Aloittavan yrittäjän mantra huutaa mahdollisimman pieniä kustannuksia. Kun rahaa ei tule sisään, vaisto kannustaa aivan oikein hillitsemään eurojen karkaamista ulos. Väärissä paikoissa säästäminen tekee kuitenkin usein juuri sen ratkaisevan eron kituuttamisen ja huikean menestyksen välillä.
Valitettavasti ylivoimaisesti suurin osa yrityksistä markkinoi heikosti.
Ainakin jos tehdään vertailua siihen, miten he voisivat markkinoida. Jos taas vertaillaan yrityksen kilpailijoihin, ero ei välttämättä olekaan enää suuri – kenties olematon tai jopa plussan puolella.
Kun uusi yritys juoksee tälle pelikentälle, maailma on avoinna. Kunnon satsauksella uusi yrittäjä voi ottaa välittömästi niskalenkin vanhoista toimijoista ja varmistaa menestyksensä kenties vuosiksi eteenpäin.
Jos uunituore peluri aloittaa varovasti ja alan vanhoja toimijoita peesaillen, millainen kohtalo yritystä odottaa?
- Nihkeä käyntiinlähtö
- Hidas kasvu
- Hintakilpailu vanhojen yritysten kanssa, mistä seuraa heikko kate, mistä seuraa huono rahatilanne, mistä seuraa liian vähän investointeja markkinoinnin kehittämiseen, mistä seuraa hidas kasvu, mistä seuraa hintojen alentaminen, mistä seuraa…
Tietenkin uuden yrityksen kassa on kevyempi kuin vuosia tulosta tahkonneen kilpailijan. Markkinointi ei kuitenkaan ole pelkkää rahapeliä. Jos naapuri hassaa rahansa merkityksettömään tuherteluun, ei sen päihittämiseen edes tarvita miljoonia.
Asiakkaille alan todellista tietoa tarjoava pieni yritys päihittää helposti kiiltävälle paperille painettuja tuote-esitteitä isolla rahalla ulos puskevat puljut. Sen informaationkaan jakaminen uskottavasti ei kuitenkaan ole täysin ilmaista.
Vanha sanonta varoittelee köyhää ostamasta muuta kuin parasta, sillä heikko laatu käy lopulta kalliimmaksi.
« Neljä säälittävintä harhaluuloa asiakaslehdistä | MYYTX ÄLÄ kuske »Liika säästäminen markkinoinnin panoksissa käy aivan taatusti rajusti uuden yrittäjän kukkarolle.
Markkinoinnissa pitää myös muistaa että huono markkinointi muiden markkinointiin verrattuna ei välttämättä ole huonoa.
Markkinoinnin kulut voisi kiteyttää tähän kaavaan
Jos markkinointiin kuluu vähemmän rahaa, kuin mitä se tuottaa, se on kannattavaa.
Muu viilaus ja laskenta on ihan turhaa, perustelen väitteeni sillä, että oman brändin vahvistaminen, ja muiden vastaavien syiden takia markkinointi kumminkin loppupeleissä tehdään asiakkaiden saamiseksi
Mä kehottaisin uusia yrittäjiä tutustumaan markkinointiin ihan itse, ennenkuin MITÄÄN suurempia panostuksia tehdään.
Kun ensin itse malttaa opiskella mitä kannattaa tehdä ja nimenomaan miten, niin osaa sitten valita tähän oikean kumppanin. Muuten menee arpomiseksi.
Jos on niin että uutta yrittäjää ei kiinnosta markkinoinnin opiskelu, niin kannattaa mennä toisen leipiin. Mun mielestä yrittäjän tulee olla pääosin markkinoija, ja itse tuote yms tulevat sitten perässä.
Jos markkinoinnissa tyytyy kaavaan että kannattaa kun ei takkiinkaan tule, niin hassataan kyllä paljon rahaa. Sillä viilaamisella saadaan rahat omaan taskuun. Turha markkinointi siis pois.
Joni, olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että imagomarkkinointi on karmeinta rahan haaskausta, mitä pk-yritys voi tehdä. Brändin rakentaminen ja heti asiakkaita tuova markkinointi eivät kuitenkaan ole toisensa pois sulkevia asioita. Se, miten vaikkapa tarjouskampanjasta viestitään, rakentaa väistämättä yrityksen mainetta.
