Kun asioimme missä tahansa putiikissa, livenä tai verkossa, saamamme ostokokemus yleensä ratkaisee, tulemmeko vielä takaisin. Jos päätämme palata, myyjän tehtävä helpottuu ratkaisevasti.
Me haluamme siis vähintäänkin kohtalaisen kokemuksen, jotta viitsimme kantaa rahamme uudestaan jollekin firmalle. (Poikkeuksena tietenkin se, jos myyjä on syystä tai toisesta täysin tai lähes monopoliasemassa.)
Jos ensimmäisellä käynnillämme saamme vähintään kohtalaista palvelua ja säällisen tuotteen kotiin kannettavaksi, suuntaamme seuraavallakin kerralla luultavasti samaan putiikkiin. Suositella tuskin viitsimme.
Jos kaveri sen sijaan vinkkaa meille jonkin toisen kaupan, vaihtaminen on helppoa.
Mikäli taas sattuisi niin, että ensimmäisen käyntimme aikana saamme huippuhyvää palvelua, siis kertakaikkisen erinomaista, vaihtaminen ei käykään yhtä helposti. Saatamme jopa mainita kokemuksestamme kavereille.
Mikäli sama toistuu, olemme jo faneja. Mainitsemme paikan erinomaisuudesta aina tilaisuuden tullen, ja teemme kaikki ostoksemme sieltä. Tässähän ei sinänsä ole mitään ihmeellistä; miksipä emme asioisi paikassa, jossa se on mukavaa.
Vaan entäpä sitten, kun yritys tarjoaa ensimmäisen negatiivisen kokemuksen?
Ei mitään. Emme huomioi sitä lainkaan, sillä se ei sovi mielikuvaamme. Edes toinen tai kolmas pettymys eivät vielä riitä. Koska odotamme palvelun olevan hyvää, muistamme jälkeenpäin vain ne positiiviset kokemukset ja vähättelemme huonoja.
Kuinka monta surullista otsikkoa tarvittiin ennen kuin valtaosa suomalaisista pudotti Matti Nykäsen jalustaltaan? Mitä Janne Ahosen pitäisi tehdä, jotta kansa lakkaisi ihailemasta häntä?
Yrittäjänä voit koettaa luoda näitä odotuksia myös mainonnalla, markkinoinnilla ja myyntityöllä. Oikealla ja hyvin kerrotulla tarinalla saatat saada meidät odottamaan tietynlaista kokemusta ja tekemään ostopäätöksen.
Ongelma vain on siinä, että tarvittava sitoutumisen aste (jotta negatiiviset kokemukset eivät enää vaikuttaisi) vaatisi asiakasehdokkaan altistumista PELKÄSTÄÄN sinun sanomallesi pitkän aikaa.
Jokainen ymmärtää, että tämä ei ole mahdollista – harva meistä elää tyhjiössä. Haemme ja saamme vahvistusta ostopäätöksillemme lähipiiristä tai kauempaakin – muilta ihmisiltä, jotka ovat jo kokeilleet. Jos signaali on positiivinen, annamme paljon anteeksi.
Ei ole mitenkään mahdollista, että jokainen asiakaskohtaaminen olisi täysin onnistunut, mutta mitä useampi asiakas poistuu liikkeestäsi tyytyväisenä, sitä vähemmän epäonnistumiset häiritsevät bisnestäsi.
« Jos olisin koululuokka, tekisin näin | Myyjän huoneentaulu »Pahan kellon sointi kantaa kauas, mutta jos olet jakanut tarpeeksi korvatulppia, olet turvassa.