Löysin viime viikolla ihan lähinurkiltani jälleen uusia paikkoja ja nähtävyyksiä. Siihenkin tarvittiin moottoripyörä ja puhdasta sattumaa.
Autolla tulee harvemmin poistuttua moottoriteiltä ja ajeltua rauhassa pieniä maaseututeitä ihastellen Suomen moninaista luontoa ja nähtävyyksiä.
Jäin miettimään matkalla näkemiäni luontokohteita ja kahviloita, nähtävyyksiä ja käynnin arvoisia paikkoja, joista en koskaan ollut edes kuullut. Mietin myös näin kesän kynnyksellä Suomeen tulevia turisteja. Miten he löytävät isojen kaupunkien sijasta nämä pienet, mutta sitäkin paremmin maastamme kertovat mahtavat nähtävyydet?
Kun suomalainen motoristi lähtee kesällä Eurooppaan, harva majoittuu joka yö hotelliin. Matkalla valitaan huokeammat motellit, hostellit tai bed & breakfastit. Googlasin huvikseni kotimaisen motellitarjonnan hakusanalla motelli.
Ensimmäisistä 10 hakutuloksesta löytyy 6 motellia. Kahdella sivuilta löytyy tietoa englanniksi, kolmelta karttalinkit kohteeseen. Yhdellä jopa saattoi ladata kohdetiedon suoraan navigaattoriin.
Yhdelläkään näistä ei ollut myöskään varausjärjestelmää sivuillaan.
Seuraavan haun tein Google Mapsiin sanoilla “motels in finland”. Hakutulos oli näin mahtava! Helsingissä saman nuolen alta löytyy noin kymmenkunta motellia ja hotellia, jotka ovat tietonsa Googleen lisänneet. Kehän ulkopuolella ei näytä kovin vahvalta.
Mitenköhän turistit löytävät loput Suomen motellit ja hostellit?
Suomalainen matkailu on isoimpia kaupunkeja lukuun ottamatta lapsen kengissä. Kuvitellaan, että veljenvaimonserkunpojan tekemät nettisivut ulos ja se on siinä, kyllä ihmiset meidät joskus löytää.
No entä jos ei ole Helsingin matkailun tai edes Jepuan matkailun kokoista budjettia?
Tässä päivän kuumat ilmaiset vihjeet.
Teetä toimivat perussivut
1. Myyvät tekstit suomeksi ja vähintään englanniksi, mielellään myös ruotsiksi ja saksaksi.
2. Ammattilaisen tai edes tasoltaan vähän paremman kuvaajan kuvat kohteesta.
3. Hyvät karttatiedot.
4. Varausjärjestelmä tai edes lomake josta voi varata – ja siihen vastataan heti!
5. Blogi, jossa kerrot kohteesi tapahtumista/nähtävyyksistä.
6. Google Mapsiinkin saa ilmaisen esittelyn videoineen.
Älä tee -lista:
1. Älä anna nettisivujen tekoa sukulaisellesi, äläkä maksa niistä liikaa.
2. Käännätä tekstit ammattilaisilla.
3. Älä ota kuvia omalla satasen pikkukameralla.
Näillä voisi päästä jo hyvään alkuun. Kokeile ja kerro kesän lopussa, nousiko myyntikäyrä.
« Vuoropäällikön kuuma kesä | Ongelma on ongelma, ei haaste »
Hyvä lista, paitsi että normi matkailutoimija tipahti viimeistään kohdassa kolme kärryiltä. Me kyllä tiedämme, että vaikkapa Google Mapsista voi embeddata eli upottaa erittäin helposti kartan omille sivuilleen, mutta matkailuyrittäjä ei edes ole kuullut tuota termiä saati tietäisi miten se tapahtuu.
Kiitos kommentista Ilkka.
Totta, tässähän taitaa sullakin riittää sarkaa niittevänä.
Valitettavaa tässä on se että tuo kärryiltä tipahtaminen koskettaa 95% yrittäjistä. Edelleen elää vahvasti luulo että toimivien sivujen teko maksaa maltaita ja ylläpito on aina energiajuomaa lipittävien nörttien takana.
Toinen suuri kynnys on prosessin näkeminen kuluna, ei investointina menestymiseen.
Mietin kirjoittaessani linkittääkö listasta esimerkkkeihin toimivista jutuista, jätin tekemättä.
Laitetaan tässä nyt linnki oivaan blogiin jonka löysin tekstin kirjoittamisen jälkeen
http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/
Kaupallista kesää !