Jos olet yksin tai lähes yksin markkinoilla ja tuotteellesi tai palvelullesi on olemassa runsaasti kysyntää, kannattaako tyytymättömiä asiakkaita silti haukkua? Kannattaako se tehdä julkisesti?
Seth Godin tiivistää mainiosti syyn siihen, miksi asiakas on aina oikeassa. Jos väität asiakkaalle, että hän on väärässä, hän lakkaa olemasta sinun asiakkaasi. Jos kilpailu puuttuu, hänellä on tietenkin vain kaksi vaihtoehtoa. Joko ostaa sinulta hampaita kiristellen tai keksiä keinot olla ostamatta lainkaan.
Pirkanmaan Löytötavaratoimiston omistaja Aleksi Katajalaa ei näköjään huoleta negatiivinen julkisuus. Sen verran ärhäkkä on hänen vastauksensa Aamulehden yleisönosastolla, kun asiakas oli samaisella palstalla hämmästellyt ”arvottomasta tavarasta” pulittamaansa neljän ja puolen euron löytöpalkkiota.
Arvostelu kirpaisee meistä jokaista, ja niin pitääkin. Juju on siinä, että rauhoittuu kunnolla ennen kuin ryhtyy naputtamaan vastausta. Vahinko on silloin yleensä huomattavasti pienempi.
« Luuri vai kahvikuppi kädessä? | Viittä vaille digimeedikko pinteessä »
Näinhän se usein tahtoo mennä. Kun oikein sopivasti suuttuu, niin usein ihmisestä tulee erittäin tuottelias. Seuraamukset eivät vain aina palvele.