Brändiä on siis syytä miettiä vähän joka käänteessä, mutta jo ajatus pelkästään brändiä rakentavasta markkinoinnista on hölmö.
Jiikoo, Dan Kennedyllä on tapana sanoa markkinointiseminaarinsa aluksi kuulijoilleen, että huolimatta siitä millä alalla olette, me olemme samalla alalla – markkinointialalla. Ilman markkinointia ei ole yritystä. Ainakaan kovin pitkään.
Suomessa uusien yrittäjien huomio kiinnittyy valitettavasti vääriin asioihin. Taloushallinto on kiistämättä tärkeää, mutta vasta sitten, kun on taloutta mitä hallita.
Ikävä kyllä olen vierestä päässyt seuraamaan useissa pk-yrityksissä miten yrityksen markkinointibudjetti on minimaalinen tai olematon. Kun kysyy miksi näin? Vastaus on yleensä, että siihen mainontaan menee vain turhaan rahaa. Eli markkinointi nähdään monesti pelkkänä mainontana ja yksittäiset huonot kokemukset mainonnan tehottomuudesta ovat johtaneet siihen, että yritys ei markkinoi omaa osaamistaan kuin suorilla kontakteilla.
Miten Jukka yrittäjä saadaan pois tämmöisestä markkinointilimbosta?
Kunnioittaen
Janne
Joskus törmännyt yrityksiin jotka mainostavat paikallisessa lehdessä kerran pari vuodessa, ja se pienin mainos takasivulle tietysti.
Kokeilin joskus laittaa paikallisen lehden takasivulle mainoksen, sen pienimmän mahdollisen, tuli maksamaan 15e. Lehden levikki noin 27 000 taloutta.
Mainoksessa luki “Asiakkaita yrityksille” ja tämän tekstin alapuolella nettisivujen osoite, en laittanut siis puhelinnumeroa ollenkaan. Lisäksi sivu johon osoite meni, oli roskasivusto joka oli jäänyt roikkumaan jostain projektista, kävijöitä oli noin 10 kpl päivässä.
Tuo mainos ilmestyi sunnuntain lehdessä. Ja kun maanantaina katsoin seurannasta minkä verran kävijöitä sivuille tuli. Yllätys ei ollut suuri, kun tulos oli edelleen se n. 10 kpl.
Mitä kyseinen testi todisti ?
Eipä juuri mitään, mutta on sitä hölmömpäänki laitettu 15 e
Moni “mene verkkosivulle”-mainos ei toimi koska aina se netti ei ole siinä vieressä. Lukija siis ajattelee lukiessaan, että mä meen sitte tonne ku avaan koneen. Eli suomeksi asia unohtuu..
Niimpä mainos pitäs rakentaa ton tosiasian ympärille. Vaikka niin, että mainoksessa KÄSKETÄÄN mennä verkkosivulle tänään, ja toki vielä niin että mitä hyötyy kun menee tänään ja mitä menettää kun ei mene.
Hyvä pointti Jiikoo!
Tuli väistämättä mieleen kaikki autojen kyljissä komeilevat osoitteet, puhelinnumerot ja nettisivut.
Kuinkakohan moni muistaa ne sitten kun oikeasti on tarve vaikkapa ilmalämpöpumpulle?
On Suomessa aina ollut ihan hakoteillä kaikenlainen myyntityö. Jo se, että sitä ei ole ikinä osattu arvostaa, kertoo siitä, kuinka huonosti suomalaiset myyntityön ovat taitaneet.
Onneksi asiat ei enää ole sentään NIIN huonosti…
Mutta sitten hiukan olen eri mieltä tuosta, että yrittäjän pitäisi olla markkinoija ennen kaikkea. Muuttaisin sanaa vain sen verran, että MYYJÄ. Jos uskot asiaasi ja olet riittävän halukas, osaat myydä sen. JA siten opit sitä myös markkinoimaan…
Minun mielestä ihmisten pitäisi tässä maassa käydä myyntikoulutus heti perusoppimäärään sisältyvänä, näin olisi heidän helpompi “myydä” itseään työmarkkinoillakin valmistauduttuaan.
Voisi jopa kasvattaa suomalaisten itseluottamusta!