Taloustutkimuksen Verkon sisällöt -tutkimuksen mukaan kuluttajien mielestä yritysten verkkoviestintää vaivaa liika mainosmaisuus ja kaupallisuus, epäselvä ilmaisu sekä tylsyys. Olisitko uskonut?
Yrityksessä verkkosisällön tuottamisen ensimmäinen ongelma on yleensä ideoiden puute; kuka keksisi jotakin hassunhauskaa ja hulvatonta sisältöä nettiin. Paitsi että ei saa olla liian hulvatonta, koska sitten yrityksen uskottavuus kärsii (eikä kärsi) ja saattaa tulla jopa lööppeihin yltäviä ylilyöntejä (kaikki julkisuus on…).
Seuraava ongelma löytyy kassakirstun pohjalta. Jos nimittäin niitä ideoita ei syntynyt omalla porukalla, niitä täytyy jostakin ostaa. Ideoiden ostamisen jälkeen ne pitää vielä toteuttaa. Toteuttaminen maksaa, vaikka sen tekisi itse. Ulkopuolisen käyttäminen maksaa hunajaa (eikä maksa), eikä juuri nyt ole varaa.
Kun koko sisällöntuotanto pysähtyy kahteen ensimmäiseen ongelmaan, unohdetaan koko juttu.
Mikä avuksi?
Jos haeskelet ideoita oman yrityksesi nettisisällön tuottamiseen, kokeile tätä. Ota normipäivä. Aseta työpisteesi viereen lehtiö ja kynä. Aina, kun vietät aikaa verkossa, kirjaa ylös, mihin sen käytit. Kirjaa kaikki; listaa ei tarvitse näyttää tyttöystävälle tai edes vaimolle. Käy lista seuraavana päivänä läpi, ja katso, kuinka paljon asiasisältöä kulutit. Luultavasti yllätyt sen määrästä.
Termi ”tylsä sisältö” luo mieleen kuvan ”vakaviin” asioihin liittyvästä pitkästä tekstistä. Hassunhauskat viraalivideot keräävät kyllä huomiota, mutta niiden vaikutus ostopäätökseen ei välttämättä olekaan niin selkeästi huomattavissa. On mukavaa saada ihmiset viihtymään, mutta vielä mukavampaa on saada heidät ostamaan.
Kun olet ostamassa jotakin kapinetta tai palvelua, sinusta tulee informaationarkkari. Etsit käsiisi kaiken tiedon – mitä kalliimpi ostos, sitä enemmän haluat tietää kilpailevista tuotteista. Luet artikkeleita, esitteitä, nettikeskusteluja ja muita vastaavia. Silloin ne ovat kaikkea muuta kuin tylsiä.
Juuri ammattikoulun raksalinjan aloittaneelle nuorukaiselle tämä teksti on tylsä. Yrittäjä tai muuten markkinointiin vihkiytynyt luki koko tekstin ja alkoi ajatella. Vai alkoiko?
« Epäsynkka | Lisämyynti vs. kassamyynti »
Sisällön tuottaminen varsinkin blogiin voi olla joskus hankalaa. Jokainen yritys myy jotain tuotetta ja palvelua. Ota teiltä useimmin kysytyt 50 kysymystä ja siinä on sulle 50 blogiotsikkoa ja aihetta! Fiksummat puhuu “education based marketingsta”, jossa luottamus asiakkaan ja yrityksen välille rakennetaan kattavalla, sisältörikkaalla blogilla. Miksi otsikko on kysymysmuotoinen? Koska asiakkaat ovat oppineet käyttämään Googlea paremmin. Enää ei etsitä ‘allasta’, vaan paljon tarkemmin, esimerkiksi mikä on paras keittiöallas? Toisekseen Google arvostaa fiksua tekstiä ja sisältöä, joten päädyt todennäköisemmin hakutilastossa korkeammalle. Ilman, että olet maksanut mitään! Kolmanneksi markkinointimateriaali on jatkuvasti asiakkaiden saatavilla ilman, että siihen joutuu julkaisun jälkeen panostamaan aikaa tai rahaa.
Nämä 50 blogia voi toimia e-kirjana, joka lähetetään asiakkaalle ennen tapaamista. Asiakas on hyvin infottu ja luottamus yritykseen on syntynyt jo ennen tapaamista. Ei muuta kuin kokeilemaan!