Näin sen S-marketin pihassa. Kauniit linjat, ärhäkkä olemus, upea kiilto. Ja alla peltivanteet, joissa keskellä iso BMW:n logo. Auh.
En ole BMW-fani, mutta ovathan ne kivannäköisiä kärryjä. Ainakin suurin osa niistä. Samoin ovat monen muunkin merkkiset kulkupelit, mutta vain muutamissa peltivanne näyttää pahalta. Miksi? Vastaus on yksinkertainen:
Ne eivät istu mielikuvaan.
Bemari, Audi, Mersu ynnä muutamat muut premium-autot ovat hintavia, laadukkaita, ylellisiä, tehokkaita jne. Ne ovat autoja, joiden omistaminen ja joilla ajaminen on merkki jostakin; vallasta, rikkaudesta, menestyksestä, tyylikkyydestä. Ne ovat autoja, joiden omistamisesta moni vain haaveilee.
Massamerkkien autot ovat vain, no, autoja. Niillä liikutaan tarvittaessa paikasta toiseen. Ne eivät määritä omistajaansa juuri millään tavalla, ja siksi niissä voi aivan hyvin olla peltivanteet. Kenenkään mieli ei järky.
En tiedä, miten hyvin mielikuvat vastaavat todellisuutta, varsinkaan tänä kustannustehokkuuden ja voiton maksimoinnin aikana, mutta silti ne elävät edelleen vahvoina. Ja premium-merkit elävät niistä.
Mielikuvat korkeamman luokan merkeistä ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa. Ne ovat syntyneet hinnan, laadukkaan viimeistelyn, designin, varustelun – tinkimättömän johdonmukaisuuden seurauksena.
Avainsana on juuri johdonmukaisuus; premium näyttää premiumilta kaikkialla, missä se näkyy.
En tarkoita, että sinunkin täytyy ryhtyä pyrkimään luksuskategoriaan. Voit aivan hyvin valita tieksesi valmistaa halpaa ja tarpeeksi hyvää, mutta valintasi täytyy näkyä kaikessa markkinoinnissasi. Jos jakelet erilaisia viestejä, vastaanottaja hämmentyy.
Mieti vaikka tilannetta, että olet palkkaamassa työntekijää. Yhden hakijan paperit ovat erinomaiset. Hakemus on kekseliäs ja CV täynnä kovaa työkokemusta. Innostut kovasti ja pyydät hänet käymään.
Kun haastatteluun saapuukin sitten likaisiin farkkuihin ja rikkinäiseen t-paitaan pukeutunut heppu, joka sylkäisee käteensä ennen kättelyä ja pyyhkii haastattelun kestäessä nenästä kaivettuja aarteita neuvotteluhuoneen pöydän alle, hiipuuko innostuksesi?
Jos potentiaalinen asiakkaasi ei osaa asettaa yritystäsi kartalle suhteessa kilpailijoihisi, hän jättää ostamatta.
Luo siis yrityksellesi tietyt linjat, ja pidä niistä sitten kiinni. Brändipoliisiksi ei kannata silti ryhtyä, sillä se on pelkkää pakkomielteistä takertumista vääriin asioihin. Brändipoliisi saattaisi esimerkiksi keksiä, että alumiinivanteet ovat bemarissa pakolliset.
« Riittääkö rohkeus? | Markkinointisuunnitelma: auta »