Koska olet viimeksi ostanut tuotteen, josta et ole koskaan kuullutkaan ja jonka pakkaus näyttää yläkoululaisen ATK-tunnilla väsäämältä? Älä turhaan mieti, vastaan puolestasi: et koskaan.
Ahlmanin ammattiopistolle Tampereelle avattiin marraskuun alussa tilapuoti. Sieltä saat lähialueella tuotettuja elintarvikkeita; aitoa ja terveellistä lähiruokaa. Tarjolla on esimerkiksi leipää, joka vanhenee. Siinä ei siis ole säilöntäaineita.
Suomen Kuvalehti (SK 45/2009) kirjoitti puodista ja sinne myytävää tuottavista lähiseudun tilallisista ja valmistajista komean jutun.
Vesi herahti kielelle moneen kertaan, kun toimittaja kertoili pienessä saunaa muistuttavassa kopissa savustetusta kalasta, kotitekoisesta leivästä, tuoreesta maidosta ja kyytönjuustosta.
Herkkukuvausten lomassa tuottajat murehtivat sitä, kuinka heidän tuotteitaan on lähes toivotonta saada markettien valikoimiin. Kauppa vetää välistä sellaiset rahat, että yrittäjän kate putoaa puolella.
50 prosentin rokotus takaa sen, että 800 000 euron savustamoinvestoinnin voi unohtaa.
Keskusliikkeiden toimintaa voi ja pitääkin kaikissa mahdollisissa käänteissä kritisoida, mutta tosiasiat ovat kuitenkin tosiasioita. Tie kasvuun on raivattava itse muuta kautta.
Hyvältä ei sen suhteen kuitenkaan näytä, sillä jutun mukaan tuottajat kokevat markkinoinnin kalliiksi. Jutussa siteerataan isäntää, joka oli laukaissut ääneen nuo suomalaisen yrittäjän huoneentaulun sanat:
”Kyllä hyvä tuote myy itse itsensä.”
Tehdään nyt kerralla tämä selväksi: EI MYY. Ei ainakaan niin paljon, että yrittäjä saisi työstään edes kohtuullisen korvauksen.
Ja sitä paitsi, jos se tuote myisi itsensä, eihän yrittäjän tarvitsisi pätkääkään murehtia markkinoinnin kalleutta. Hänellä kyllä olisi, millä mällätä.
Liikemaailma on täynnä tapauksia, joissa huono, joskus jopa täysin luokaton tuote on vallannut markkinat kokonaan ja ajanut kilpailijansa marginaaliin tai jopa konkurssiin.
Kukaan ei voi vakavalla naamalla väittää, että VHS on (tai oli) parempi videoformaatti kuin Betamax. VHS kuitenkin vei voiton formaattisodassa Betamaxin jäädessä lähinnä ammattilaisten työkaluksi.
Täsmälleen sama tapahtui Microsoftin ja Applen kamppailussa. Windows-käyttöjärjestelmä hallitsi pitkään maailman markkinoita täysin suvereenisti Mac-tietokoneiden kuluessa lähinnä graafisen- ja av-alan ammattilaisten käsissä.
Viime vuosina Apple on nostanut vahvasti päätään, ja sen nousu perustuu vahvaan markkinointiin. Aivan kuten Microsoftin valta-aseman kaappaus aikanaan.
Toinen tuote oli parempi, mutta markkinoinnin avulla toinen saatiin vaikuttamaan ostajien mielissä paremmalta.
Linuxin kannattajat voivat tietysti mussuttaa vastalauseita, mutta eipä ole sekään alkuhuuman jälkeen saavuttanut merkittäviä aluevaltauksia. Koska Linuxin voi asentaa ilmaiseksi, kukaan ei sitä varsinaisesti markkinoi. Siksi se pysyy ikuisesti marginaalissa.
Markkinointi on ilman muuta kallista, jos sitä vertaa taukotilojen kahvikuluihin. Mutta kaikkein kalleinta markkinointi on silloin, kun sitä tekee minimaalisen vähän tai ei lainkaan.
Silloin se ei nimittäin tuota mitään, ja maailman paraskin tuote jää hyllyyn.
« Mittaa kampanjasi tehoa nettisivujen avulla | Hae myyjäsi baarista »