Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Markkinointifirma mainosti Facebookissa otsikolla ”Laitetaan markkinointi kuntoon”. Lause kantaa vakavaa väärinkäsitysvirusta, jota sietää varoa kuin karhunrautoja.

Yrittäjän täytyy pysytellä erossa kaikesta staattisesta. Onnistumisista pitää iloita hetki, mutta vain hetki. Pian pitää jo kääntää katse kohti seuraavaa onnistumista jossakin edessä.

Samalla tavoin epäonnistuminen surettaa jonkin aikaa, mutta vain jonkin aikaa. Mitä useammin menee metsään, sitä todennäköisemmäksi käy onnistuminen seuraavalla yrityksellä.

Terävänä lukijana löysit jo pointtini. Markkinointi elää vielä nopeammin kuin yritystoiminta kokonaisuutena. Tänään nerokas ja toimiva markkinointi-idea voi olla huomenna tehoton, vanhentunut, ehkä jopa käyttökelvoton.

Lause ”Laitetaan markkinointi kuntoon” luo harhan yhdestä rysäyksestä, jonka jälkeen asiaan ei enää tarvitse puuttua. Joka tämän uskoo, päätyy pian takaisin ja syvälle siihen suohon, josta hetkeksi pyristeli kuivalle maalle.

Siitä sen sijaan voidaan puhua, että markkinoinnin perusasiat ja rakenteet laitetaan kuntoon. Luodaan siis edellytykset markkinoinnin tekemiselle.

Kun alaasi kuohuttaa jokin tapaus ja haluat ottaa siihen kantaa, onko yritykselläsi olemassa valmis foorumi tätä varten? Osaatko käyttää sitä?

Otatko talteen jokaisen asiakkaasi yhteystiedot, ja onko sinulla työkalut, joilla voit olla heihin yhteydessä?

Kun toimitus menee reisille ja asiakas reklamoi, onko sinulla valmis suunnitelma asiakkaan lepyttelyyn?

Kuulevatko asiakkaasi sinusta säännöllisesti, vähintään kerran kuukaudessa?

Jos vastasit edes yhteen kohtaan kieltävästi, sinulla on vielä töitä tehtävänä perusasioidenkin kanssa. Älä kuitenkaan masennu, niin on meilläkin.

Perusasiat ovat kuitenkin vasta alku, toki hyvä sellainen. Kun perusasiat tai ainakin valtaosa niistä ovat kunnossa, voit tehdä vaikka kuten Ukko tai Hurtta. Kun perusasiat ovat kunnossa, yksittäiset epäonnistumisetkaan eivät iske niin pahasti – kaikki panokset eivät ole kiinni yhdessä kampanjassa.

Se, että joku muu laittaisi markkinointisi kuntoon kuulostaa kovin helpolta ja houkuttelevalta. Se kuulostaa liian helpolta ja houkuttelevalta ollakseen totta.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.