Työteho voi joskus olla nollassa. Motivaatiota haetaan kissojen ja koirien kanssa. Väärällä asenteella pelkkä työpäivän läpivieminenkin on joskus melkoista via dolorosaa.
Koulutuksissa näkee aina ihmisiä erilaisilla asenteilla liikenteessä. Sehän on ihan luonnollista ja hyvä niin. Konsensus kaikissa asioissa johtaa, no, ei juuri mihinkään.
Jotkut tulevat myyntikoulutuksiin myyntijohdon pakottamina, toiset siksi, että eivät keksi muutakaan tekemistä ja jotkut siksi, että koulutuksessa on aina mukavampaa kuin töitä tekemässä.
Tämän ryhmän sisältä löytyvät ne, jotka lähtevät koulutuksista pienimmin eväin. Motivaation tai asenteen ollessa punaisella itsensä kehittäminen ei ole vaihtoehto.
Yleisesti tämä ryhmä on myös se, joka ei näe mitään muuta tekniikkaa tai tapaa tehdä asioita kuin heidän mallinsa. Sitä samaa he myös toitottavat koulutuksen tauoilla toisille. ”Minä tiedän jo nämä, miksiköhän pomo minut tänne passitti!”
Toinen ryhmä, valitettavasti kuitenkin vähemmistö, on niitä, jotka osaavat tulla myyntikoulutukseen avoimin mielin, asenne kohdallaan ja täynnä halua oppia uutta. Tähän ryhmään kuuluu usein sellaisia ihmisiä, jotka käyttävät vuosittain paljon aikaa itsensä kehittämiseen eri osa-alueilla ja erilaisilla tavoilla.
Tämä ryhmä pystyy koulutukseen tullessaan ”riisumaan” kaiken sen oman tietotaidon pois hetkeksi ja löytämään kouluttajalta uusia malleja ja vaihtoehtoja. Se ei kuitenkaan tarkoita, että he istuisivat lampaina ottamassa vastaan kaiken. Se tarkoittaa hyviä vasta-argumentteja, kysymyksiä ja vilkasta vuorovaikutusta muun ryhmän kanssa.
Kolmas ja se surullisin ryhmä ovat ne, jotka käyvät kyllä koulutuksissa, mutta eivät osaa tai pysty viemään yhtäkään asiaa käytäntöön omassa työssään.
Myyntikoulutus on myös myyntitilaisuus. Tauot, oli se sitten ruoka- tai kahvitauko, kannattaa aina käyttää tehokkaasti hyväkseen. Älä yritä myydä jokaiselle vastaantulijalle jokaista tuotettasi, vaan harjoittele tehokas esittely (myyntipuhe) itsestäsi – kerro 30 sekunnissa, kuka olet ja mitä teet. Niin, ja tämä on hyvä tilaisuus pitää ne käyntikortit mukana.
Muistutuksena vielä kaikille myyntikoulutukseen meneville tai joutuville:
- Avoin mieli. Älä torppaa. Mieti, perustele, kysele.
- Asenne. Älä anna vanhan painolastin upottaa. Yritä löytää edes pieni uusi kulma.
- Älä yritä maratonia kerralla. Aloita pienistä paloista, jotka viet käytäntöön.
- Verkostoidu. Käytä jokainen tilaisuus hyväksi, ja ole yhteydessä vielä koulutuksen jälkeenkin.
- Kertaa, kertaa, kertaa.