Olen irtokarkkimiehiä. Jokin aika sitten minulta kuitenkin tilattiin hedelmäaakkospussi, ja siksi suuntasin Tampereen Koivistonkylän Prismaan. Juuri remontoidun kaupan karkkihylly oli kauhistus.
Työntekijöiden hyvinvoinnista huolen pitäminen on vihdoin saanut S-ryhmässä sen ansaitseman huomion. Tai sitten totuus on tylympi ja kyse on siitä, että kauppaa pyöritetään yhä pienemmällä porukalla.
Joka tapauksessa on varmasti niin, että kun tukusta tulevan laatikon voi sellaisenaan nostaa karkkihyllyyn, työntekijän aikaa säästyy. Kun asiakas joutuu haravoimaan koko hyllyn läpi nähdäkseen, mitä kukin puolityhjä laatikko pitää sisällään, tapahtuu ajansiirto asiakkaalta työntekijälle.
Onnekseni minun ei tarvinnut kurotella pystyäkseni tarkistamaan myös ylähyllyn lootat. Jos mittaa olisi alle 170 senttiä, pyörisin hyllyn edessä luultavasti vieläkin. Se olisi epämiellyttävää myös siksi, että karkkirivi näyttää uskomattoman rumalta.
Aakkosia ei lopulta löytynyt, joten jouduin turvautumaan toisen kaupan tarjontaan. Tuli mieleen Citymarketin lumoava karkkiosasto.
Siellä hyllyttäjä joutuu pujottamaan jokaisen pussin paikalleen, mutta asiakas puolestaan löytää etsimänsä helposti.
Vaan entäpä, jos en etsikään karkkia? Kun näen Cittarin makeismeren, täytyy pyyhkäistä takinhihalla suupieltä. Voiko kukaan kävellä siitä ohi ostamatta jotakin pientä makoisaa? Prisman karkkilaatikkokäytävän taas jättää mielellään koluamatta.
Työntekijöiden urakan keventäminen miellyttää varmasti työntekijöitä, mutta eikö asiakastakin kannattaisi ajatella ainakin silloin tällöin? Vai kestääkö bonuskortin vetovoima mitä tahansa?
« Vaihtoehtoja | Ihmiskokeita »
Hei, aluksi isot kiitokset mahtavasta blogista. Eksyin tänne joskus aiemminkin, mutta nyt laitoin päivittäiseen seuraantaan, ettei tarvi koko iltaa lukea näitä läpi niinkuin tänään.
Törmäsin joku aika sitten ylläolevan kuvan malliseen hyllyyn jossain kaupassa ja mietin välittömästi sen törkeää ulkonäköä. En todellakaan jäänyt etsimään mitään. Itsekin tulee kaupassa oltua monesti ostettua jotain suklaa- tai lakupatukkaa. Nyt onkin helpompi aloittaa laihdutus jos tuommoiset hyllyt yleistyvät.
Pääasiallinen kommentoinnin tarkoitus oli kuitenkin se, että ne kaupan työntekijät tuskin noita hirveästi hyllyttävät, vaan tuotteiden valmistajilla on omat “menekin edistäjät” jotka noita käyvät täyttämässä ainakin silloin tällöin. Ja he todella panostavat ulkonäköön. Ainakin leaf ja jenkki näyttävät käyttävän tämmöisiä omia hyllyttäjiä.
Siksi todella ihmettelen tuota laatikkomerta.
Hei Jesse ja kiitos positiivisesta palautteesta.
Lukeminen kannattaa aina, vai kuinkas se jörkka teeveessä mainostaakaan….
Kommentoin Jukan kirjoitukseen koska itselläni on kokemusta näiden ketjujen kanssa kaupustelusta.
Kyllä olet oikeassa, useimmilla isoimmilla firmoilla on omat hyllyttäjänsä liikkeissä. Esimerkiksi juomapuolella tämä on ollut jo pitkään käytäntö että heidän kaverinsa hyllyttää juomat.
Ongelmaa ei tee hyllyttäjät vaan ns. hyllykuvien piirtäjät. Hyllykuvat piirretään aina keskusliikkeen norsunluutornissa. Siellä piirtäjä saa valmistajalta pakkausten koot ja omasta organisaatiosta
tiedot mikä on sen kyseisen tuotteen markkinointisatsaukset seuraavan jakson aikana tai että onko tuote sesonkiin kuuluva jolloin paikka voi olla hieman näkyvämpi ja parempi.
S-ryhmän kohdalla kohdalla hyllykuvien noudattaminen on erittäin tarkkaa. Hyllyttäjät saavat hyllyttää vain ja ainoastaan hyllykuviin merkittyihin paikkoihin ja puhutaan vielä jopa ns. “kasvoista” eli
montako pussia/pakkausta saa näkyä hyllystä. K-ryhmässä on myös ihan vastaava systeemi, kauppiaalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa valikoimiin ja hyllykuviin jonkin verran.
Joten ongelma lähtee ihan sieltä ruohonjuuresta, yritetään pitää optimaalista valikoimaa ja saada ne sinne hyllyyn mahdollisimman vähällä työllä.