Me liputamme jatkuvasti mainonnan mittaamisen puolesta, ja useimmiten mittaus onnistuu parhaiten tarjouksen kera. Mutta entä, jos et halua tarjota alennusta tai muuta etua? Onko sinun turha edes miettiä lehtimainontaa?
Iso osa yritysten lehti-ilmoituksista tarjoaa jotakin määrättyä tuotetta määrättyyn hintaan. Lähes aina se onkin paras mahdollinen vaihtoehto, mikäli ilmoituksista haluaa saada kunnon hyötyä nopeasti.
Jatkuva tarjousten antaminen voi kuitenkin tuntua vanhanaikaiselta, tylsältä tai kalliilta. Voisiko ilmoituksesi toimia toisellakin tavalla? Voisiko ilmoituksesi kerätä ostajaehdokkaita ovesi taakse, vaikka et tarjoaisikaan tuotettasi tavallista halvemmalla tai kaupanpäällisten kera?
Ikävä tuottaa pettymys, mutta vastaukseni on, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei.
Lehti-ilmoitus on keskeytysmarkkinointia. Lehteä lukeva harvemmin etsii ilmoitusten seasta tiettyä tuotetta pois lukien päivittäistavarakauppojen, elektroniikkaliikkeiden ja kiinteistönvälittäjien reklaamit.
Kyse on siis siitä, että ensin täytyy saada lehteä lukeva ihminen keskeyttämään lukeminen ja sitten hänet täytyy saada houkuteltua saapumaan liikkeeseen tai menemään verkkosivulle tekemään tilaus.
Ensimmäinen voi hyvinkin onnistua jollakin ihan muulla kuin isolla miinusprosentilla tai hintamerkinnällä. Mutta jotta jälkimmäinen onnistuisi, täytyy ostajan saama palkinto olla todella tuntuva.
Voit toki kokeilla mainostaa pelkän logon, yritysnimen ja palvelulistauksen kera, mutta nopeaa kauppaa ei juuri kannata toivoa. Jos olet vaikkapa maanrakennusalan yrittäjä tai tilitoimiston pitäjä, tällainenkin ilmoittelu voi tuoda siihen syydetyt sentit takaisin.
Älä kuitenkaan luota mutuun, vaan muista kysyä uudelta asiakkaalta AINA, mitä kautta hän sinut löysi. Kirjaa ylös asiakkaan nimi, syntyneen kaupan arvo ja minkä lehden ilmoituksen kautta kauppa tuli.
Vuoden lopussa lasket, kuinka paljon olet maksanut ilmoituksista ja kuinka paljon ilmoitus on tuottanut kauppaa. Jos laskelma on miinusmerkkinen, lopeta ilmoituksen julkaiseminen heti. Muuta ilmoitusta tai vaihda lehteä ja kokeile uudestaan.
Jos myyntiä olisi kiva saada mahdollisimman pikaisesti, jonkinlainen tarjous täytyy ilmoituksessa tehdä. Olipa se sitten alennus, kaupanpäällinen tai ilmainen jakotuote.
Jälkimmäistä voi toki koittaa käyttää myös siinä muodossa, että ilmoituksessa olevan koodin avulla voi tilata jonkin ilmaisen oppaan tai raportin tietyltä nettisivulta. Tämä ei ole kovin kallista, mutta sekin on tarjous. Tällainen taktiikka voi hyvinkin toimia aloilla, joissa ensikontaktista kaupantekoon kuluu pitkä aika.
Minulta kysytään usein, kannattaako lehtimainontaa tällä internetin aikakaudella enää tehdä.
Vastaan painokkaasti, että luultavasti kyllä.
Jos jatkuvasti mittaat tuloksia, tiedät sen kyselemättä. Muista silti, että yksi viiden ilmoituksen sarja ei ole kunnollinen testi.
Aikaa täytyy käyttää enemmän, toistoja täytyy olla enemmän, erilaisia ilmoituksia täytyy olla enemmän. Rahaa kuluu, kyllä, mutta millainen onkaan palkinto, kun löydät sen toimivan kaavan. Silloin aina, kun laitat lehteen ilmoituksen, on kuin lehtiyhtiö painaisi sinulle rahaa.
« Myyntimiehen 7 kuolemansyntiä | Ilmoitusanalyysia à la Tuplaamo »
Et kai tosiaan ole sitä mieltä ettei mainoksella ole mitään vaikutusta ellei siinä ole alennusta tai tarjousta?
Ettei esim. “imagomainonta” vaikuta ollenkaan ihmisten ostokäyttäytymiseen ja tuotteen haluttavuuteen?
Onko kaikki iPodit myyty aina alennuksella?
Janne, en sanonut, että tarjouksettomalla mainoksella ei ole mitään vaikutusta. Sanoin, että se ei kannata.
Apple myy tietokoneitaan, puhelimiaan ja soittimiaan designilla, käytettävyydellä, erilaisuudella, trendikkyydellä, tarinoilla ja näitä yhtiö tuo esiin kaikin mahdollisin keinoin. Lehtimainonta on siinä yksi pieni osa – käytössä muuten lähinnä lanseerausten aikana – ja sen tehtävä on tukea prosessia. Ja kaikki tämä maksaa miljoonia ja taas miljoonia.
Sen sijaan Anttila on myynyt vinon pinon iPodeja ilmoittamalla lehdessä tarjouksesta; alennuksesta tai kaupanpäällisestä.
PS. Apple Storessa näyttää olevan mukava tarjouskampanja meneillään: http://store.apple.com/us/browse/campaigns/back_to_school?aid=www-naus-bts2011-0526-14
Erityisesti pidin tuosta neuvosta:
“Älä kuitenkaan luota mutuun, vaan muista kysyä uudelta asiakkaalta AINA, mitä kautta hän sinut löysi.”
Äitilläni oli huonekaluverhoomo ja käytti tätä konstia todella onnistuneesti. Valtaosa vanhemmista ihmisistä löysi paikalle Hervannan Sanomissa olevasta pienestä ilmoituksesta, kun taas nuorempi väki löysi paikalle nettisivujen kautta.
Täytyy sanoa näin intohimoisena bloggaajana, että teillä Tuplaamossa on varsin etevä meininki 🙂
Lukijan näkökulmasta kirjoitetut ja laadukkaat kirjoitukset sekä erinomainen ulkoasu (sivupalkkia lukuunottamatta).
Tälläisiä blogeja soisi näkevän enemmänkin suomalaisilla yrityksillä.
Kiitos kauniista sanoista, Juuso. Olisiko tuo sivupalkki ikään kuin kauneuspilkku – pieni virhe, joka nostaa ympäröivän kauneuden esiin. 😉