Luonamme vieraili myyntimies. Hän tuli paikalle 20 minuuttia myöhässä eikä edes pahoitellut, saati pyytänyt anteeksi. Seuraavan puolitoistatuntisen aikana hän onnistui myös syyllistymään kaikkiin seitsemään myyntimiehen kuolemansyntiin. Taitava saavutus, kaupalliset saavutukset jäivätkin sitten nollaan.
Tässä kaikille myyntityötä tekeville myyntityön seitsemän kuolemansyntiä, jotta osaisit ne välttää.
1. Ylpeys/turhamaisuus
Omista saavutuksistaan täytyy olla ylpeä, mutta niiden liiallinen esiintuonti ei johda mihinkään. Hyvän myyntimiehen kyllä tunnistaa ilman, että hänen täytyy kertoa siitä erikseen. Asiakas saattaa ymmärtää, että pidät häntä täysin typeränä, ja se jos mikä on myyntitilanteen kuolema.
2. Kateus
”Yleensä asiakkaat ovat ostaneet halpaa ja huonoa ja sitten tulleet häntä koipien välissä ostamaan meiltä.” Asiakkaat ovat vapaita valitsemaan mitä tahansa. Voihan olla, että se halpa ja huono on osattu perustella asiakkaan tarpeisiin paremmin. Kateus muiden kaupoista täytyy osata kääntää niin, että mietit, miten sinä voisit tehdä toisin, jotta saisit kaupat kotiin seuraavalla kerralla.
3. Viha
Kilpailijoiden tuotteiden tai palveluiden haukkuminen on halpamaisin myyntimiehen tekemistä virheistä. Kun haukut kilpailijaa, voit samalla tulla haukkuneeksi oman asiakkaasi. Ilman kilpailua ei ole kaupankäyntiä, ja vain omia toimiaan tehostamalla voi olla parempi kuin kilpailija. Useimmat asiakkaasi kyllä näkevät haukkumisen lävitse ja pitävät sitä ärsyttävänä.
4. Laiskuus
Jos myyntimies ei ymmärrä, kenelle on myymässä ja mitä asiakas oikeasti haluaa, ei kauppoja synny. Jos myyjä ei ota selvää asiakkaasta, ei kysele myyntikäynnillä, ei kuuntele asiakasta, niin miten hän voisi osata kertoa oikeat asiat. Oman tutun, pahimmassa tapauksessa firman nettisivuilta sellaisenaan löytyvän presentaation läpikäynti ei juuri asiakasta sytytä.
5. Ahneus
Älä yritä myydä kerrosta kerroksen päälle, jos et ole saanut vielä ensimmäistäkään signaalia. Kun olet tehnyt työsi ja tiedät, mitä asiakas tarvitsee, myy ensin se. Vasta kun olet saanut vahvistuksen ostopäätöksestä, voit tarjota muita tuotteitasi.
6. Ylensyönti
Joskus myyntimiehillä on tapana luvata maat ja taivaat kaupan toivossa. Tunnettu tosiasia varsinkin ICT-maailmassa on, että jos myyntimies lupaa toimittaa alustan, joka keskustelee kaikkien mahdollisten alustojen kanssa, on usein urbaanilegendaa. Älä siis ison kaupan toivossa lupaa enempää kuin pystyt toimittamaan, ja toimita enemmän kuin lupaat.
7. Himo
Älä himoitse kauppaa sen kustannuksella, että tiedät myyväsi asiakkaalle väärää ratkaisua. Älä himoitse uusia asiakkaita, jos et pidä vanhoista asiakkaistasi huolta.
Jari Sarasvuon kirjasta Myynnin korkeajännitys löytyvät myyjän seitsemän kuolemansyntiä Pertti Jarlan kuvittamana, hieman toisesta näkökulmasta.
Katso uusi paranneltu versio myyntimiehen 7+1 kuolemansyntiä osoitteesta pasirautio.fi.
« Perkeleen brändäys! | Kannattaako lehti-ilmoittelu ilman tarjousta? »
Lisäisin yhden:
8. Sokeus
Myyjä ei osaa/halua nähdä itsessään yhtäkään jo mainituista kuolemansynneistä.
Pitkä on hemmon syntilista. Pahin mielestäni kuitenkin on tekemättömyys eli laiskuus. Törmäsin jälleen tähän kun kävin maanantaina Turun Messuilla. Sinällään ei ole oleellista mistä tapahtumasta tämä tarina ja kuvat ovat.
Lue juttu tästä:
Myyntimiehen syntilistaan voisi vielä lisätä kännykän käytön, aina silloin kun se tapahtuu väärässä paikassa ja väärään aikaan.
Kuten ne oikeatkin kuoleman synnit, ymmärtävät asiaan vihkiytymättömät nämä väärin.
Siis totta nuo toteamukset mutta esimerkiksi viha, ei sinänsä ole väärä tunne mutta kilpailijoiden haukkuminen johtaa omaan epäonnistumiseen lopulta sillä kilpailijatkin kehittävät omaa toimintaansa. Ja sitä paitsi asiakas saattaa kokea kilpailijan ratkaisun parempana. -> Vihaa voi tuntea mutta sen kanavoiminen myyntiin on oikein ei asiakkaisiin eikä kilpailijoihin.