Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Me liputamme jatkuvasti mainonnan mittaamisen puolesta ja useimmiten mittaus onnistuu parhaiten tarjouksen kera. Mutta entä jos et halua tarjota alennusta tai muuta etua? Onko sinun turha edes miettiä lehtimainontaa?

Iso osa yritysten lehti-ilmoituksista tarjoaa jotakin määrättyä tuotetta määrättyyn hintaan. Lähes aina se onkin paras mahdollinen vaihtoehto, mikäli ilmoituksista haluaa saada kunnon hyötyä nopeasti.

Jatkuva tarjousten antaminen voi kuitenkin tuntua vanhanaikaiselta, tylsältä tai kalliilta. Voisiko ilmoituksesi toimia toisellakin tavalla? Voisiko ilmoituksesi kerätä ostajaehdokkaita ovesi taakse, vaikka et tarjoaisikaan tuotettasi tavallista halvemmalla tai kaupanpäällisten kera?

Ikävä tuottaa pettymys, mutta vastaukseni on, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei.

Lehti-ilmoitus on keskeytysmarkkinointia. Lehteä lukeva harvemmin etsii ilmoitusten seasta tiettyä tuotetta pois lukien päivittäistavarakauppojen, elektroniikkaliikkeiden ja kiinteistövälittäjien reklaamit.

Kyse on siis siitä, että ensin täytyy saada lehteä lukeva ihminen keskeyttämään lukeminen ja sitten hänet täytyy saada houkuteltua saapumaan liikkeeseen tai menemään verkkosivulle tekemään tilaus.

Ensimmäinen voi hyvinkin onnistua jollakin ihan muulla kuin isolla miinusprosentilla tai hintamerkinnällä. Mutta jotta jälkimmäinen onnistuisi, täytyy ostajan saama palkinto olla todella tuntuva.

Voit toki kokeilla mainostaa pelkän logon, yritysnimen ja palvelulistauksen kera, mutta nopeata kauppaa ei juuri kannata toivoa. Jos olet vaikkapa maanrakennusalan yrittäjä tai tilitoimiston pitäjä, tällainenkin ilmoittelu voi tuoda siihen syydetyt sentit takaisin.

Älä kuitenkaan luota mutuun, vaan muista kysyä uudelta asiakkaalta AINA, mitä kautta hän sinut löysi. Kirjaa ylös asiakkaan nimi, syntyneen kaupan arvo ja minkä lehden ilmoituksen kautta kauppa tuli.

Vuoden lopussa lasket kuinka paljon olet maksanut ilmoituksista ja kuinka paljon ilmoitus on tuottanut kauppaa. Jos laskelma on miinusmerkkinen, lopeta ilmoituksen julkaiseminen heti. Muuta ilmoitusta tai vaihda lehteä ja kokeile uudestaan.

Jos myyntiä olisi kiva saada mahdollisimman pikaisesti, jonkinlainen tarjous täytyy ilmoituksessa tehdä. Olipa se sitten alennus, kaupanpäällinen tai ilmainen jakotuote.

Jälkimmäistä voi toki koettaa käyttää myös siinä muodossa, että ilmoituksessa olevan koodin avulla voi tilata jonkin ilmaisen oppaan tai raportin tietyltä nettisivulta. Tämä ei ole kovin kallista, mutta sekin on tarjous. Tällainen taktiikka voi hyvinkin toimia aloilla, joissa ensikontaktista kaupan tekoon kuluu pitkä aika.

Minulta kysytään usein, kannattaa lehtimainontaa tällä internetin aikakaudella enää tehdä.

Vastaan painokkaasti, että luultavasti kyllä.

Jos jatkuvasti mittaat tuloksia, tiedät sen kyselemättä. Muista silti, että yksi viiden ilmoituksen sarja ei ole kunnollinen testi.

Aikaa täytyy käyttää enemmän, toistoja täytyy olla enemmän, erilaisia ilmoituksia täytyy olla enemmän. Rahaa kuluu, kyllä, mutta millainen onkaan palkinto, kun löydät sen toimivan kaavan. Silloin aina kun laitat lehteen ilmoituksen, on kuin lehtiyhtiö painaisi sinulle rahaa.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!