Loton jättipottia tavoittelee joka viikko pari miljoonaa suomalaista. Huomattavasti pienempi joukko havittelee markkinoinnin täysosumaa, mutta uhkapelistä siinäkin on kyse.
Myönnän, markkinoinnin vertaaminen lottoon on provosointia. Lotto perustuu täydellisesti sattumaan.
Lottoajalla ei ole mitään keinoja päätellä, mitkä numerot kone lauantai-iltana ulos pullauttaa.
Aivan täysin vedonlyöntiteemaa ei kuitenkaan voi hylätä, sillä kukaan meistä ei pysty rakentamaan vain ja ainoastaan onnistuneita markkinointikampanjoita. Ei kukaan. Itse asiassa markkinointi useimmiten epäonnistuu. Ainakin jos onnistuminen tarkoittaa reilua myynnin kasvua.
Jos siis pysyttelemme edelleen Veikkauksen valikoimassa, löytyy markkinoinnin vertailukumppaniksi hevosvoimia.
V75 on raviveikkausta. Voittoa irtoaa, jos vedonlyöjä veikkaa oikein seitsemästä lähdöstä vähintään viiden voittajan. Pääpotti irtoaa seitsemällä oikein, mutta tällöinkin voittosumma on kiinni siitä, kuinka moni muu on sattunut rastimaan samat kaakit kupongilleen.
Suomestakin löytyy pieni joukko ihmisiä, jotka raapivat ainakin suuren osan elannostaan kasaan pelaamalla menestyksekkäästi ravipelejä.
He katsovat valtavat määrät lähtöjä sekä livenä että televisiosta/netistä. He tutkivat raviohjelmia ja tulosliuskoja, he norkoilevat raviradan tallialueella ja kyselevät valmentajilta, ohjastajilta ja omistajilta hevosten kunnosta, kengityskokeiluista, ohjastajamuutoksista ja kaikesta muusta mahdollisesta.
Kaiken tämän datan he yhdistävät päässään kokonaiskuvaksi, josta nousevat esiin kunkin lähdön pelattavat hevoset.
Isoihin voittoihin kiinni pääseminen edellyttää sitä, että pelaaja löytää jonkin lähdön voittajaksi hevosen, jota muut eivät olleet keksineet.
Koska yllätyksien naaraaminen onnistuu harvoin, pelaajan täytyy varmistella selustaansa.
Jokaiseen riviin löytyy yleensä yksi tai kaksi varmaa, siis hevosta, jotka mitä suurimmalla todennäköisyydellä voittavat oman lähtönsä. Tämä antaa pelaajalle mahdollisuuden rastia hankalampiin lähtöihin useita hevosia ilman, että pelin hinta kasvaa kohtuuttomaksi.
(Rivin hinta on 0,05 € ja rivien määrä lasketaan kertolaskuna perustuen siihen, kuinka monta hevosta pelaaja veikkaa kutakin lähtöä kohti. Jos jokaisessa rivissä on yksi hevonen, koko pelin hinta on viisi senttiä. Jos yhdessä lähdössä kaksi hevosta ja muissa yksi, on hinta 10 senttiä ja jos kahdessa lähdössä on kaksi ja muissa yksi hevonen, on hinta 20 senttiä jne.)
Ansaitakseen tasaisesti pelaajan täytyy pitää huoli siitä, että perusasiat ovat kunnossa. Siis, että ainakin se todennäköisin rivi on aina pelattuna. Tämä ei kuitenkaan tuota niin paljon, että sillä eläisi, saati sitten tienaisi kunnolla.
Sen vuoksi pelaaja yrittää erottua porukasta hakemalla yllätyksiä. Yllätyksiä ja isoja potteja tulee vastaan harvoin, mutta kun tulee, pelaajamme on valmiina korjaamaan eurot omaan taskuunsa. Kaikesta työstä huolimatta tavallisin tulos on: Ei voittoa.
Toisaalta jättipotti voi kolahtaa täydellisellä tuurillakin. Omistaja pelaa nimittäin luonnollisesti aina omaa hevostaan, ja jos se sattuu voittamaan muiden pelaajien yllätykseksi, voi tilille kilahtaa hevosen voittorahojen lisäksi kunnon tukku totorahaa.
Markkinoijallakin on liuta vaihtoehtoisia ratkaisumalleja, ja ison potin saavuttaminen edellyttää taatusti vähintään seitsemän eri osa-alueen loksahtamista kohdalleen.
Kaikki vaihtoehdot eivät ole yhtä hyviä, ja hyvien erottaminen huonoista vaatii tiedonkeruuta ja näppituntumaa.
Vankinkaan kokemus ei takaa onnistumista.
Myös markkinoijan täytyy hoitaa perusasiat kuntoon, jotta yritys pyörii edes kohtalaisesti. Nämä ovat niitä asioita, jotka kilpailijoilla jo ovat kunnossa, ja siten niiden hoitaminen on oikeastaan vähimmäisvaatimus.
Jotta myynti todella lähtisi rullaamaan, täytyy hakea yllättäviä erottautumiskeinoja. Näissä tulee taatusti turpaan usein, mutta ilman niitä on turha haaveilla todellisesta menestyksestä.
Ja sitten taas tuuri voi osua kohdalle ja yksi ainoa, kenties jopa suunnittelematon sivuaskel voi kasvattaa myynnin moninkertaiseksi kertaheitolla. Näin tosin käy lähes pelkästään tarinoissa. Todellisuus on karumpaa.
Jos et veikkaa, et voi voittaa pitää kutinsa myös markkinoinnin saralla. Tieto ja kokemus auttavat tekemään valistuneita arvauksia, mutta lopputulosta ei etukäteen tiedä kukaan.
« Jos olisin lamppukauppias, tekisin näin | Jos olisin lounaskahvilayrittäjä, tekisin näin »