Ostamisessa vaanii aina riski. Olet itse pettynyt monta kertaa asiakkaana, ja aivan taatusti sinunkin asiakkaasi on joskus pettynyt sinun toimintaasi. Onneksi virheostoksen pelkoa voi lievittää helposti.
Suklaapatukassa voi möyriä matoja, polkupyörän kammessa saattaa piilotella valuvika, perhoshaavissa voi ammottaa reikä, sisustussuunnittelija saattaa luonnostella kotiisi painajaismaisen olohuoneen.
Jokainen meistä tiedostaa ostoriskin olemassaolon – niin ostajana kuin myyjänä. Jokainen meistä myös ymmärtää, että jos tuote on viallinen, myyjän täytyy joko korjata tai vaihtaa se. Hänen täytyy paikata tilanne.
Juuri siksi uskallamme hyvillä mielin heittää suklaapatukan ostoskoriimme tai tilata sisustussuunnittelijan kotiimme. Tiedämme, että yrityksellä on olemassa vastuu; tuotteella ja palvelulla on olemassa osittain lakeihin ja asetuksiin kirjattu ja osittain kunniaan ja maineeseen perustuva takuu.
Jos asiakas raivoaa tyytymättömyyttään ja vieläpä aiheesta, jokainen yrittäjä ymmärtää tulla vastaan ja korjata virheensä.
Miksi sitten niin moni yritys ei hiisku sanallakaan takuustaan? Kun se nyt kerran joka tapauksessa on olemassa, siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Sitä kannattaa mehustaa, sillä kannattaa herkutella, jotta siitä tulee todellinen valtti markkinoinnissasi.
Siksi hävettääkin tunnustaa, että meidän oma takuumme on ollut todella puiseva ja mitäänsanomaton jo vuodesta 2009. ”Tuloksia kolmessa kuukaudessa tai rahat takaisin.”
Takaamme siis, että jos emme saa tuloksia aikaan kolmessa kuukaudessa, asiakas voi iloita saatuaan kolmen kuukauden korottoman sijoituksensa takaisin.
Samalla hän voi tuulettaa kahden puupään ehdottamiin markkinointikuvioihin investoitujen rahojen menettämistä ja meidän kanssamme kaveeraamiseen tuhlattua aikaa.
Aika ajoin olemme puineet takuumme mitättömyyttä, mutta todellinen päätös sen virkistämisestä syntyi vasta viime kesäkuussa.
Mietimme, mitä me asiakkaillemme haluamme antaa ja mitä he haluavat meiltä saada. Mistä he meille maksavat ja jos kävisi niin ikävästi, että me epäonnistumme, miten voisimme sen heille hyvittää?
Asiakkaat maksavat meille tuloksista. Se on päivänselvää. Paras mahdollinen takuu on siis sellainen, joka takaa heille ne tulokset, joita he haluavat. Tältä pohjalta oikea tie löytyi nopeasti, ja äkkiä uusi takuumme sai myös sanallisen muodon.
“Tienaamme sinulle vähintään tuplasti sen, mitä maksat meille.”
Nyt takuussamme on vääntömomenttia. Nyt siinä on todellinen palkinto asiakkaalle ja toisaalta kunnon kannustin meille itsellemme.
Oikea takuu poistaa ostamisen riskejä, mutta samalla asettaa standardin yrityksen toiminnalle. Bisnes käynnistyy lupauksella asiakkaalle. Bisnes loppuu, jos lupausta ei lunasta.
« Pienen ylistys | Perkeleen brändäys! »
Tässä mitataan ilmeisesti myyntiä, ei esim. myyntikatetta?
Kiitos erinomaisesta kysymyksestä, Tero. Täytyykin tämä tarkentaa heti myös meidän takuutekstiimme.
Esimerkkilaskelmassamme asiakas maksaa meille 3000 € ja kampanjan muut investoinnit ovat 1000 €. Tavoite on siis tienata asiakkaalle 7000 €.
Jos yritys myy 700 hilavitkutinta kympillä ja maksaa niistä itse kuusi euroa, ei firma ole tienannut 7000 euroa vaan 2800 euroa. Se ei siis saa maksettua edes meidän palkkiotamme. Hilavitkuttimia täytyy myydä 7000/4 eli 1750 kpl, jotta “oikeaa” rahaa kertyy kassaan tarpeeksi.
Eli, emme puhu myynnistä, vaan katteesta. Muuten takuussamme ei olisi mitään järkeä.
Oho! Kun kyse on katteesta, niin takuu on todellakin kova!
Paljonko teille saa maksaa?
Yksi “et voi menettää mitään”-takuun ehdoton etu on se, että liidejä sataa ja pääsee valitsemaan asiakkaat.
Eli otetaan asiakkaat, joiden kanssa
homman todennäköisesti saa pelaamaan.
Tuplaamon pojatkin varmasti miettivät mitä voisi tarjota näille, jotka ei asiakkaiksi suoraan kelpaa.