. Ruutuvihko ja kynä kassan vieressä. Niin naurettavan yksinkertaiselta kuin tämä tuntuukin, moni yrittäjä on pelastanut bisneksensä tällä vanhan kansan keinolla. Kun asiakas saapastelee tiskille, kysy mistä asiakas keksi tulla ostamaan juuri sinulta. Sitten vain pystyviiva siihen sarakkeeseen, jonka asiakas mainitsee.
Lisäetuna tällaisesta kyselemisestä saattaa seurata enemmän kauppaa. Markkinointiguru Jay Abraham kertoo huonekaluliikkeestä, jossa myyjät testasivat erilaisia avauslauseita. Ylivoimaisesti parhaat tulokset tulivat, kun myyjä kysyi sisään astuneelta asiakkaalta, että mikä mainos sai asiakkaan tulemaan liikkeeseen tänään.
2. Kuponki. Jos annat reilun tarjouksen, jonka voi lunastaa vain kupongilla, saat nopeasti tarkan palautteen mainoksesi tehosta. Avainkysymys tässä on se, että kuponkietu on todella hyvä. Nykymaailmassa kymmenen sentin alennus maitolitrasta ei saa ihmisiä ottamaan saksia käteen.
Pidä myös huoli siitä, että edun tosiaan saa ainoastaan kupongilla. Varmista myös, että kuponkisi on mahdollisimman helppo ottaa talteen. Ilmoitus toimii lähes aina paremmin parittomalla sivulla, ja silloin kupongin täytyy olla mainoksen oikeassa laidassa. Jos mainostat aikakauslehdessä, pyri sopimaan lehden kanssa, että sivun kääntöpuolella on toinen mainos. Moni ei henno leikellä mielenkiintoista artikkelia palasiksi.
Kuponki on ainoa tapa välttyä kokonaan vuodolta, eli siltä, että tuloksissa näkyy ostoja ja kontakteja myös sellaisilta asiakkailta, jotka eivät ole itse nähneet mainosta. Toki joku voi ryhtyä kopioimaan kuponkeja, mutta esimerkiksi lehti-ilmoitusten kopioiminen uskottavasti on hyvin vaikeaa.
3. Eri tarjous eri ilmoituksissa. Mittatikkuna toimii yksinkertaisesti kyseisen tarjouksen lunastaneiden määrä. Tällöin toki täytyy huomioida, että tuloksia vääristävät asiakkaat, jotka nappaavat tuotteen mukaansa sattumalta. Vääristymän pienentämiseksi pidä tarjous ”salassa”, eli älä mainosta sitä myymälässä, nettisivuilla tai missään muuallakaan.
4. Koodi tai salasana. Tätä voit käyttää sekä livenä että verkossa. Molemmissa tapauksissa viidakkorumpu aiheuttaa pientä vääristymää, kun koodia jaetaan esimerkiksi Facebookissa. Toisaalta tämä ”vuoto” on lopulta peräisin mainoksestasi ja siksi voit hyvillä mielin lukea nämä asiakkaat tuloksiisi mukaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että jaat mainoksessasi koodin, jonka ilmoittamalla joko fyysisellä tai verkkokaupan kassalla asiakas voi hyödyntää tarjouksen.
5. Ruutukoodi on teknisesti erinomainen ratkaisu printin mittaamiseen. Valitettavasti harva on ladannut puhelimeensa koodeja lukevan sovelluksen ja vielä harvempi skannaa koodeja. Ainoana mittausmenetelmänä ruutukoodia ei siis kannata käyttää – ainakaan vielä.
Jos sinulla on yksi kampanja ja haluat testata erilaisten mainosten ja eri kanavien tehoa, toimi näin. Tee tili Bitly-linkinlyhennyspalveluun ja luo siellä lyhennetty linkki sivulle, johon haluat mainoksen lukijan päätyvän.
Hanki sitten tälle linkille ruutukoodi. Kun loit linkin Bitlyssä, se ilmestyi näkyviin kohtaan ”Your Stuff” ”Bitmarks”. Klikkaa sitten linkin kohdasta ”View stats” -linkkiä. Pääset katsomaan linkin tarkempia tilastoja, mutta samalla saat näkyviin kolme oranssia työkalupainiketta. Niistä yhdessä näet ruutukoodin kuvan. Klikkaa sitä, ja järjestelmä luo sinulle kyseisen linkin sisältävän ruutukoodin, jonka voi lisätä mainokseesi.
Voit toki myös käyttää jotain ruutukoodeihin keskittyvää palvelua, jossa voit muokata koodin ulkoasua ja ominaisuuksia.
Muista kirjata ylös, mihin mainokseen tämä linkki ja koodi liittyvät. Luo oma linkki ja koodi jokaiselle mainokselle, jonka tehoa haluat mitata. Julkaisun jälkeen näet Bitlyn hallintaliittymästä, kuinka monta kertaa kutakin koodia on luettu.
Muista tietenkin varmistaa myös se, että nettisivusi toimii mobiililaitteissa.
