Hakukonemainonta on hasardia
Kirjoittanut Jukka | 4.12.2009 | 9 Kommentit
Yrittäjänä sinun pitäisi joko
Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.
Huomattavasti fiksumpaa kuin hylätä hakukonemainonta kokonaan on teettää se ammattilaisella joka mm. etsii täsmälliset avasanat, luo myyvät mainostekstit, asettaa kullekin mainosryhmälle oikean alasivun, johon käyttäjä ohjataan sekä tarkkailee klikkausten laatua (esim. välitön poistumisprosentti, sivuilla vietetty aika, tulosprosentti) ja tekee sen perusteella tarvittavia toimenpiteitä laadun parantamiseksi. Klikkausten laadusta nähdään myös mahdollisen terrorisoinnin vaikutukset. Lisäksi Google lähettää automaatti-ilmoituksen kampanjan ylläpidolle ns. spämmiklikkauksista.
Parhaimmillaan äärimmilleen optimoidun hakukonekampanjan tulosprosentti voi olla jopa 10%, eli joka kymmenes klikkaaja tilaa tuotteen tai palvelun. Ja tällainen kampanja voidaan tehdä niin, että kukin klikkaus maksaa 0,05-0,1€. Tällöin yhden kaupan saamisesta joutuu maksamaan 0,5-1€. Tämä esimerkki on otettu tosielämästä. Kyseisessä kampanjassa keskikate on 100€, jolloin tuotto sijoitukselle on 100-200 kertainen!
Eli tämän perusteella hakukonemainonta on vähintäänkin kokeilemisen arvoinen asia. Ja jos hakukonemainonta ei toimi siitä huolimatta, että se tehdään ammattitaidolla, niin tällöin on syytä tutustua itse sivustoon tai myytävään tuotteeseen. Sivuston suhteen kyseessä on ns. konversio-optimointi, eli tutkitaan mitä muutoksia sivulle pitäisi tehdä, jotta se alkaisi toimimaan paremmin eli tuottamaan tilauksia tai yhteydenottoja.
Itse en tiedä kovinkaan montaa tuotetta tai palvelua, jolle ammattitaidolla tehdystä hakukonemainonnasta ei olisi mitattavissa olevaa hyötyä. Toki asia erikseen ovat ahneiden pörssiyhtiöiden tekemät kampanjat, joita ei seurata lainkaan, tai jos seurataankin, niin seurannan perusteella ei osata tai viitsitä tehdä muutoksia kampanjaan.
PS: Olet osittain oikeassa kommentissasi CTR:stä. En tosin usko, että esimerkkisi mukaisilla sanoilla saisi korkeaa CTR:ää sillä jos kyseiset sanat eivät liity sivustoon, Google huomaa tämän ja pudottaa mainoksen kärkisijoilta sekä nostaa klikkaushintaa. Toisekseen kyseisillä sanoilla lienee jo valmiiksi melkoinen kilpailu. CTR:n tarkastelu ei kuitenkaan ole lainkaan turhaa silloin, kun asetetut hakusanat liittyvät suoraan myytäviin tuotteisiin ja jos ne on todettu myyviksi (=hyvä tulosprosentti). Lisäksi hyvä CTR parantaa mainoksen sijoittumista hakutulosten joukossa. On toki syytä tehdä tarkat laskelmat, että kannattaako CTR:ää lähteä parantamaan keinotekoisesti, eli nostamalla klikkauskohtaista hintaa.
Suosittelen asiaan omistautuneen ammattilaisen tekemää hakukonemainontaa kaikille, jotka haluavat tehostaa tuotteidensa tai palvelunsa myyntiä! Toki asia erikseen on se, että mistä löytää ammattilaisen, joka on valmis näkemään vaivaa kampanjasi eteen. Älä ainakaan koskaan osta mainoskampanjaa siten, että maksat pelkistä klikkauksista, esim. 500€ tuhannesta klikkauksesta tms. Tällöin voit olla varma, että kampanjasi ylläpitäjä keskittyy hankkimaan sinulle pelkkiä klikkauksia mahdollisimman halvalla eikä ole kiinnostunut lainkaan siitä, kuinka tuottava kampanjastasi tulee! Ja jos kampanjasi ylläpitäjä saa tällaisessa tapauksessa Googlelta ilmoituksen ns. terrorisointiklikkauksista, niin ylläpitäjähän vain iloitsee klikkausten mahtavasta määrästä. Maksa ennemmin kaikki klikkaukset suoraan Googlelle ja palkkaa ammattilainen tuntipalkalle tai tulospalkkauksella, tai pyydä vähintäänkin seuranta ja takuu tuloksista.
Kiitos Miika erinomaisesta kommentista. Olet selvästi perehtynyt hakukonemainontaan ja perehtymistä siinä juuri tarvitaan.
Kyse onkin juuri siitä, mistä löytää sen todellisen ammattilaisen, joka auttaa hakusanatutkimuksessa, kampanjan rakentamisessa, mainosversioiden testaamisessa, klikkimäärien analysoinnissa ja etenkin mainonnan avulla syntyneiden kauppojen mittaamisessa.
Tai paremminkin tekee tämän kaiken yrittäjän puolesta kohtuuhinnalla sekä EHDOTTOMASTI tulosvastuullisesti.
Silti tilanne on useimmiten se, että yrittäjää viedään kuin litran mittaa. Jos palkkaa ammattilaisen tekemään hakukonemainontaa, olisi yrittäjän syytä opetella ymmärtämään vähintään alkeet, jotta pysyy hommassa mukana.
