You have to tell stories – sinun täytyy kertoa tarinoita – sanoo amerikkalainen markkinointiviisas. Tarinoista puhutaan myös Suomessa, ja niiden voimaa markkinoinnissa on turha kiistää. Mutta mitä tarinat ovat?
En tiedä, onko tämä pelkästään suomalaisten ongelma, mutta ongelma se joka tapauksessa meille on: Ymmärrämme tarina markkinoinnissa -konseptin väärin kieliongelman takia.
Tarina on meille jotakin, jolla on alku, keskikohta ja loppu. Tarina on meille kertomus.
”Naapurin mies meni kauppaan ja osti sieltä pilaantunutta jauhelihaa. Hän valmisti jauhelihasta kastikkeen, söi sen pastan kera, sairastui siitä ja kuoli myöhemmin sairaalassa. Elintarvikeyhtiö maksoi miehen perheelle tuntuvat korvaukset.”
Markkinoinnissa tarinat eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että yrityksen nettisivut, esitteet, ilmoitukset, Facebook-profiili ja myymälä ovat täynnä kertomuksia siitä, mitä yrityksen omistaja tai työntekijät ovat tehneet.
Markkinoinnin tarinat kertovat yritykseen tai sen palveluihin ja tuotteisiin liitetyistä ominaisuuksista, ja ne syntyvät asiakkaan mielessä.
Omalla toiminnallaan yritys pystyy auttamaan tarinoita alkuun, mutta niiden jalostuminen on siis kiinni asiakkaista. Todella tehokkaiksi markkinointivälineiksi tarinat muuttuvat, kun asiakkaat alkavat kertoa niitä eteenpäin.
Jokainen meistä tuntee Applen tarinan: Applen tuotteet ovat helppokäyttöisiä, toimintavarmoja, tyylikkäämpiä kuin kilpailijoiden tuotteet ja ne saavat käyttäjänsä vaikuttamaan modernilta ja tiedostavalta oman tiensä kulkijalta.
Kyse ei ole siitä, kuinka paljon tästä kaikesta on totta. Kyse on siitä, että näillä asioilla Applen tuotteita käyttävät perustelevat itselleen ja muille omenakoneiden hankintaa.
Legendat Steve Jobsista ja Applen historiasta ovat yhtiölle korvaamattomia, mutta ne ovat vain yksi osa tarinaa.
Googlen tarina kertoo maailman kattavimmasta, nopeimmasta ja helppokäyttöisimmästä hakukoneesta, jonka kaksi opiskelijapoikaa pistivät pystyyn ja joka nujersi suuret kilpailijansa.
Vaikka Google kasvoi kymmenessä vuodessa maailmanlaajuiseksi yhtiöksi ja yhdeksi maailman arvokkaimmista brändeistä, sen tarinassa on edelleen mukana kapinallisuus ja itsenäisyys.
ABC-ketjun tarina on, että jokaiselta asemalta saa hyvää lämmintä ruokaa, kahvia ja tuoretta pullaa, pikaruokaa ja elintarvikkeita markettihinnoilla. Jokainen asema on vessoja myöten siisti ja kaiken päälle ostoksista saa vielä bonusta.
Jonkin yrityksen tarina voi kuvata loputtoman pitkiä asiakaspalvelujonoja, toimimatonta palvelua, törkyhintoja ja ylilupauksia syytävää markkinointia. Pidemmän päälle tällainen tarina haittaa kassavirtaa, ja tarinan muuttaminen mainonnan keinoin syö loputkin rahat.
Yritys voi siis synnyttää tarinoita markkinoinnilla, mutta se ei tarkoita kertomusten rustaamista. Se tarkoittaa sopivien mielikuvien yhdistämistä yritykseen, jotta tarina alkaa muotoutua vastaanottajan päässä.
Kaikki tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kertomuksia pitäisi välttää, päinvastoin. Jos yrityksen perustamisvaiheesta löytyy meheviä legendoja, tietenkin niitä pitää viljellä. Ne eivät yksinään tee asiakasehdokkaista ostajia, mutta ne luovat yritykselle persoonallisuuden, johon asiakkaiden on helppo liittää tarinansa.
Tarina ratkaisee, miten yritys menestyy. Millainen sinun tarinasi on?
« Onko Yes-kummilla merkitystä? | Jos olisin laulaja-lauluntekijä, tekisin näin »