6. Suora osoite on toinen keino hyödyntää verkon mittausmahdollisuuksia. Laita ilmoitukseen siis nettiosoite, joka on muotoa yrityksesi.fi/kampanja. Tässäkin teet eri ilmoituksiin eri osoitteet, jotka kuitenkin ohjaavat samalle sivulle. Edelleenohjauksen tilastoista näet, kuinka hyvin eri mainokset ovat tehonneet.
Suorassa osoitteessa on kuitenkin se hankaluus, että ihmiset harvoin kirjoittavat kauttaviivan jälkeistä osuutta selaimeensa. Yleensä he päätyvät etusivullesi ja yrittävät sieltä löytää etsimänsä. Avain on siis lyödä tiskiin uskomattoman kiinnostava tarjous ja tehdä selväksi, että se löytyy vain kyseisestä osoitteesta.
7. Eri yhteystiedot eri ilmoituksissa vaikuttaa ehkä hieman työläältä tavalta mitata markkinoinnin tehoa, ja sitä se saattaa ollakin. Se ei ole kovin luotettava eikä edes sovi kaikille, mutta kannattaa silti miettiä, sopisiko se sinulle.
Yksinkertaisin ja helpoimmin mitattava tapa on luoda liuta sähköpostiosoitteita, jotka edelleenohjaavat yhteen laatikkoon. Mainoksen teho paljastuu siitä, kuinka monta viestiä kuhunkin osoitteeseen on tullut.
Eri puhelinnumeroiden käyttäminen menee hankalaksi, sillä puhelun edelleenohjauksista ei välttämättä jää mitään jälkiä muualle kuin operaattorille, ja sieltä tiedon saaminen voi olla hankalaa. Toisaalta kovin monen puhelimen pitäminen pöydällä ei sekään ole kovin kätevää. Toki, jos mainoskanavia on vain pari-kolme, kyllä tämäkin onnistuu.
Puhelinohjaukseen on olemassa myös työkaluja, joista yhtä olisin halunnut suositella. En kuitenkaan onnistunut saamaan ketään puhelimen päähän palvelusta nimeltä Nettinumero.com. En siis saanut varmistettua, vieläkö palvelu toimii.
Kuten sanottua, eri yhteystietojen käyttäminen ei ole kovin luotettavaa, ellet pysty myymään soittamista tai sähköpostin lähettämistä asiakkaalle. Me ihmiset kun olemme niin varovaisia, että katsomme mieluummin nettisivut ensin.
Tässä siis seitsemän tapaa mitata printtimainonnan tehoa. Halutessasi voit käyttää pariakin keinoa yhdessä mainoksessa, mutta eikös sovita niin, että jatkossa käytät aina vähintään yhtä näistä.
P.S. Mittaamisesta lisää muun muassa täällä: Mainonnan teho paljastuu kupongilla
« TuplaTurinat – häviäjät, printtimittarit ja kesäseisokki | TuplaTurinat – Alf Rehnin turhat kurssit, puhelin netissä ja laskuja syövä kissa »
Hei Jukka, erinomainen kirjoitus.
Kaikkia näitä tapoja yhdistää yksi asia: tarjouksen vaikutuksen eristäminen muusta liiketoiminnasta mahdollisimman tehokkaasti. Olen melko vakuuttunut, että moni alennuskoodeja käyttävä verkkokauppa ei edes hoksaa, että eri koodien avulla voisi testata esimerkiksi mainostoteutuksia tai medioita ja niiden vaikutusta myyntiin.
Puhelinnumeroita voi seurata vaikkapa Snoobin puheluanalytiikan avulla. Olemme muutamalle asiakkaalle toteuttaneetkin kampanjoiden seurantaa sekä printissä että verkossa.
Eräs asiakkaamme mainostaa valtakunnallisessa sanomalehdessä ja hyödyntää analytiikkanumeroa nähdäkseen, saako markkinointipanostuksille rahaa.
Toinen asiakkaamme on käyttänyt puheluanalytiikkaa nimenomaan verkon merkityksen osoittamiseen. Kun verkon rooli pystytään osoittamaan yhteydenottolomakkeiden lisäksi myös verkon aikaansaamilla puheluilla, on helpompi perustella verkkomarkkinointipanostuksien kasvattamista.
Paras puoli puheluanalytiikassa on se, että siinä ei tarvita erillisiä puhelimia tai puhelinnumeroita, vaan palvelu hoitaa reitittämisen automaattisesti toivottuun numeroon. Mutta se myyntipuheista. 🙂
Tekipä kampanjoiden tulosten seurantaa miten tahansa, tärkeintä on että sitä tehdään.
Kiitos kommentista, Jyri. Ja kiitos vinkistä puhelinanalytiikan suhteen. Ei se mainospuhe aina niin paha ole. 😉
Loistavaa tekstiä jälleen kerran! Kiitos siitä.
2. kohdan kuponki varmasti toimiva, jos vaan saa asiakkaat sen nappaamaan mukaansa tullessaan liikkeeseen. Oman kokemuksen mukaan se tuntuu tänäpäivänä olevan hieman vaikeata. Toki syynä voi olla myös että tarjous ei ole ollut riittävän hyvä, jotta se olisi aiheuttanut toimenpiteitä.