Jo kymmenen vuotta sitten sanoin jokaiselle, joka oleili kuuloetäisyydellä, että jos yritys ei ole internetissä, sitä ei ole olemassa. Onko Facebook nyt kuin internet silloin?
Silloin vuosikymmen sitten lausumani ei ehkä aivan vielä pitänyt paikkaansa, mutta kovin pitkään sen toteutumista ei tarvinnut odotella. Nyt ylivoimainen vähemmistö ostavista ihmisistä EI käytä nettiä tiedonhakuun ennen ostopäätöksen tekemistä.
Lausunto on siis todempi kuin koskaan, mutta aletaanko nyt olla jo kokonaan uudessa tilanteessa Facebookin hallitessa valtavan ihmisjoukon nettikäyttäytymistä. Tai jos ei hallitessa niin ainakin vaikuttaessa siihen merkittävästi.
Törmätessään uuteen tuotteeseen tai yritykseen, valtaosa meistä visiteeraa Googlen haussa, mutta yhä useampi hakee yritystä myös Facebookista. Ja saattaahan Facebook-viittauksia tulla vastaan myös siellä Google-haussa.
Jos yritys ei löydy Facebookista, FB:n aktiivikäyttäjälle yritystä ei siis ole olemassa.
Facebookia käyttää yli puolitoista miljoonaa suomalaista (vuonna 2011). Heitä kaikkia ei voi suin surminkaan kutsua aktiivikäyttäjiksi, mutta silti iso osa kirjautuu palveluun sisään osapuilleen päivittäin.
Heille palvelu on siis merkittävä osa arkea, ja heidän arkeensahan jokainen yritys haluaa. Toinen juttu sitten on se, kuinka moni vetää johtopäätöksiä yrityksen toiminnasta sen perusteella, löytyykö firma Facebookista vai ei.
Ehkä kuitenkin on niin, että aivan pakollista FB:ssä näkyminen ei (vielä) ole, mutta nyt ollaan kenties samassa tilanteessa kuin internetin suhteen kymmenen vuotta sitten. Erona on, että kymmenen vuotta sitten jo nähtiin netin tulleen jäädäkseen. Facebook voi kadota nopeastikin.
Jos siis on niin, että pian jokaisen puljun on Facebookissa näyttävä, kuinka siellä on näyttävä. Riittääkö pelkästään sivun perustaminen, vai täytyykö aktiivista päivitystäkin tehdä?
Tähän löytyy yksiselitteinen vastaus. Facebook-sivu ilman päivityksiä on pahempi kuin nettisivu, jonka ajankohtaista-palstan tuorein uutinen on helmikuulta 2006. Tilapäivitykset ovat Facebookin sydän. Ystävienkään profiileista emme katso juuri muuta kuin seinän ja joskus kuvia.
Vielä harvempi tutkii yrityssivujen sisältöjä.
Päivitysten ei tarvitse olla ylimaallisia. Moni yritys näkyy Facebookissa vallan mainiosti päivittämällä tilaansa keskimäärin kerran viikossa ja silloinkin lisäämällä linkin johonkin omaa alaansa koskevaan juttuun jossakin tiedotusvälineessä.
Tämä riittää, koska se kertoo, että: ”Olemme hengissä ja seuraamme asioita.” Kun vielä linkität Facebook-sivun päivitykset yrityksesi nettisivuille, vapaudut omilla sivuillasi julkaistavien uutisten taakasta.
Tämä vie aikaa minuutin-pari viikossa, ja se on taatusti vähemmän kuin sen uutisen rustaaminen nettisivuille. Parin minuutin uhrauksella varmistat samalla, että kun Facebook-”pakko” muuttuu todellisuudeksi, sinä olet turvassa.
« Ei ole tekstin voittanutta | Offline ♥ online »
Entäpä B2B-nettisivut, tarjoaako Facebook niille mitään lisäarvoa? Seuraavatko yritysasiakkaat Facebookkia sillä silmällä?
