Työkaverit pitävät etukäteen mahdottomalta vaikuttaneen kaupan klousannutta myyjää ”aika taikurina”, mutta mitä myyjä voisi todella oppia oikealta taikurilta.
1. Älä esitä samaa temppua kahta kertaa samalle yleisölle
Taikuuden maailmassa tähän syynä on se, että tempun salaisuus on vaarassa paljastua, jos yleisö näkee saman tempun liian usein. Mutta sama sääntö pätee myös myyntityöhön. Jos aloitat myyntipuheesi aina samalla vitsillä, paljastat äkkiä kaikki korttisi. Uudistu, räätälöi, yllätä ja huomioi asiakkaat kaikki ainutlaatuisina tapauksina.
2. Käsi on silmää nopeampi
Taikurin tehtävä on luoda illuusioita, joita yleisö ei voi uskoa, vaikka näkisi ne omin silmin. Taikuri luo siis yleisön päähän mielikuvan mahdottomuudesta, mikä saa yleisössä aikaan tunteen, että kyse oli oikeasta taikuudesta. Sama pätee myös myyntityöhön. Ostopäätökset tehdään tunteiden pohjalta, joten on tärkeää luoda myyntipuheilla mielikuvia ja illuusioita, joihin asiakas voi helposti samaistua.
3. SUURI liike peittää pienen
Klassinen taikureiden tiedossa oleva “konsti” on se, että suuri liike peittää aina pienemmän liikkeen. Sillä ohjataan yleisön huomiota haluttuun suuntaan. Sama pätee myös myyntityössä ja markkinoinnissa. Voit ohjata asiakkaasi huomion haluttuun pisteeseen korostamalla sitä. Myös mahdolliset puutteet/virheet voit saada “katoamaan” korostamalla jotain muuta, johon ohjaat huomion.
4. Älä paljasta salaisuuttasi
Ammattitaikurin ja amatöörin suurin ero on siinä, että ammattilainen selviää tilanteesta kuin tilanteesta jäämättä kiinni. Se vaatii toki hyvät puhelahjat, mutta perustuu pitkälti siihen, ettei yleisö tiedä, mitä esityksessä pitäisi lopulta tapahtua. Jos temppu menee pieleen, on ammattilaisella olemassa suunnitelmat B, C ja D, joilla hän selviää tilanteesta, eikä yleisö huomaa suunnitelman muutosta. Myyntimiehen täytyy myös rakentaa varasuunnitelmia ja elää sujuvasti niiden mukaan. Näin myyjä voi aina lopettaa palaverin/puhelun voittajana ja jättää asiakkaalle mielikuvan ammattimaisuudestaan.
5. Muisti-ihme
Moni taikuri on hämmästyttänyt satapäistä yleisöään muistamalla heidän jokaisen etunimen esityksensä aikana. Tämä temppu perustuu tekniikkaan, jossa taikuri esittäytyessään tallentaa jokaisen henkilön nimen päähänsä mielikuvien avulla. Temppu itsessään on vaikuttava, mutta niin on myös sen vaikutus yleisöön. Muistamalla ja käyttämällä vastapuolen etunimeä puhuttelussa luot huomaamattomasti luotettavuutta ja hyvän olon tunnetta asiakkaassasi. Keskity siis ensi kerralla esittäytyessäsi asiakkaasi nimeen, älä omaasi.
Varoitus: Liika etunimen viljely saa sinut helposti kuulostamaan ärsyttävän tunkeilevalta lehtimyyjältä. Ole siis varovainen, mutta rehellinen, ja osoita vastapuolelle, että olet kiinnostunut hänestä. Sillä pääset keskusteluissakin astetta syvemmälle.
Kuka kirjoittaa?
Vuosien varrella Joni Pakanen on viihdyttänyt ihmisiä sadoissa tilaisuuksissa eri puolilla Suomea sekä ulkomailla muun muassa Venäjällä ja Kiinassa. Hän on voittanut palkintoja, kuten Junioritaikureiden Suomen mestaruuden 2002 ja kuuluu arvostettuun Suomen Taikapiiri ry:hyn. Jonia voit seurata Facebookissa ja YouTubessa.
Hieno juttu, kiitos! Voisiko myyjä oppia taikurilta jotain siitä miksi taikuri tekee temppujaan, ja kenen vuoksi?