Eiköhän tälläisiäkin laadukkaita toimijoita ole Suomessakin jo kohtuullisen iso liuta:
Tunnetuimma lienevätt:
Estime ( http://www.estime.fi )
Tulos Helsinki ( http://www.tulos.fi )
Kwantic ( http://www.kwantic.com )
Miika, täytyy kyllä sanoa että olet hieman hukassa hakukonemainonnassa & Adwordsista ja sen toimintaperiaatteista & tekniikasta. Niin paljon tuossa oli ihan puhtaita asiavirheitä niin hakukoneoptimoinnista (luonnolliset tulokset) kuin maksullisista hakutuloksista (Adwords).
Tervetuloa tutustumaan esimerkiksi Optimointi.comin asiantuntijamiitteihin kuulemaan ihan oikeaa dataa 🙂
Voi olla jukka että sun tuloksen tuplaukset jää puolitiehen jos et osaa edes rakentaa kannattavaa hakukonemainontakampanjaa.
Siis artikkelin kirjoittajalle tuo mun kommentti tarkoitettu – ei Miikalle 🙂
Juha, kiitos aktiivisesta kommentoinnista.
Optimointi.comin keskustelupalsta onkin jo tuttu. Ehkä minun täytyy kahlata se vielä tarkemmin läpi, jotta löytäisin asiavirheeni.
On muuten mahtavaa, että yhteisönne oikeasti järjestää tapahtumia ja keskustelee oman alansa asioista myös kasvotusten. Sitä ei monella alalla tapahdu. Toivottavasti siellä keskustellaan myös siitä, miten myytte omaa osaamistanne ja miten palvelette asiakkaitanne.
Kevättalvella eräs yrittäjä oli ostanut AdWords-kampanjan, hinta reilut 1400 euroa. Kahdelle eri palvelulle oli tuohon hintaan tehty yksi mainosversio kummallekin täsmälleen niillä teksteillä, joita yrittäjällä oli nettisivujensa kuvauksessa ja täsmälleen niillä hakusanoilla, joita yrittäjällä oli nettisivujensa avainsanoina.
Mainokset oli ohjattu yrityksen nettisivujen etusivulle, vaikka palvelukonsepteilla on omat alasivunsa. Yrittäjä ei saanut minkäänlaisia tilastoja mainostensa toimivuudesta. Ei hän niitä tosin osannut edes pyytää, koska kukaan ei ollut kertonut sellaisia olevan saatavissa.
Oliko toiminta sinusta 1400 euron arvoista?
Moi,
Oliko tuo 1400€ yhteensä toteutus ja mainosbudjetti vai pelkkä toteutus? Kuullostaa mielestäni ala-arvoiselta, jos hinta on totetutuksesta. Jos esimerkiksi mainosbudjetti ollut 1200€ ja toteutukselle jäännyt hintaa 200€ niin kuullostaa ihan realistiselta.
Tässä täytyy erotella kahden tyyliset toimijat:
-High endiä tarjoavat palveluhinnoittelulla toimivat toimijat
-Bulkkitoimijat (Yleistä “vauhdikas” telemyynti & klikkipaketit)
-Media-&mainostoimistot joiden oma osaaminen on heikkoa hakusanamainonnan suhteen
Tulospohjaisuus kuullostaa monesta yrittäjältä autuudelta, mutta hyvin usein siihenkin sisältyy “ongelmia” joita asiakas ei osaa tarkistaa. Tiedän mm. kampanjoita joita on tehty isoille matkatoimistoille & luottokorttiyhtöille ja näissä pääasiassa myynti on tullut yrityksen brändisanoja käyttäen.
Jos kiinnostaa kuulla lisää oikeasti laadukkaasta hakukonemainonnasta niin ota yhteyttä vaikka allekirjoittaneeseen:
tel. 045 123 1280.
Hei Jukka,
Haluatko hajottaa käsitystä kokonaisvaltaisesta internetmarkkinointistrategiasta? Paras tuloshan saadaan, kun käytetään kaikkia yritykselle kannattavia markkinointitapoja voiton maksimointiin. Hakusanamainonta on useimmalle yritykselle kannattavaa jos se tehdään oikeaoppisesti. Suunnittelemani ja toteuttamani hakusanamainontakampanjoista ainutkaan ei ole ollut asiakkaalle tappiollinen ja tämä on voitu todistaa hakusanamainonnan kautta tulleiden kävijöiden tekemistä saatujen tulojen ja hakusanamainonnan kulujen erotuksena. Kannattavuuden mittaus ei todellisuudessa ole näin yksinkertaista, mutta tällä voidaan ymmärtää, että on olemassa asiakkaan kannalta edullisia mittareita.
Laadukkaan sisällön tuottaminen verkkosivuille on hyvä juttu – olen samaa mieltä. Tiesitkö, että se on edellytys täydelliselle hakusanamainontakampanjalle? Käyttäjän mielestä laadukas sisältö ei automaattisesti vaikuta orgaanisiin tuloksiin merkittävästi. Hakukoneiden näkökulmasta laadukas sisältö taas vaikuttaa merkittävästi, vaikka onkin vain hakukoneoptimoinnin perusjuttuja.
Ei nää jutut puhelimessa selviä: kannattaa varata aika kahville numerosta 050 365 0915 (Eemeli Ahonen).