Siellä täällä on vilahdellut toki joitain “yrityksien facebookkeja”, mutta yksikään niistä ei ole tuntunut nousevan ylitse muiden.
Mä olen sitä mieltä että nykyään on markkinojan aika tehokasta olla ns.offline, koska kaikki tunkevat nykyään verkkoon erilaisiin medioihin.
Itse olen B+B-puolella, ja välineinä postikortit ja yksilölliset myyntikirjeet sekä printatut kuukausikirjeet.
Toimii takuuvarmasti tehokkaammin, kuin kurja facebook-päivitys jota mun pitää asiakas erikseen vonkua lukemaan.
Paluu perinteisiin tapoihin on sitä paitsi virkistävän erilaista..
Tommi: itse en B2B mielessä seuraa yhdenkään yrityksen facebook-sivuja. Jos lähden hakemaan jonkin yrityksen palveluista tietoa, fb ei käy edes mielessä.
Hyviä kommentteja hyvät herrat.
B2B-puolellakin Facebook voi toimia monella tavalla. Se voi olla väylä pitää yhteyttä nykyisiin asiakkaisiin, se voi olla paikka, jossa haaleita liidejä lämmitellään laadukkaan sisällön avulla tai se voi olla myös uusasiakashankinnan kanava. Silloin toki otteiden täytyy olla huomattavasti kovempia kuin kirjoituksessani kuvattu.
Sinänsä olen täsmälleen samaa mieltä JiiKoon kanssa. Kun kaikki pyrkivät pois offlinesta, siellä on paljon helpompi päästä esiin kuin ennen. Kun hakukonenäkyvyyskisa kovenee kovenemistaan, offline tarjoaa väylän taklata kilpailijat. Hyvin tehty offline nimittäin poistaa Google koko yhtälöstä. Hakukonenäkyvyydellä ei ole mitään merkitystä, jos asiakas pirauttaa suoraan hänelle postia lähetelleeseen yritykseen heti tarpeen ilmaannuttua.
Offlinessa on yksi markkinoijaa PALJON helpottava juttu. Offlinea on tehty jo yli 100 vuotta, ja siitä on JÄRRRRRRKYTTÄVÄSTI olemassa tietoa.
Uskoisin että Onlinessa kiinnostaa se,että sen koetaan olevan helppoa. Painetaan vain lähetä/vastaa/tykkää tms, ja sitten tulee tilauksia.
Asia on itseasiassa senverran laaja, että ehkäpä joskus kirjoitatte erikseen aiheella: Offline vs(+)Online
Mielestäni yritykset eivät ole ymmärtäneet kunnolla sosiaalisen median tarkoitusta ja käyttötapaa. Vaikka nimessä onkin ‘media’ ei se tarkoita, että se olisi samanlainen push media kuten printti, radio, tv, banneri tai mikä tahansa muu media on. Facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden alustojen tarkoitus on kohdata asiakas, tehdä yrityksestä ja palvelusta inhimillinen. Kuinka valtava kilpailuetu onkaan, että sinulla on syvempi suhde asiakkaaseen kuin kilpailijalla? Kuinka valtava kilpailuetu onkaan, että välität oikeasti asiakkaasta?
Jos yrityksellä on FB-sivut tai Twitter-tili ei riitä, että niitä päivitetään kerran viikossa tai kuussa, vaan yrityksen pitää aktiivinen. Aktiivisesti osallistua oman yhteisön keskusteluun. Ei ole väliä onko yrityksen yhteisö 10 vai 100 000 henkilöä. Sisällön tulee olla laadukasta ja aktivoivaa.
Jukka voit olla oikeassa, että joskus Facebookkia ei ole olemassa, mutta se on varmaa, että meidän tapamme kommunikoida toistemme kanssa on muuttunut pysyvästi. Ihmiset eivät vielä ole kunnolla sisäistäneet vallankumousta.
Yritysten kannalta perinteiset markkinointikanavat ovat tulevaisuudessakin tärkeitä. Ihmisiä on vain vaikeampi ja vaikeampi tavoittaa perinteisiä kanavia pitkin.